Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
stěhování a šíření populace
Advertisements

Životní strategie rostlin (life history patterns)
Biotické podmínky života
POPULACE.
J. Kolář - Biologické rytmy a fotoperiodizmus rostlin 5: Experimenty testující selekční výhody cirkadiánních rytmů.
Biotické a abiotické faktory
L OTKA -V OLTERRA M ODEL P REDÁTOR K OŘIST KMA/MM Kamila Matoušková V Plzni, 2009.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základy genetiky.
VY_32_INOVACE_26-02 Světová populace
OBYVATELSTVO ČR.
Vztah mezi velikostí těla a početností pstruhů v populaci Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. M. Ondřej Slavík 14. března 2009.
Biotické faktory prostředí
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
Ekologie živočišných společenstev a populací
Ekologické aspekty liniových staveb
REGIONÁLNÍ ANALÝZA PRŮMYSL 4
Populace.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Životní strategie (life-histories).
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Studijní info.
Biotické podmínky života
Filip Kolář Procesy v malých populacích. Ohrožené malé populace „Demografické“ faktory malý počet jedinců (schránek na geny, partnerů,...) Stochastické.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.04 Vzdělávací oblast: Přírodověda – přírodní rovnováha, vztah mezi predátorem a kořistí Autor: Mgr. Aleš Hruzík.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VÝVOJ POČTU OBYVATEL.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI
Petra Jarábová Markéta Kanisová
OBYVATELSTVO. Geografie obyvatelstva OBJEKT: Člověk a společnost PŘEDMĚT:Stav a zákonitosti rozmístění, dynamiky a struktury obyvatelstva - stav: Výsledek.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Životní strategie – life histories
EKOLOGICKÉ INVAZE Lenka Kablásková. INVAZE  Nový výskyt a šíření druhů v určitém území  Jevy související s historickými migracemi organismů nebo s kolonizací.
Evoluce ženské menopauzy aneb k čemu všemu jsou nám užitečné babičky
Dvě metody odhadu populace plůdku candáta obecného na hluboké kaňonovité nádrži Římov Petr Blabolil Populační ekologie.
1 Název práce: Šlechtitelský program lesních dřevin Zpracovali: Tauchman, Bače.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Ekologie živočišných společenstev a populací
Přelidnění Vypracoval: Lubomír Knopp Třída: 2L Předmět: Biologie
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
Co jsme již poznali.
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
SEMINÁŘ č. 1 Základní pojmy a výpočty – obyvatelstvo, vzdělání, ekonomická aktivita, nezaměstnanost.
VY_52-INOVACE_58_Současná biosféra - učební text.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Světový populační vývoj.
Demografie rostlin - populační biologie rostlin. Co je demografie ? Discipl í na studuj í c í změny velikosti populace v čase Snaha o porozuměn í těchto.
Generativní rozmnožování: dispersal, klíčení, přežívání semenáčků.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI POHYB OBYVATELSTVA:
Název prezentace (DUMu):
Rostliny.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Vztahy mezi populacemi - negativní
Životní strategie (life-histories).
Ekologie živočišných společenstev a populací
Ekologie živočišných společenstev a populací
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ekologie živočichů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Hana Svobodová, Iveta Böhmová, 8D.  Říše: živočichové  Kmen: strunatci  Třída: savci  Řád: šelmy  Podřád: psotvární  Čeleď: medvědovití.
Populace.
5 ŽIVOTNÍ STRATEGIE.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů či rostlin daného druhu, mezi kterými je pravděpodobnost vzájemného křížení.

Důležitým znakem populace je její velikost (hustota)

Populace obvykle roste, stárne a odumírá

Základní populační parametry Natalita+ Mortalita- Imigrace+ Emigrace- Početnost Biomasa

Natalita Porodnost Počet nových jedinců za určitou dobu

Mortalita Úmrtnost Počet uhynulých jedinců za určitou dobu

Migrace Přesun z určitého území do jiného Periodicky (perioda denní, roční,…)

Důvody k migraci Nevhodné klimatické podmínky Nedostatek potravy Nevhodné prostředí k rozmnožování Ohrožení predátorem Úkryt v klidové fázi dne …

Tvary růstových křivek Exponenciální křivka růstu ve tvaru písmene J hustota V neomezeném prostoru, kde je dostatek živin a energie, by rostla populace zpočátku pomalu, geometricky by se zvětšovala a její růst by pozvolna přecházel v exponenciální- křivka tvaru písmene J čas

Tvary růstových křivek Sigmoidní křivka ve tvaru písmene S Max.počet jedinců, které může prostředí uživit , vyjadřuje NOSNÁ KAPACITA PROSTŘEDÍ pro daný druh hustota V přírodě však rostou populace většinou podle křivky sigmoidního tvaru (tvar písmene s), kdy zprvu roste populace stejně jako v předchozím případě, avšak jakmile je více méně exponenciálním růstem dosaženo hustoty populace, při níž zdroje výživy nebo velikost prostoru už nejsou dostatečné, popř.přibývají odpadní látky, růst populace se zastavuje a zvyšuje se úmrtnost jedinců Max.počet jedinců, které může prostředí uživit , vyjadřuje NOSNÁ KAPACITA PROSTŘEDÍ pro daný druh- zelená křivka na grafu čas

Životní Strategie ŽIVOČICHŮ způsob rozmnožování nebo obsazování volných stanovišť živými organizmy Životní strategie je způsob rozmnožování nebo obsazování volných stanovišť živými organizmy. Zatímco u živočichů se v rámci r/K teorie výběru rozlišují 2 životní strategie, K-strategie a r-strategie, u rostlin se mimo r/K teorii někdy uvádí i různé strategie populací rostlin: R-stratégové (podle "ruderální"), C-stratégové (podle "konkurence") a S-stratégové (podle stresu).[

r Vysoká růstová rychlost velký reprodukční potenciál (velká produkce semen,...) rychlé obsazení prostoru (kolonizace), migrace na nová stanoviště (dobře šířitelná semena) nedosahují nosné kapacity prostředí, žádná kompetice

r-stratégové menší velikost, brzká dospělost, menší a početnější potomstvo. Méně investují do přežití, více do rozmnožování. Mezi početným potomstvem r-stratéga panuje vysoká úmrtnost. U živočichů to znamená relativně mnoho mláďat a zredukovanou péči o ně. Potomstvo r-stratégů musí být pohyblivé, aby mohlo najít a rychle obsadit vhodné stanoviště. Jako r-stratég je označován organismus, který ve své životní strategii uplatňuje vyšší důraz na rozmnožování a mobilitu potomstva, přičemž kvalita a konkurenceschopnost je odsunuta do pozadí. Typický r-stratég je organismem obsazujícím narušená stanoviště – jedná se o primární fázi sukcese. Písmeno r je matematický symbol pro rychlost reprodukce (rate of reproduction). Mezi početným potomstvem r-stratéga panuje vysoká úmrtnost. U živočichů to znamená relativně mnoho mláďat a zredukovanou péči o ně. Potomstvo r-stratégů musí být pohyblivé, aby mohlo najít a rychle obsadit vhodné stanoviště. Rostliny rostou na stanovištích s velkým množstvím živin, energie a vody. R-stratégové jsou charakterističtí velkou schopností rozmnožování (mnoho semen jen s minimem zásob), rychlá klíčivost, krátký životní cyklus (jednoletky) a málo biomasy.

K Pomalý růst a vývoj reprodukce v pozdějších fázích vývoje strategie setrvávat na daném stanovišti dosahují nosné kapacity prostředí, silná kompetice

K-stratégové mají větší velikost, opožděné a prodloužené rozmnožování, větší a méně početné potomstvo, o něž rodiče (v mezích možností) pečují  investují do zvětšení možnosti přežití, méně do rozmnožování. K-stratég je organismus, který ve své životní strategii uplatňuje vyšší důraz na kvalitu a konkurenceschopnost potomstva (semen nebo mláďat), přičemž jeho kvantita a mobilita je odsunuta do pozadí. Typický K-stratég bude mít málo velkých mláďat (resp. semen), o které se bude starat. Příkladem může být slon, člověk nebo dub. Během sukcese k-stratégové obvykle významněji nastupují až v pozdních fázích a postupně vytlačují r-stratégy. Písmeno K je matematický symbol pro únosnou kapacitu prostředí, tj. maximální podíl přeživších jedinců

Je nutné si uvědomit, že pojmy K-stratég a r-stratég jsou velmi relativní pojmy. Závisí na tom, koho s kým poměřujeme! Koroptev polní je oproti myši nepochybně k-stratég, ale porovnávána se slonem bude jednoznačně označena za r-stratéga