Programová rozhraní pro grafické adaptéry Podklady pro prezentaci diplomové práce Programová rozhraní pro grafické adaptéry Marek Gayer Autor: Marek Gayer
Cíle a výsledky diplomové práce Programová rozhraní pro grafické adaptéry Podklady pro prezentaci diplomové práce Cíle a výsledky diplomové práce Zadání: Vypracovat rešerši moderních grafických adaptérů a jejich programových rozhraní. Výsledek: Zhruba 25 stránková rešerše, která obsahuje zejména: Vysvětlení používaných grafických pojmů a technik. Rozdělení grafických adaptérů, jejich architektura, vybavení, charakteristiky a podporované funkce. Popis programových rozhraní v jednotlivých operačních systémech (Windows, Linux, DOS). Popis grafického rozhraní OpenGL. Autor: Marek Gayer
Cíle a výsledky diplomové práce Programová rozhraní pro grafické adaptéry Podklady pro prezentaci diplomové práce Cíle a výsledky diplomové práce Zadání: Navrhnout knihovnu 2D grafických funkcí - využitelnou v jednoduchých aplikacích - odladěnou a použitelnou pod DOS i Windows. Výsledek: Grafická knihovna MGL Založena na grafickém rozhraní OpenGL. Nabízí zobrazování nejběžnějších prvků 2D grafiky. Umožňuje velmi snadné programování 2D aplikací. Rozšiřitelná přímým voláním rozhraní OpenGL. Přenositelná na řadu platforem. Testována na několika aplikacích a platformách. Autor: Marek Gayer
Požadavky grafické knihovny MGL Programová rozhraní pro grafické adaptéry Podklady pro prezentaci diplomové práce Požadavky grafické knihovny MGL 32-bitový překladač jazyka ANSI C. Nainstalované ovladače OpenGL. Nainstalované knihovny systému GLUT. Doporučen je grafický akcelerátor s hardwarovou podporou rozhraní OpenGL. Znalosti grafického rozhraní OpenGL nejsou požadovány, postačí základní znalosti problematiky 2D grafiky. Autor: Marek Gayer
Možnosti grafické knihovny MGL Programová rozhraní pro grafické adaptéry Podklady pro prezentaci diplomové práce Možnosti grafické knihovny MGL Zobrazování základních grafických primitiv – body, úsečky, trojúhelníky, čtverce. Vyplňování, barevná interpolace, práce s průhlednými vrstvami, změna velikosti a rotace kreslených objektů. Nastavení uživatelských souřadnic. Podpora grafických formátů (.BMP, .TGA, .SGI, .BW). Práce s obrazovými mapami a rastrovými fonty. Volitelné funkce pro manipulaci s okny (opírá se o systém GLUT). Práce s klávesnicí, myší a časovačem. Celkem implementováno přibližně 80 funkcí knihovny. Autor: Marek Gayer
Uživatelé grafické knihovny MGL Programová rozhraní pro grafické adaptéry Podklady pro prezentaci diplomové práce Uživatelé grafické knihovny MGL Programátoři, kteří potřebují rychlou a snadnou prezentaci výsledků svých grafických programů. Programátoři přenositelných 2D aplikací. Programátoři, kteří zajišťují uživatelské rozhraní 3D aplikací a her založených na OpenGL. Programátoři, kteří přecházejí z jednoduchých grafických rozhraní do rozhraní OpenGL. Programátoři, kteří se s OpenGL seznamují. K dispozici je popis programových funkcí knihovny MGL s řadou ilustrujících a ukázkových příkladů. Autor: Marek Gayer
Testování navržené knihovny Programová rozhraní pro grafické adaptéry Podklady pro prezentaci diplomové práce Testování navržené knihovny Rozsáhlá demonstrační a testovací aplikace (DEMO) a několik menších aplikací. Celkem testováno na 15 aplikacích se zhruba 5500 řádky kódu. Testována celkem na 14 implementacích OpenGL, na platformách Windows 9x/NT a Linux. Kromě autora testovali knihovnu další dva studenti. Snadnost vytváření uživatelských aplikací testoval student Emil Aubrecht vytvořením jednoduchého grafického editoru (MGLDRAW). Testy prokázaly, že knihovna je odladěná a stabilní na všech testovaných aplikacích a platformách. Autor: Marek Gayer