Vypracovaly: Jana Rozsypálková Vendula Nesvadbová 4. A, 2006

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OBEZITA.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.18 TEMATICKÁ OBLAST: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Zdravý životní styl. TYP: DUM výkladový Předmět: TVZ.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Návykové látky, závislosti
Personální management
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Domácí násilí v praktické rovině
Regulace úzkosti ve sportu
Rizikového chování v dospívání
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Duševní zdraví a psychohygiena
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
duševní zdraví, hygiena,…
Tělesné sebepojetí.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Psychologické aspekty zdraví
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Způsoby řešení náročných životních situací
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vyrovnávání se stresem
teorie oboru ošetřovatelství
Psychologie v obezitologii
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Syndrom rizikového chování v dospívání
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Transkript prezentace:

Vypracovaly: Jana Rozsypálková Vendula Nesvadbová 4. A, 2006 PSYCHOLOGIE ZDRAVÍ Vypracovaly: Jana Rozsypálková Vendula Nesvadbová 4. A, 2006

Definice psychologie zdraví: Psychologie zdraví je část obecné psychologie, která se zabývá individuálním chováním člověka a životními styly, které mají vliv na jeho zdraví. Předmět psychologie zdraví: zdravý život

Cíle: zjistit, co naše zdraví podporuje → SALUTORY zjistit, co naše zdraví podrývá a zeslabuje → STRESORY

Zdraví Definice Světové zdravotnické organizace: Zdraví je stav, kdy je člověku naprosto dobře, a to psychicky, fyzicky i sociálně. Definice zdraví podle Jara Křivohlavého: Zdraví je celkový stav člověka, který mu umožňuje dosahovat optimální kvality života a není překážkou obdobného snažení druhých lidí.

Vymezení normality Normalita = stav, který slouží k rozvoji zdraví 3 způsoby vymezení: STATISTICKY FUNKČNĚ SOCIOKULTURNĚ

STRES = stav nadměrné zátěže EUSTRES = dobrý krátkodobý stres, motivuje nás a posunuje nás dál DISTRES = negativní dlouhodobý stres, způsobuje rozpolcení, napětí, nemoci srdce a cév

Vznik distresu: situace, kdy stres vznikne a my nejsme schopni ho ovlivnit (nadměrná zátěž) nepředvídatelná situace (př. úmrtí) situace se subjektivně nepřiměřenými nároky zásadní životní změna (př. přestěhování) subjektivně neřešitelné konflikty

Reakce na stres: Uvědomění si zátěže, potlačování stresu Aktivace psychických obraných reakcí (př. nespavost) Aktivace fyziologických obranných reakcí (př. větší náchylnost k nemocem) První chorobné příznaky Propuknutí stresem podmíněné choroby

SALUTORY 1. COPING = zvládání stresu Formy zvládání stresu: Strategie netečnosti = apatie Strategie vyhnutí se Strategie napadení útočníka Posilování vlastních zdrojů síly

Jak předejít stresu Zlepšit informovanost o stresoru Zbavit se nesprávných představ Ubrat zátěž Něco zkrátit Něco přesunout na druhé Začít spolupracovat Pracovat na technikách

Techniky zvládání stresu Relaxace Meditace Imaginace

Osobnostní charakteristiky ovlivňující coping Přístup k těžkostem → lidé internalitní a externalitní Nezdolnost Optimismus Kladné sebehodnocení…

2. SOCIÁLNÍ OPORA = pomoc poskytovaná jinými lidmi člověku, který se ocitl v zátěžové situaci FUNKCE: Sociální opora slouží jako nárazník Opěrná sociální síť Připoutání osob Salutor

3. PREVENCE ZTRÁTY NADŠENÍ ZTRÁTA NADŠENÍ = SYNDROM VYHOŘENÍ = BURNOUT Příznaky (symptomy): Netečnost, nezájem, změna nálad Projev nízkého sebehodnocení Zvýšená únava, nerozhodnost Špatné soustředění, snížení výkonnosti…

Typy zátěže: Prevence: Neuspokojivé vztahy Nezdar v činnosti, v práci Nezvládání osobních problémů Pochybování o smysluplnosti snažení Silné otřesy sebehodnocení, sebedůvěry Prevence: Sociální opora (př. široký okruh přátel) Mnohostranný životní styl (př. zájmy, koníčky) Ujasnění životních cílů Zlepšování vztahů

4. POHYBOVÁ AKTIVITA FIT = způsobilý, tělesně schopný něco činit FITNESS = termín používaný při posuzování tělesné zdatnosti: Organická – zdatnost dědičná Dynamická – to, co si člověk vybuduje pravidelným tréninkem

5. VÍRA, DŮVĚRA A SMYSLUPLNOST Víra podle humanistické psychologie (Allport): Intrinsická – vnitřní víra, vychází z osobního přesvědčení člověka Extrinsická – vnější víra, motivována zvnějšku Smysl života = zaměřenost na cíl Člověk, který nemá pro co žít, trpí noogení neurózou (=ztráta smyslu života).

STRESORY 1. KOUŘENÍ Osobnost kuřáka: - multifaktoriální jev - základem je NIKOTIN → má depresivní účinek na CNS Osobnost kuřáka: Nižší sebevědomí (podléhá sugesci reklam) Nejistý člověk

Účinky kouření: Prevence: Výhody v krátkodobé perspektivě (zlepšení nálady, zvýšení sebevědomí, zvýšení výkonu) Negativní následky v dlouhodobé perspektivě (rakovina, vnitřní onemocnění, snížení kognitivních funkcí, start k dalším závislostem) Prevence: Příklad jiných lidí, kteří nekouří Nácvik nadějných životních dovedností (stres řešíme jiným způsobem než kouřením)

2. ALKOHOL A DROGY NÁVYK = člověk k navození stejného zážitku potřebuje více dávky ZÁVISLOST = člověk není schopen optimálně fungovat bez příjmu určité látky

Teorie alkoholismu: Genetická teorie → alkoholismus je dědičný Teorie očekávání → člověk očekává příznivé účinky alkoholu Teorie snížení napětí → člověk se uvolní při malých dávkách alkoholu Teorie sníženého sebehodnocení → zvýšení sebevědomí Teorie sociálního učení → člověk podléhá vzorům ve svém okolí (nejčastější teorie)

3. RIZIKOVÝ SEX Hlavní problém = přenos pohlavních chorob, nezdravé projevy sexu (sex. úchylky) ZDRAVÝ SEXUÁLNÍ ŽIVOT = dva pohlavně zdraví lidé navážou oboustranně uspokojivý sexuální kontakt a zůstanou si věrni VĚRNOST = neexistence jiných sex. styků ani ze strany muže ani ze strany ženy

Teorie vzniku obezity: 4. PŘEJÍDÁNÍ = problém obezity Teorie vzniku obezity: Teorie sociálního učení → člověk nereaguje na pocit nasycení, má stále chuť Teorie vztažného bodu → váha člověka je dána dědičně Teorie neuspokojeného afektu → člověk se oddává jídlu, protože nemá uspokojeny své tužby Prevence = POHYB

DUŠEVNÍ ZDRAVÍ DUŠEVNÍ HYGIENA = věda, která se zabývá duševním zdravím → vědecky zpracovává pravidla, jak si udržet psychickou rovnováhu Vymezení podle Sigmunda Freuda: Duševně zdravý je takový člověk, který má schopnost pracovat, milovat a hrát si. Duševně zdravý člověk se umí adaptovat.

PSYCHOTERAPIE Definice: Psychoterapie je léčebná činnost užívající psychologických prostředků k dosažení prospěšné změny při různých poruchách, zejména při poruchách psychických funkcí. Vykonává ji pouze odborník = psychoterapeut

Dělení psychoterapie: Direktivní → klient se podřizuje nařízení psychoterapeuta (experta) Nedirektivní → terapeut podněcuje klienta, který sám najde přijatelné řešení Další dělení podle kvality vztahu: Individuální Kolektivní Skupinová

Dělení psychoterapie podle škol: Psychoanalytická Behavioristická Kognitivně behavioristická Humanistická

Příčiny vzniku psychických poruch: Dědičnost → Chromozomální aberace (př. Downův syndrom) → Monogenní poruchy (př. Alzheimrova choroba) Vnější prostředí → Teratogenní vlivy (v prenatálním vývoji) → Tělesné poruchy (nemoci, postižení) → Psychogenní poruchy (frustrace, deprivace…)

Únikové egoobranné mechanismy: → člověk se snaží uniknout působení vnějších vlivů: Popřením skutečnosti Potlačením Fantazií Racionalizací Regresí Substitucí…

KONEC PREZENTACE