EGYPTSKÉ MALÍŘSTVÍ A SOCHÁŘSTVÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TUTANKHAMON.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Sochařství staré, střední a nové říše
Antická kultura.
EGYPTSKÉ NÁBOŽENSTVÍ Základní škola Sedmikráska, o.p.s.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Egyptské náboženství Bohatý, pestrý systém – více než 2000 jednotlivých bohů a bohyň. V různých částech Egypta většinou vládli jiní bohové. V Thébách (Vésetu)
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Starověký Egypt Náboženství
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_EVV2 Ročník: 1. Estetická a výtvarná výchova Vzdělávací oblast:
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
III/2 XV A
Starověký Egypt.
Egyptské umění.
Kultura starého Egypta
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Antické Řecko Sochařství 1. část.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Předřecké kultury - kultura egejské oblasti
Archeologické výzkumy
Umění Egypta sochařství, malířství MgA. Lukáš Psík
                                                                         Egyptské pyramidy                                                                                 
Počátky umění v mladším paleolitu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Egyptské pyramidy.
Sakkára Autor: Titul. Jméno Příjmení Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Egyptské pyramidy.
Stavba těla živočichů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Krása Jen skrze Krásu si člověk hledá cestu ke Svobodě.
Egyptští bohové.
Egypt Střední a Nová říše.
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
Pyramidy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám.
MUMIE.  Kultura v dějinách  Egypt – Mumie  Šablona : III/2  Pořadové číslo:1.19  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová slova :
Rozd ě lení starov ě ký Egypt - rozlehlá oáza v povodí ř eky Nil (dlouhá a´ km a široká a´20 km) H orní Egypt (na jihu) Dolní Egypt (na severu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DUM Č.6 DUM Č.6 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
4.-3.tis. až r.30.př.n.l.. ● monumentální většinou kamenná, světské stavby a chrámy (paláce) staví ze dřeva a hlíny ● projev náboženských idejí, kultu.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Egyptská arabská republika (ve staré češtině Ejipt)
TUTANCHAMON.
Tematický okruh: NEJSTARŠÍ CIVILIZACE - STAROVĚK Název učiva: EGYPT
UMĚNÍ STARÉHO EGYPTU.
Řecko – sochařství 6. srpna 2012 VY_32_INOVACE_140106
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Řecké antické sochařství – archaické období
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
SOCHAŘSTVÍ KLASICKÉ OBDOBÍ 5. st. př. n. l.
UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT. UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_10
Dějepis 6. ročník Marek Kryška
Sochárstvo a maliarstvo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
Výtvarné umění starověkého Egypta
EGYPTSKÁ ARCHITEKTURA
Transkript prezentace:

EGYPTSKÉ MALÍŘSTVÍ A SOCHÁŘSTVÍ

SOCHAŘSTVÍ

PLASTIKA OBECNÉ ZNAKY -klid a důstojnost -vycházejí z egyptských představ o onom světě -proporční kánon -z vápence, žuly, pískovce,dřevo(vzácný výskyt) -malé sošky bohů a zvířat byly zhotovovány z fajánsu

SOCHY SOUKROMÝCH OSOB, KRÁLŮ A BOHŮ Pohřební sochy -nebyly zhotovovány individuálně -možnost výroby do zásoby -stačilo doplnit jméno a titul Sochy králů -jméno vepsáno do královských kartuší (oválné prsteny) -jméno-doba, ve které žili -král umisťoval své ohromné sochy ke vchodům do chrámů či na nádvoří Sochy bohů -bez nápisu -někteří byli ztvárňováni výhradně jako lidské postavy (Usir)

SOCHY ZVÍŘAT -představovali božstva, ochranné síly nebo jednotlivá zvířata -dávaly se do hrobů, jako ochrana nebo k připomínaní přírody -za symbol regenerace a vzkříšení na onom světě byl považován skarabeus -nejoblíbenější plastika-kočka….umělci dokázali mistrovsky napodobit její pružné tělo -paviáni byli zobrazováni dřepící na zadních nohou a přední v modlitbě pozvedali -sfinga je zvláštní formou zvířecí plastiky (lví tělo, lidská hlava)

RŮZNÉ POSTOJE SOCH -základní-sedící, stojící, sedící na zkřížených nohou -mužské sochy stojí nakročení -ženské sochy mají nohy buď těsně vedle sebe nebo jen lehce posunuté -PÍSÁŘ:-sedí na zemi s nohama zkříženýma pod sebou -Střední říše-modlící se a klečící postava -postavy přinášející schránku v chrámech

MALÍŘSTVÍ

PERSPEKTIVNÍ A NEPERSPEKTIVNÍ ZOBRAZOVÁNÍ VÝZNAM -ukazují život na onom světě -měly mrtvého ochraňovat, rozptylovat a živit PERSPEKTIVNÍ A NEPERSPEKTIVNÍ ZOBRAZOVÁNÍ -perspektivní způsob byl Egypťanům cizí -při neperspektivním byl předmět rozložen na jednotlivé dílčí pohledy Zvláštnosti ztvárňování lidí a zvířat -uplatnění proporčního kánonu -hlava,trup, nohy a pánev z profilu; ramena a oko z čelního pohledu; paže-vytočené na stranu; -oblečení, šperky a výška určovaly postavení člověka

BARVY A JEJICH SYMBOLIKA ZNAKY MALBY -možnost volnější obrazové kompozice a realističtějšího zobrazení krajinných prvků -působí přirozenější -pohyby působily realističtěji BARVY A JEJICH SYMBOLIKA -černá=úrodná zem, noc, smrt a podsvětí -bílá=svátečnost a vznešenost -červená=nespoutanost, nebezpečnost, nepořádek a zlo =na koruně Dolního Egypta -zelená=svěžest, prospívání -modrá=nebesa -žlutá=barva cenných předmětů

RELIÉF ZNAKY: -vyobrazení napůl plasticky vypracovaná -mohou nad plochu vystupovat či do ní být zapuštěna -postavy působí strnule -platí proporční kánon TYPY: -pastové -zapuštěný -vystupující

Zdroje: Pijoan, José, Dějiny umění /1, 2. vydání, Odeon, 1982   Zdroje: Pijoan, José, Dějiny umění /1, 2. vydání, Odeon, 1982 Zornová, Olivia, Umění Egypťanů, 1. vydání, 2005 http://www.egyptologie.cz/1486/egyptske-umeni-vyvoj-chapani-a-zobrazovani/ http://www.egyptiadm.estranky.cz/clanky/malirstvi.html