Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Advertisements

Výukový materiál VY_52_INOVACE_22_ Nukleové kyseliny
Název projektu: Škola a sport
Digitální učební materiál
GENETIKA NUKLEOVÉ KYSELINY DNA, RNA
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
NUKLEOVÉ KYSELINY Základ života.
Nukleové kyseliny AZ-kvíz
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 A1.
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 G1.
NUKLEOVÉ KYSELINY BIOCHEMIE.
VY_32_INOVACE_05_PVP_257_Hol
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_420.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Chemická stavba buněk Září 2009.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Zpracoval Martin Zeman 5.C
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_09.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Bílkoviny a nukleové kyseliny
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: září 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Buňky, tkáně a orgány lidského těla
Nukleové kyseliny NA = nucleic acid Reprodukce organismů
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
NUKLEOVÉ KYSELINY A JEJICH METABOLISMUS
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZÁKULISÍ OBJEVU DNA Andrea Kovácsová.
Nukleové kyseliny Nukleové kyseliny (NA) jsou makromolekulární látky a spolu s bílkovinami tvoří nejdůležitější látky v živé hmotě. Funkce: V molekulách.
Genetika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_203.
Molekulární genetika.
Nukleové kyseliny RNDr. Naďa Kosová.
Nukleové kyseliny Přírodní látky
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
Autor: Ing. Michal Řehulka  Přírodní makromolekulární látky (Biopolymery)  Vytvářejí dlouhé vláknité molekuly  Nesou a uchovávají genetickou informaci.
Ch_060_Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Genetika Přírodopis 9. r..
Metabolické děje II. – proteosyntéza
Nukleové kyseliny Charakteristika: biopolymery
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA
NUKLEOVÉ KYSELINY [6], [7]
Nukleové kyseliny obecný přehled.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_22_ Nukleové kyseliny
Molekulární základy genetiky
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Co to je DNA? Advanced Genetics, s.r.o..
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Transkript prezentace:

Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Škola a sport VY_32_INOVACE_175 Autor DUM:ing. Alice Ernestová Datum (období), kdy byl materiál vytvořen:2012/2013 Ročník, pro který je materiál vytvořen:9. ročník Vzdělávací oblast, obor, tematický okruh, téma:Člověk a příroda, chemie Nukleové kyseliny, DNA, RNA Anotace-metodický list:Powerpointová prezentace Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu.

Nukleové kyseliny DNA RNA 1

NUKLEOVÉ KYSELINY nukleus = jádro  přírodní látky  jsou nosičem životně důležitých informací  NK určují program činnosti buňky a nepřímo i celého organismu  původem blízké proteinům  NK jsou makromolekulární látky  složeny z tisíců až milionů nukleotidů

Funkce NK v organismu  jsou nositeli genetické informace  při dělení buňky realizují přenos genetické informace  uskutečňují biosyntézu proteinů

Stavba NK makromolekula  Řetězec – polymer nukleotidů – je tvořen vzájemně spojenými nukleotidy  tisíc až milion nukleotidů  Nukleotid je jednotkou nukleové kyseliny – 4 druhy.  Nukleotid je tvořen  fosfát – HPO 3  5uhlíkatý cukr  - ribóza (RNA)  - deoxyribóza (DNA)  dusíkatá báze  Různým pořadím nukleotidů lze dosáhnout obrovského počtu kombinací.  Různý sled nukleotidů v sobě uchovává genetickou informaci  Podle typu cukernaté složky se NK dělí na dva základní typy:  DNA – deoxyribonukleová kyselina  RNA – ribonukleová kyselina 2

DNA – deoxyriboukleová kyselina 3  skládá se ze dvou vláken – řetězců  otáčí se proti sobě ve dvoušroubovici  sacharid - deoxyribóza  DNA nese informaci o vlastnostech organismu: - určuje stavbu buňky - určuje specializaci buňky  Stabilní  musí v buňkách vydržet po celý život  nikam neputuje, zůstává v jádru 4

Dna se v organismu vyskytuje:  buněčné jádro  mitochondrie  energetické centrum buňky (Krebsův cyklus, beta-oxidace mastných kyselin, dýchací řetězec)  genetická výbava – vlastní kruhová molekula DNA  chloroplast – u rostlin 56

Gen  gen je základní jednotka genetické informace – základní jednotka dědičnosti  je to určitý úsek DNA se specifickou funkcí – specifické pořadí nukleotidů  Je schopen při dělení buňky vytvářet vlastní přesné kopie, které se přenáší do dalších generací (barva očí, výška, krevní skupina)  Genom - Genetická výbava organismu – soubor všech genů daného organismu  Genotyp – kompletní genetický program organismu  Chromozom – specifická struktura  Uložen v jádře buňky 7

Replikace – zdvojení DNA  Dvoušroubovice DNA se vlivem enzymů nejprve rozplete  Nově umístěné nukleotidy se spojují vazbami v souvislé vlákno (zásoba nových nukleotidů v cytoplazmě nebo v potravě)  Takto dochází k replikaci po celé délce makromolekuly DNA – ke každému původnímu vláknu DNA se vytvoří nové vlákno, kopie  Pak se vlákna spletou do dvoušroubovic  Výsledkem zdvojení jsou dvě identické dvou řetězové dceřiné molekuly 8

RNA  jednotlivé řetězce  je kopií DNA  sacharid - ribóza  vzniká v jádře z DNA  a pak putuje z jádra ven  méně stabilní  funkční molekula  daná genetická informace se realizuje v bílkovinu 9

Gregor Johann MENDEL 1822 –  nazývaný „otec genetiky“ – formuloval zákony dědičnosti  žil a pracoval v klášteře na Starém Brně v řádu svatého Augustiána  nejdříve jako řeholník – přijal řeholní jméno Gregor  později – od roku 1867 jako opat  přes 9 let prováděl pokusy s křížením hrachu setého v zahradě kláštera  přišel na principy, které položily základy moderní genetiky  prováděl také každodenní meteorologická pozorování pro Meteorologický ústav ve Vídni

James Watson Francis Crick  získali v roce 1953  Nobelovu cenu  za objevení a popsání struktury DNA 11

Využití DNA v praxi 12 GENETICKÁ DAKTYLOSKOPIEDALŠÍ VYUŽITÍ DNA  kriminalistika  DNA v daném organismu je stejná, identická  z nepatrného množství biologického materiálu lze určit strukturu DNA (sliny, vlasy, krev, sperma, kousky pokožky  se 100% jistotou lze pachatele usvědčit nebo podezření vyvrátit  přesnější než daktyloskopie  určení rodičovství  určení příbuzenských vztahů 13

Genové inženýrství ROZVÍJENÝ OBOR V SOUČASNOSTIODPŮRCI GENETICKÉ MODIFIKACE  šlechtění rostlin a hospodářských zvířat  Cíl: úprava jejich genů za účelem  zvýšit výnosy  vytvořit organismy odolné vůči parazitům  umělé zásahy do organismů  není jasný konečný dopad na člověka  dle legislativy musí být takové produkty označeny  GMO – geneticky modifikované organismy

Úkoly 1.Co to jsou nukleové kyseliny? 2.Kde se nukleové kyseliny vyskytují? 3.Jak se nazývá stavební jednotka nukleových kyselin? 4.Popiš složení nukleotidu. 5.Porovnej strukturu DNA a RNA. 6.Vysvětli replikaci DNA. 7.Jaký je význam DNA v živých organismech? 8.Jaké je využití poznatků o DNA v praxi? 9.Čím se zabývá genové inženýrství? 10.Znáš vědce, kteří se zabývali genetikou?

CITACE Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3 _%C4%8Desky.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/75/DNA_molekula_%C5%BEivota_-_%C4%8Desky.jpg/180px-DNA_molekula_%C5%BEivota_- _%C4%8Desky.jpg Obr Obr. 5 Obr. 6 Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr.10 Obr.11 Obr.12 Obr.13