Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P6_1.18 Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Srovnání rostlinné a živočišné buňky. Typ:DUM - kombinovaný Předmět: Biologie Ročník: 3. r. (6leté), 2. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Šárka Dohnalová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: květen 2014
METODICKÝ LIST Studenti a učitel donesou rostlinný materiál. Před započetím práce učitel pomoci prezentace připomene základní stavbu rostlinné eukaryotické buňky. Na obrázcích učitel ukáže části, které budou studenti mikroskopovat. Učitel zopakuje základní pravidla mikroskopování. Materiál je určen k laboratorním cvičením. Žáci pracují samostatně nebo ve dvojicích. Učitel připraví pracovní materiál, žáci donesou vejce z domova. Učitel zopakuje základní pravidla v laboratoři. Pro zápis použijeme předepsaný protokol. Práce v laboratoři vede žáky k praktickému procvičování a opakování probraného učiva.
Protokol č. Téma: Srovnání rostlinné a živočišné buňky. Jméno: Datum: Pomůcky: mikroskop s příslušenstvím, pitevní materiál,vejce. Úloha: č.1. – 3. Závěr:
Pozorování stavby a složení ptačího vejce. Úloha č.1 Pozorování stavby a složení ptačího vejce.
Postup č.1 Pomůcky: ptačí vejce. Uchopte vejce prsty na hrotech. Hrotem nůžek vytvořte otvor. Vsuňte nůžky do otvoru a opatrně stříhejte skořápku. Pak odstřihněte papírovou blánu a pozorujte vnitřní stavbu vejce. Nakreslete a popište stavbu vejce.
Otázky k 1.úkolu: K čemu slouží vzduchová bublina ve vejci? Co jsou chalázy? Ze které stavební části vyrůstá embryo a jaké je barvy? K čemu je potřebný žloutek ve vejci?
Důkaz vápníku ve skořápce vejce. Úloha č.2 Důkaz vápníku ve skořápce vejce.
Postup č.2 Pomůcky: skořápka ptačího vejce. Na skořápku kápněte roztok kyseliny octové a pozorujte změny. Potom kápněte stejný roztok na vzorek vápence a porovnejte. Výsledek zapište do protokolu.
Morfologie pylových zrn. Úloha č.3 Morfologie pylových zrn.
Postup č.3 Pomůcky: ibišek, tykve, klívie, kukuřice Do malé kapky acetokarmínu (ve vodě zrna praskají) přeneseme pylová zrna. Připravíme nativní preparát. Mikroskopujeme při nejmenším zvětšení. Zaznamenáme počet klíčních pórů. Zakreslíme a popíšeme.
Odpověz na otázky. Co je z generativní charakteristiky vajíčko a co pyl? Porovnej a pojmenuj stavební části rostlinné a živočišné buňky?
Závěr: Možnosti: charakteristika,práce se mi podařila, nepodařila,co bych mohla zlepšit.
Použitá literatura. Vlastní zdroje.