Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

INTEGRACE A LEGISLATIVA
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
Rovný přístup ke vzdělání v kontextu českého vzdělávacího systému: aktivity veřejného ochránce práv Lucie
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
Odpovědnost školy v oblasti rizik. Druhy odpovědnosti odpovědnost za škodu –škoda na zdraví, jiná nemajetková újma, škoda na majetku odpovědnost za přestupek.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
Životní podmínky osob s PAS – poznatky ochránce Petra Zdražilová, Praha, 6.listopadu 2014 Petra Zdražilová / 6. listopadu, © Copyright Veřejný ochránce.
Výchovní poradci Brno 7. a 8. dubna 2010.
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Burkhardtová Marie Kratochvílová Radka Žatecká Klára
Brno, Mgr. Libor Mikulášek
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Minimální preventivní program školy
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Dětský domov (tedy nikoli dětský domov se školou) a základní škola pod jednou střechou Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Ondřej Vala.
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Inkluze a integrace v ČR v kontextu nerovností v celém vzdělávacím systému Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
LEGISLATIVNÍ VYMEZENÍ INTEGRACE
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Individuální vzdělávací plán
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání BEV802K přednáška č JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec, 15. dubna 2015.
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Novela vyhlášky č. 73 A PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ DÉTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI PaedDr. Zuzana Kaprová.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Institut ochránce práv dětí
Formy individuálních vzdělávacích strategií pro žáky
Informovaný souhlas Pracovní setkání pracovníků školních poradenských pracovišť a Zpracovala: PhDr. Hana Plucarová.
9. Tvorba individuálního plánu
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Základní východiska zachování pojmu „speciální vzdělávací potřeby“
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Bc. Magdalena Zábranská
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
Porada s pracovníky školství obcí s rozšířenou působností
VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Listina základních práv a svobod Lidská práva
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, náměstek ústředního školního inspektora
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv Legislativní zakotvení vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv

Osnova: Rovný přístup ke vzdělání Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Související vyhlášky Rozsudek D. H. a ostatní vs. ČR Výzkum VOP

Rovný přístup ke vzdělání Mezinárodní kontext: - Úmluva o právech dítěte: nejlepší zájem - Všeobecná deklarace lidských práv - Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech - Listina základních práv EU - Evropská úmluva o lidských právech a základních svobodách Úmluva o právech lidí s postižením

Rovný přístup ke vzdělání Listina základních práv a svobod: - čl. 1 (1) : rovnost v právech a důstojnosti - čl. 33 (1) : právo na vzdělání - školský zákon - antidiskriminační zákon: zahrnuje mj. přístup a poskytování vzdělání, -jak předškolního, tak základního, vč. vysokoškolského

Rovný přístup ke vzdělání: ochrana Ředitel školy Česká školní inspekce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR Veřejný ochránce práv a jeho možnosti: Působnost vůči správním orgánům Působnost v otázkách spojených s rovným zacházením: metodická pomoc obětem diskriminace, stanoviska a doporučení, výzkum

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Zákonný rámec: § 16 školského zákona Speciální vzdělávací potřeby má dítě se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním Lze dovodit přednost inkluze? Vyžaduje-li to povaha postižení, lze speciální skupiny, školy a třídy s redukovaným obsahem Navíc: spec. ustanovení pro středně těžké a těžké ment. postižení apod. speciální školy

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a problematika integrace Úprava č. 24: Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením: právo na vzdělání bez jakékoli diskriminace + nesmějí být vyloučeny ze všeobecné vzdělávací soustavy + osoby s postižením mají přístup k inkluzívnímu a kvalitnímu vzdělání + k tomuto musí být poskytnuta podpora …speciální školství

Vyhlášky Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Nově : posuzování vzdělávacích potřeb periodicky u každého dítěte, pro poskytování poradenské služby obligatorně informovaný souhlas zákonného zástupce, nikoli jen podpis jako dřív

Vyhlášky: novelizace Vyhláška 73: 1) zavedení podpůrných (pro žáky se ZP) a vyrovnávacích opatření (pro žáky se ZZ a SZ) 2) odstranění ustanovení, podle něhož se žák se ZP přednostně vzdělává v běžné škole formou ind. integrace, odpovídá-li to možnostem školy a potřebám žáka (tzn. lze nyní dovodit integraci? Pouze ze systematiky)

Vyhlášky: novelizace 3) § 3 (4) „žák bez ZP se nevzdělává podle vzdělávacího programu pro vzdělávání žáků se ZP“ 4) § 3 odst. 5 a) + b) : - na dobu nezbytně nutnou lze umístit žáka bez zdravotního postižení i do skupiny či školy pro děti se ZP, vyžaduje-li to jeho zájem  kdy to vyžaduje jeho zájem?  protiústavní ustanovení…?

Segregace romských žáků Rozsudek Velkého senátu ESLP, listopad 2007: diskriminace romských žáků ve speciálním školství Stěžovatelům nebylo poskytnuto dostatečně kvalitní vzdělání Podíl Romů na zkoumaných školách neodpovídá podílu Romů v ČR Kritika: informovaný souhlas, podoba testů // správní uvážení ředitele + doporučení + info-souhlas

Segregace romských žáků MŠMT 2009, ČŠI 2010: stanovisko VOP, zda se jedná o diskriminaci Výzkum VOP: prosinec 2011 – květen 2012 Náhodný výběr Celá ČR Metoda: pozorování + dotazníky učitelům Spolupráce VOP + ČŠI 2012

Kontakt Lucie Obrovská, oddělení rovného zacházení Kanceláře veřejného ochránce práv obrovska@ochrance.cz 542 542 350