Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu Orbis pictus 21. století
Kuželová soukolí, princip, účel, použití OB21-OP-STROJ-SPS-TRE-M-3-009
Druhy kuželových kol podle zakřivení zubů a) přímé zuby, b) šikmé zuby,c) kruhové zuby, d) kruhové zuby “Zerol“, e) paloidní zuby, f) eloidní zuby
Kuželové kolo, základní pojmy
Kuželová kola s přímými zuby Kuželová kola s přímými zuby se používají pro různoběžné osy hřídelů se společným průnikem os, používají se zřídka, pro méně náročné převody a nízké obvodové rychlosti, v = 2-3m/s, nevýhoda – převod je velmi hlučný
Kuželová kola s šikmými zuby Ozubení se šikmými zuby je složitější než u kol s přímými zuby, kuželová kola se šikmými zuby mají příznivější provozní charakteristiky podobně jako u čelního ozubení, lépe se přizpůsobují deformacím hřídelů za provozu, při vyšších rychlostech se používají kuželová kola se zuby šikmými a zakřivenými, mají tišší a klidnější chod, vyšší únosnost a trvanlivost ozubení
Kuželová kola se zakřivenými zuby ozubení se zakřivenými zuby je výrobně složitější než u předešlých případů, používají se při vyšších rychlostech, mají tišší a klidnější chod, vyšší únosnost a trvanlivost ozubení.
Zvláštní případy kuželového soukolí Hypoidní soukolí Použití především pro převod v rozvodovce u moderních automobilů, nejedná se o soukolí valivé, ale šroubové Hypoidní soukolí: a)Přesazení os +, b) bez přesazení os, c) přesazení os -
Použití kuželových kol Valivá soukolí s kuželovými koly slouží k vytvoření kinematické a silové vazby mezi různoběžnými hřídeli, osy kuželových kol svírají převážně 90°, široké použití kuželového ozubení lze nalézt v převodech motorových vozidel zvaných diferenciál, který umožňuje přenášení točivého momentu z jedné hřídele na dvě jiné i při změně jejich vzájemných otáček, diferenciál je typickou součástí pohonu automobilu, která umožňuje různou rychlost otáčení kol při průjezdu zatáček
Převodová skříň s kuželovým soukolím
Použití šikmých ozubených kol - příklady
Ozubená kola – opakovací otázky Otázky k opakování: Jaká soukolí použijeme pro rovnoběžné, různoběžné a mimoběžné hřídele? Co je to modul? Jak jsou výhody a nevýhody mezi druhy ozubení kuželových kol podle zakřivení zubů? Jak je namáhán zub ozubeného kola u kuželových kol? Jak lze vyjádřit převodový poměr kuželového soukolí? Jaké má výhody a nevýhody ozubené kolo s šikmými zuby oproti zubům přímým? Vysvětlete změnu otáček a převodový poměr u hnaného kola – obecný výpočet.
Použitá literatura Moderní strojírenství, Josef Dillinger a kolektiv. Strojnictví I, II, J. Doleček, Z. Holoubek Strojnické tabulky, J. Leinveber, J. Řasa, P. Vávra Stroje a zařízení I, J. Doleček, P. Gajdoš, V. Novák Základy strojnictví.1. vyd. Praha : Europa-Sobotáles cz s.r.o., 2004. Části strojů 1. svazek. 5. vyd. Praha : SNTL, 1989. Fischer, U. aj. Bolek, A., Kochman, J. aj. Z. Strojnictví I. pro SOU. 1. vyd. (nebo pozdější) Praha : SNTL, 1988. Doleček, J., Holoubek,