LZA Liniový zabezpečovač s automatickým vedením vlaků metra

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROVOZNÍ ASPEKTY APLIKACE ERTMS/ETCS V ČR
Advertisements

Bezpečnější a účinnější provoz jeřábů
Benešovská hasičská liga s Ferdinandem Bukovany SDH: Bukovany Zpracováno: SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BUKOVANY STRANA 1/26.
VN zdroj pro TILECAL vila Lanna
Nová vozidla dodávaná k splnění závazku veřejné služby
Přijímací řízení.
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Aplikace ERTMS/ETCS v ČR
Postupy ve zpracování žádosti k projektu ČŘB II v roce 2009  presentace projektu pracovníkům MŽP a SFŽP  vyhlášená 9. kontinuální.
1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
Modernizace a rozvoj přenosové soustavy ČR
Provozně - ekonomický pohled na datová centra
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
Vysokorychlostní vlaková jednotka Velaro E
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
11 Udržovatelnost a servisní logistika
poskytujeme služby v oblasti ochrany majetku a osob (EZS, EPS, CCTV …) od roku 2004 poskytujeme služby v oblasti logistiky a zabezpečení vozidel (systém.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
PROVOZNÍ INTERVALY.
ZKOUŠKY BRZDY.
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
Elektromechanického staničního zabezpečovacího zařízení
Technické řešení stacionární části systému ERTMS/ETCS v úrovni L1, L2, LC 24. října 2004.
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Škola ISŠ-COP a JŠ Valašské Meziříčí Název Elektrické instalace
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Geo-informační systémy
Dispečerské řízení pražského metra
Charakteristické znaky MHD
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dopravní charakteristiky
1 Střední škola technická a gastronomická Blansko škola moderních technologií 65 roků od založení školy.
© Emotron AB Účinný a spolehlivý provoz Ventilátory Kompresory Dmychadla.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
S námi víte na beton,kde jsou vaše auta Oborové řešení O2 Car Control.
DOMINTELL.
Tramtrain Vozidlo pro kombinaci městskou a příměstskou dopravy při využití vozidel uzpůsobených pro jízdu na železničních i městských kolejových tratích.
1 Zpráva o výsledcích finančních kontrol ve veřejné správě za rok 2006 – za Liberecký kraj a jím zřízené příspěvkové organizace.
Rozvoj nehlasových služeb Současnost a budoucnost mobilních sítí
Fy – sekunda Yveta Ančincová
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) Ing. Lubomír Moravčík
Potenciál zařízení Black Box pro posouzení dopravních nehod
Mo.13: Elektrické přístroje pro regulaci – stykače, kontroléry, přepojovače. Zajišťují zapínání a vypínání požadovaných obvodů bez jakýchkoliv rušivých.
1 TP Interoperabilita Železniční Infrastruktury Praha, Expertní skupina Rozhraní v období Ing. Jiří Jelének VÚKV a.s. Bucharova.
Železniční doprava Základní pojmy
Plánování a organizace veřejné dopravy
Zvýšení rychlosti nákladní kolejové dopravy
Tramvajová vozidla.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Provozování systému ETCS L2 v rámci PP Poříčany – Kolín Seminář ČVTSS 2012, Praha, Ing. Vladimír Říha, TÚDC Bezpečnost železničního provozu.
Změny v tabulkách traťových poměrů. Změny v tabulce č. 01 Proti původní směrnici byly z tabulky vyjmuty údaje o zábrzdné vzdálenosti a údaje o délce vlaku.
Problematika rádiového prostředí SŽDC. Systém GSM-R Zajišťuje hlasovou komunikaci a přenos dat mezi terminály a pevnými účastnickými zařízeními a spojení.
Problematika rádiového prostředí SŽDC Bc. Ondřej Borovský.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Dopravní charakteristiky
Dopravní kurz Vlakové cesty
Změny v objednávání mezinárodních tras
Tabulky traťových poměrů
MIREL verze 3 ZSSK Svoboda, rev
Základní pojmy v automatizační technice
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Transkript prezentace:

LZA Liniový zabezpečovač s automatickým vedením vlaků metra AŽD Praha LZA Liniový zabezpečovač s automatickým vedením vlaků metra Ing. Zdeněk Chrdle Generální ředitel AŽD Praha s.r.o.

dovolte, abych vás v krátkém vstupu AŽD Praha 3 Dámy a pánové, dovolte, abych vás v krátkém vstupu seznámil s elektronickým zabezpečovacím a automatizačním zařízením, kterým jsou řízeny vlaky na trati A pražského metra.

Liniový Zabezpečovač s Automatickým vedením vlaků. AŽD Praha 4 Jedná se o systém s typovým označením LZA, což znamená: Liniový Zabezpečovač s Automatickým vedením vlaků. Dodavatelem je česká společnost AŽD Praha s.r.o.

AŽD Praha 5 Naše nabídka zvítězila v roce 2000 v konkurenci předních světových výrobců v mezinárodní soutěži vypsané Dopravním podnikem hl. m. Prahy.

AŽD Praha 6

Systém LZA je tvořen dvěma subsystémy: AŽD Praha 7 Systém LZA je tvořen dvěma subsystémy: vlakovým zabezpečovačem - ATP (Automatic Train Protection) typu SOP-2P – zajišťuje bezpečnost provozu automatickým vedením vlaku – ATO (Automatic Train Operation) typu ACBM-3 – zajišťuje automatizaci řízení jízdy vlaku a dalších funkcí Takto koncipovaný (ATP/ATO) systém představuje rozvinutý řídící systém třídy ATC (Automatic Train Control). Systém je vybaven společným datovým kanálem, jímž jsou přenášena data ze stacionárních zařízení z tratě na vozidla.

AŽD Praha Vlakový zabezpečovač 8 Vlakový zabezpečovač Jeho základním úkolem je stanovení přípustné rychlosti v jednotlivých úsecích v závislosti na: – provozní situaci – poloze vlaků – poloze návěstidel a tlakových uzávěrů – traťových rychlostech Stacionární část – je umístěna mimo vlakovou soupravu – soustava počítačů vypočítává maximální přípustnou rychlost pro jednotlivé úseky trati – přenosové smyčky v kolejišti zajišťují přenos informací do mobilní části

AŽD Praha 9

AŽD Praha 10 Mobilní část – je umístěna na vlakových soupravách – zajišťuje příjem a vyhodnocení informací – vytváří signály potřebné pro brzdo- vou soustavu a další zařízení vlaku

AŽD Praha Provozní režimy 11 Provozní režimy Jízda vlaku probíhá v jednom z provozních režimů, který volí strojvedoucí: N – strojvedoucí řídí vlak tak, jakoby nebyl vybaven vlakovým zabezpečovačem RTB (režim tlačítek bdělosti) – vlakový zabezpečovač kontroluje nepřekročení bezpečné rychlosti stanovené Dopravním podnikem (30 km/hod) RVZ (režim vlakového zabezpečovače) – vlak řídí strojvedoucí – vlakový zabezpečovač kontroluje nepřekročení rychlosti, směr jízdy a po zastavení povoluje otevření dveří na správné straně nástupiště

AŽD Praha 12 RAV (režim automatického vedení vlaku) – základní režim jízdy vlaku po trati – vlak je řízen zcela automaticky pouze systémem LZA (SOP-2P + ACBM3) – strojvedoucí pouze zavírá dveře a povoluje rozjezd vlaku RBO (režim bezobslužného obratu) – vlak je řízen zcela automaticky pouze systémem LZA – strojvedoucí není ve vlaku přítomen

AŽD Praha Postup omezení rychlosti 13 Postup omezení rychlosti při překročení její kontrolované hranice: 1. krok < než 2 km/hod - automatické vypnutí pohonu 2. krok ≥ 2 km/hod - aktivuje se provozní brzda 3. krok je-li její účinek - aktivuje se nouzová nedostatečný pneumatická brzda Tím je zajištěno, že rychlost vlaku na konci úseku je menší než kontrolovaná rychlost v následujícím úseku. K zastavení vlaku při překročení kontrolované rychlosti vede až 3. krok – systém výrazně omezuje zbytečné brzdění do zastavení a zvyšuje komfort a plynulost jízdy vlaku.

Automatické vedení vlaku AŽD Praha 14 Automatické vedení vlaku Hlavním úkolem subsystému ACBM3 je přenést významnou část regulačních zásahů ze subjektivně pracujícího strojvedoucího na exaktně pracující stroj. Hlavní výhody – plynulá jízda – minimální odchylky od jízdního řádu – minimální spotřeba trakční energie – přesné zastavování vlaku v určených místech – plná automatizace ovládání dveří a dalších vozidlových systémů

AŽD Praha Bezobslužný obrat 15 Bezobslužný obrat Jedná se o nejsložitější manipulaci vlaku v provozu Postup – po předpisových úkonech strojvedoucí vystoupí z vlaku a odešle jej do obratu – další jízda vlaku již probíhá bez přítomnosti strojvedoucího ve vlaku – vlak se rozjede a zastaví na konci obratové koleje – systém připraví vlak pro jízdu označeným směrem – po postavení návěstidla na volno se vlak rozjede – zastaví se na předepsaném místě s přesností ± 15 cm – strojvedoucí nastoupí, otevře dveře pro cestující a po vykonání předepsaných úkonů odjede na trať dle jízdního řádu. Bezobslužný obrat bude uveden do provozu ještě v tomto roce.

AŽD Praha Rozsah díla a některé další parametry 16 Rozsah díla a některé další parametry vybudovaného systému LZA Zařízením LZA je vybaveno: – 1,8 km zkušební trati a 12 km trati A – 25 vlakových souprav 8171M + prototyp Způsob přenosu informací na vlak: – nepřetržitý pomocí smyček Přesnost regulace rychlosti ±0,5 km/hod Přesnost dodržení jízdní doby 0/+3 s Minimální interval za sebou jedoucích vlaků 90 s Počet tras uložených v mapě trati až 8 Počet stanic na jedné trati až 50

AŽD Praha Přesnost zastavení ve stanici (typicky) ±15 cm 17 Přesnost zastavení ve stanici (typicky) ±15 cm – hodnota požadovaná v zadání soutěže ±50 cm – za mimořádně vysokou přesnost je ve světě považována hodnota ±30 cm

AŽD Praha Postup výstavby 01/2001 zahájení prací 18 Postup výstavby 01/2001 zahájení prací 08/2002 povodeň zničila více než 25% instalovaného zařízení LZA 12/2002 částečná obnova povodní zničeného zařízení 02/2003 obnoveno zničené zařízení LZA 03/2003 společnost AŽD Praha provedla obnovu a zprovoznění veškerého zabezpečovacího zařízení ve všech stanicích zasažených povodní na tratích A, B a C 11/2003 na základě souhlasu Drážního úřadu a Magistrátu hl. m. Prahy byl zahájen zkušební provoz bez cestujících na trati A

AŽD Praha 19 02/2004 po úspěšném vykonání předepsaných zkoušek (2. 2. 2004) byl na trati A zahájen provoz s cestujícími 06/2005 úspěšná kolaudace díla * o 1 rok dříve než předpokládal původní harmonogram – pokud započítáme zdržení způsobené povodněmi byl termín požadovaný v soutěži zkrácen o více než 18 měsíců 06/2006 původní termín ukončení díla

AŽD Praha 20

AŽD Praha 21 Závěrem LZA provozovaný na trati A je po doplnění infrastruktury trati (zejména oddělení cestujících od pohybujícího se vlaku ve stanici) schopen automatického provozu bez strojvedoucích.

AŽD Praha Společnost AŽD Praha 22 Společnost AŽD Praha si váží korektního přístupu Magistrátu hl.m. Prahy, Dopravního podniku hl. m. Prahy a. s., schvalovacích orgánů Drážního úřadu, Slezské univerzity Katowice a ČVUT, Fakulty dopravní, jakož i provozních pracovníků pražského metra. Zdůrazňuji, že jen díky tomuto přístupu bylo možné dokončit dílo o jeden rok před plánovaným termínem. Česká společnost AŽD Praha s.r.o. dokázala, že je schopná nadstandardním způsobem splnit požadavky zadavatele a obstát v konkurenci renomovaných světových firem.

AŽD Praha