Asfaltové vozovky 09 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ POZNATKŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Využití pryžového granulátu z ojetých pneumatik v silničním stavitelství Ministerstvo dopravy Mgr. Václav Mráz.
Advertisements

Geotechnický průzkum Vít Černý.
Ing. Zdeněk Komínek EUROVIA Services, s.r.o.
NÁVRH CEMENTOBETONOVÉHO KRYTU
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
TÉMA 2 VÝSTAVBA, ÚDRŽBA, OPRAVY, ŽIVOTNOST VOZOVEK A EKONOMIKA
Ing. Martin Vyvážil, Ing. Vladan Prachař
s dopravní infrastrukturou
Zkoušení asfaltových směsí
Ing. Jan David TPA ČR, s.r.o., České Budějovice
Bytové družstvo U Arény
s dopravní infrastrukturou
TZ 21 – navrhování otopných soustav
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Mechanika s Inventorem
Prostý beton - Uplatnění prostého betonu Charakteristické pevnosti
TZ přednáška Otopné soustavy
Notace napětí 2. ZÁKLADNÍ POJMY A VZTAHY Symetrie tenzoru,
OPTIMALIZACE NÁVRHU TUHÉ VOZOVKY
NAVRHOVÁNÍ A POSOUZENÍ VOZOVEK
Nedestruktivní zkoušky materiálů
Diagnostika staveb a zkušebnictví 3.přednáška ak.rok 2012/13, V.Mencl Úvod do stavebního zkušebnictví Rozdělení zkušebních metod Upřesněné zkušební metody.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
VOZOVKA A JEJÍ FUNKCE Základní pojmy Kluzná vrstva Obrusná vrstva KRYT
Stavba, oprava a rekonstrukce cementobetonových vozovek
Doc. Ing. Jan Vodička, CSc., ČVUT v Praze Seminář BETON UNIVERSITY
Ing. Petr Hýzl, Ph.D. VUT v Brně
Podlahy Normativní základna Skladby vrstev Ing. Vladimír Veselý
Výzkumný ústav stavebních hmot, a. s.
Přehled příspěvků VLIV RŮZNÝCH FAKTORŮ NA ZKOUŠENÍ ASFALTOVÝCH SMĚSÍ V TRIAXIÁLNÍM PŘÍSTROJI Ing. Petr Zdřálek, Ing. Petr Hýzl, Ph.D. UMOŽŇUJE CYKLICKÁ.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Možnosti solidifikace nebezpečného odpadu z průmyslu
Selhávání pryžových výrobků: struktura lomových ploch
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Houževnatost Základní pojmy (tranzitní lomové chování ocelí, teplotní závislost pevnostních vlastností, fraktografie) (Empirické) zkoušky houževnatosti.
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Zkoušení asfaltových pojiv
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
s dopravní infrastrukturou
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
s dopravní infrastrukturou
Petr Horník školitel: doc. Ing. Antonín Potěšil, CSc.
INVERZNÍ ANALÝZA V GEOTECHNICE. Podstata inverzní analýzy Součásti realizace inverzní analýzy Metody inverzní analýzy Funkce inverzní analýzy.
Využití odpadní mleté gumy do protihlukových asfaltových krytů
PŘEDPJATÝ VLÁKNOBETONOVÝ SLOUPEK PROTIHLUKOVÉ STĚNY
TRUHLÁŘ I.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Vibroakustická diagnostika
Autoři: Ing. Dominik Gazdič Prof. Ing. Marcela Fridrichová, CSc.
Jak specifikovat beton a další produkty
Strojírenství Strojírenská technologie Statická zkouška tahem (ST 33)
ZKUŠEBNICTVÍ A KONTROLA JAKOSTI 01. Experimentální zkoušení KDE? V laboratoři In-situ (na stavbách) CO? Modely konstrukčních částí Menší konstrukční části.
Zpracování ocelárenských odprašků metodou stabilizace/solidifikace
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
Použitelnost Obvyklé mezní stavy použitelnosti betonových konstrukcí podle EC2: ·      mezní stav napětí z hlediska podmínek použitelnosti, ·      mezní.
Zkušebnictví a řízení jakosti staveb 3.přednáška,akademický rok 2012/13,V.Mencl Úvod do stavebního zkušebnictví Rozdělení zkušebních metod Upřesněné zkušební.
Standardy pro vrstvy konstrukcí vozovek Ing. Stanislav Smiřinský
Progresivní technologie a systémy pro energetiku1 V001 Analýza rozhodujících uzlů oběhů parních elektráren Doc. Ing. Michal KOLOVRATNÍK, CSc.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vypracoval: Ing. Roman Rázl
Předcházení vzniku odpadů v silničním stavitelství Konference Předcházení vzniku odpadů ČVUT v Praze.
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 28 Anotace.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Defektoskopie a zkušebnictví
Pokládka Licomontu a Dolanitu v Žehušicích
Úvod Historie - Účel - Rozdělení metod „ÚPRAVY HORNIN A ZEMIN“
Recyklace vozovek za horka
Nízkoteplotní asfaltové směsi
Transkript prezentace:

Asfaltové vozovky 09 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ POZNATKŮ Doc. Ing. Václav Hanzík, CSc. Pražské silniční a vodohospodářské stavby, a.s. 2009

Program k závěrečnému shrnutí Základní témata Recyklace za studena, ekologie nízkoteplotní asfaltové směsi, použití gumoasfaltových směsí, evropská normalizace. Další témata Navrhování a diagnostika vozovek, stavební materiály, provádění prací a údržba, nové asfaltové úpravy, povrchové vlastnosti. Asfaltové vozovky 09

Navrhování a diagnostika vozovek Velký význam analytických návrhových metod Důvody: změny materiálové základny, nové úpravy, rostoucí dopravní zatížení, změny klimatu – např. na Slovensku pokles indexu mrazu (obr. 1) [1.1]. Stálý význam diagnostiky vozovek Využívání klasických i zcela nových metod (statické zkoušky, dynamické zatěžovací zkoušky, georadar – FDW, dlouhodobé sledování povrchových vlastností) [2.9].  Nově: metodika S-PM (poměrná přetvoření, tlaková napětí a teploty na hotových vozovkách) [2.14]. Asfaltové vozovky 09

Obr. 1: Návrhové hodnoty indexu mrazu za roky 1950 až 1980 a 1970 až 2000 [1.1.] Asfaltové vozovky 09

Navrhování a diagnostika vozovek Velký význam analytických návrhových metod Důvody: změny materiálové základny, nové úpravy, rostoucí dopravní zatížení, změny klimatu – např. na Slovensku pokles indexu mrazu (obr. 1) [1.1]. Stálý význam diagnostiky vozovek Využívání klasických i zcela nových metod (statické zkoušky, dynamické zatěžovací zkoušky, georadar – FDW, dlouhodobé sledování povrchových vlastností) [2.9].  Nově: metodika S-PM (poměrná přetvoření, tlaková napětí a teploty na hotových vozovkách) [2.14]. Asfaltové vozovky 09

Stavební materiály Největší pozornost: asfalty a jejich zkoušení t.zn. modifikované asfalty podle účelu použití (RC asfalty [1.2] atd.), m.j. i Polybitume EP [1.3] multigradové asfalty nízkoviskózní druhy do MA (Mofalt 25NV) [4.5] Zkoušení: rozšiřování zkoušek DSR a BBR (i k hodnocení výroby), hledání korelací (obr.2) [3.10] nová aplikace DSR (přestávky v zatížení) [1.5] Přísady: vápenný hydrát (m.j. zvýšení odolnosti proti trvalým deformacím) [2.4] amidový vosk Licomont BS 100 – zlepšuje též přilnavost a odolnost proti mrazu a rozmrazování [2.5] Asfaltové vozovky 09

Obr. 2: Závislost horní kritické teploty na bodu měknutí [3.10.] Asfaltové vozovky 09

Stavební materiály Největší pozornost: asfalty a jejich zkoušení t.zn. modifikované asfalty podle účelu použití (RC asfalty [1.2] atd.), m.j. i Polybitume EP [1.3] multigradové asfalty nízkoviskózní druhy do MA (Mofalt 25NV) [4.5] Zkoušení: rozšiřování zkoušek DSR a BBR (i k hodnocení výroby), hledání korelací (obr.2) [3.10] nová aplikace DSR (přestávky v zatížení) [1.5] Přísady: vápenný hydrát (m.j. zvýšení odolnosti proti trvalým deformacím) [2.4] amidový vosk Licomont BS 100 – zlepšuje též přilnavost a odolnost proti mrazu a rozmrazování [2.5] Asfaltové vozovky 09

Provádění prací a údržba Málo nových informací úpravy OS – možnost snižování teplot nové technologické postupy hutnění – využití GPS snižování energetické náročnosti s uhelným prachem (obr. 3) [1.6] Zhodnocení zkušeností s SMA – nutno zajistit zlepšení [2.6]: zamezení vniku vody (průměrná mezerovitost ≤ 5% obj.) snížení mezerovitosti ACL a zamezení segregace omezit změny vlastností pojiv Doplňky k provádění spojení spár Bornit – Nahtflex [2.8] vyztužování vrstev u mostních závěrů pásy a žebry [2.3] Komplexní informace o údržbě vozovek na Slovensku [2.11] [2.12] Asfaltové vozovky 09

Obr. 3: Schéma výroby asfaltových směsí s použitím hnědouhelného prachu [ 1.6.] Asfaltové vozovky 09

Provádění prací a údržba Málo nových informací úpravy OS – možnost snižování teplot nové technologické postupy hutnění – využití GPS snižování energetické náročnosti s uhelným prachem (obr. 3) [1.6] Zhodnocení zkušeností s SMA – nutno zajistit zlepšení [2.6]: zamezení vniku vody (průměrná mezerovitost ≤ 5% obj.) snížení mezerovitosti ACL a zamezení segregace omezit změny vlastností pojiv Doplňky k provádění spojení spár Bornit – Nahtflex [2.8] vyztužování vrstev u mostních závěrů pásy a žebry [2.3] Komplexní informace o údržbě vozovek na Slovensku [2.11] [2.12] Asfaltové vozovky 09

Recyklace za studena Pokrok v rozvoji – zejména u kombinace: cement – emulze nebo pěnoasfalt snaha o zvyšování tuhosti – moduly až 11 000 MPa (obr. 4) [4.11] doplnění TP 170, doplnění parametrů únavy [4.10] optimalizace zkušebních metod: pevnost v příčném tahu, odolnost proti vodě (i mrazu ?), moduly tuhosti při reálném zhutnění zjednodušení předpisů – TP 208, TP 209 [4.7] [4.6] Problémy: zhutňování, vysoká mezerovitost, použití ve městech Informační systém stavebně-demoličních a průmyslových odpadů (katalogy) [4.8] Recyklace za horka ve SRN [1.2] Asfaltové vozovky 09

Obr. 4: Závislost modulu tuhosti a teploty směsí recyklace za studena [ 4.11.] Asfaltové vozovky 09

Recyklace za studena Pokrok v rozvoji – zejména u kombinace: cement – emulze nebo pěnoasfalt snaha o zvyšování tuhosti – moduly až 11 000 MPa (obr. 4) [4.11] doplnění TP 170, doplnění parametrů únavy [4.10] optimalizace zkušebních metod: pevnost v příčném tahu, odolnost proti vodě (i mrazu ?), moduly tuhosti při reálném zhutnění zjednodušení předpisů – TP 208, TP 209 [4.7] [4.6] Problémy: zhutňování, vysoká mezerovitost, použití ve městech Informační systém stavebně-demoličních a průmyslových odpadů (katalogy) [4.8] Recyklace za horka ve SRN [1.2] Asfaltové vozovky 09

Ekologie Projednávané otázky: Důležité závěry: nebezpečí při použití asfaltů vyluhování odpadních materiálů použití environmentálních technologií Důležité závěry: problémy s emisemi vznikají až při vyšších teplotách, při běžných teplotách nikoliv [4.13] kožní a dýchací rakovinová onemocnění – neshledána dlouhodobá zdravotní rizika problémy s vyluhováním – u nestmelených vrstev a při skladování [4.21] asfaltové pojivo má těsnící funkci Plány s environmentálními technologiemi na Slovensku: pojiva nové generace (Végécol, Bituclair) více cementobetonových vozovek Asfaltové vozovky 09

Nízkoteplotní asfaltové směsi Vývoj probíhá i v ČR: zatím běžné technologie t.zn. Zeolit [4.3], Sasobit, Licomont, montánní vosky snížení teplot: do 30°C sledování funkčních charakteristik (ČVUT, VUT) [4.2] [4.1] přísadou Sasobitu a Licomontu nedochází ke zhoršení nízkoteplotních vlastností [4.1] vývoj asfaltu Mofalt 25NV pro MA, možnost snížení teplot (220) – 230°C a zvýšení tuhosti (obr. 5) [4.5] Informace o 2. fázi snižování teplot (až 50°C): americko-francouzský systém Tempera/Evotherm DAT (vodní fáze s chemickými přísadami) [4.4] Asfaltové vozovky 09

Obr. 5: Výsledky zkoušky pojíždění kolem (TP 109, +40°C a +50°C) [ 4.5.] Asfaltové vozovky 09

Nízkoteplotní asfaltové směsi Vývoj probíhá i v ČR: zatím běžné technologie t.zn. Zeolit [4.3], Sasobit, Licomont, montánní vosky snížení teplot: do 30°C sledování funkčních charakteristik (ČVUT, VUT) [4.2] [4.1] přísadou Sasobitu a Licomontu nedochází ke zhoršení nízkoteplotních vlastností [4.1] vývoj asfaltu Mofalt 25NV pro MA, možnost snížení teplot (220) – 230°C a zvýšení tuhosti (obr. 5) [4.5] Informace o 2. fázi snižování teplot (až 50°C): americko-francouzský systém Tempera/Evotherm DAT (vodní fáze s chemickými přísadami) [4.4] Asfaltové vozovky 09

Použití gumoasfaltových směsí Hlavně mokrý způsob přípravy - s přidáním gumy do asfaltu (CRmB) Příprava v rafineriích: Apollobit R [4.15], Italský výrobek ARI (Skanska) [4.18], Mexfalt RM 45 [4.16] Problémy: malá stabilita pojiva, nutnost míšení, možnost krátkodobého skladování, vyšší výrobní teploty Možnost řešení: Innovalt [4.17] Komplexní informace VUT Brno [4.19] pojivo připravené u obalovny vesměs otevřené směsi vysoká odolnost proti únavě a vzniku trhlin (obr. 6 a 7) Všeobecně: zatím chybí dostatečná hygienická měření, ekologická hlediska, životnost úprav. Asfaltové vozovky 09

Obr. 6: Závislost tahového napětí na teplotě [ 4.19.] Asfaltové vozovky 09

Obr. 7: Povrch asfaltového koberce drenážního s CRmB po provedení pokládky v Praze (měřítko v milimetrech) [ 4.19.] Asfaltové vozovky 09

Použití gumoasfaltových směsí Hlavně mokrý způsob přípravy - s přidáním gumy do asfaltu (CRmB) Příprava v rafineriích: Apollobit R [4.15], Italský výrobek ARI (Skanska) [4.18], Mexfalt RM 45 [4.16] Problémy: malá stabilita pojiva, nutnost míšení, možnost krátkodobého skladování, vyšší výrobní teploty Možnost řešení: Innovalt [4.17] Komplexní informace VUT Brno [4.19] pojivo připravené u obalovny vesměs otevřené směsi vysoká odolnost proti únavě a vzniku trhlin (obr. 6 a 7) Všeobecně: zatím chybí dostatečná hygienická měření, ekologická hlediska, životnost úprav. Asfaltové vozovky 09

Nové asfaltové úpravy Projednávaná témata: asfaltové kompozity, směsi s vlákny, úpravy typu SMA Asfaltové kompozity – nedochází k modifikaci asfaltu ale k částečné náhradě asfaltu polymerem a zlepšení vlastností směsi [2.2] Směsi s vlákny – princip není nový, nové je sledování vlastností tj. odolnosti proti namáhání ve smyku, zlepšení modulů tuhosti a odolnosti proti šíření trhlin (obr. 8) [2.15] Úpravy typu SMA – vesměs s vlákny, lze snížit hlučnost, zvýšit životnost ložních vrstev a využít pro údržbu starých vozovek [1.7] Asfaltové vozovky 09

Obr. 8: Porovnávání naměřených hodnot dynamických modulů při 10 Hz [ 2.15.] Asfaltové vozovky 09

Nové asfaltové úpravy Projednávaná témata: asfaltové kompozity, směsi s vlákny, úpravy typu SMA Asfaltové kompozity – nedochází k modifikaci asfaltu ale k částečné náhradě asfaltu polymerem a zlepšení vlastností směsi [2.2] Směsi s vlákny – princip není nový, nové je sledování vlastností tj. odolnosti proti namáhání ve smyku, zlepšení modulů tuhosti a odolnosti proti šíření trhlin (obr. 8) [2.15] Úpravy typu SMA – vesměs s vlákny, lze snížit hlučnost, zvýšit životnost ložních vrstev a využít pro údržbu starých vozovek [1.7] Asfaltové vozovky 09

Povrchové vlastnosti V omezeném rozsahu – hlučnost a drsnost Hlučnost [4.19] – principiální okolnosti hlučnosti vhodné druhy povrchu (jemnozrnné úpravy, drenážní úpravy, nízká tuhost povrchu) další vhodné druhy směsí: SMA 8, SMA 5 s vysokou mezerovitostí, optimalizovaný MA, MA s porézním povrchem [1.7] povrch neřeší vše Drsnost – zlepšená drsnost na nehodových místech snížila nehodovost, vhodnost i z hlediska rentability nákladů (obr. 9) [2.13] Asfaltové vozovky 09

Obr. 9: Údržba Rocbindou na úseku č. 4 u Křižanovic [ 2.13.] Asfaltové vozovky 09

Evropská normalizace Nejvíce příspěvků – velké a rychlé změny v této oblasti [3.2] [3.1], řada vznikajících problémů, a to zejména při aplikaci funkčního přístupu: zkouška v triaxiálním přístroji (počet cyklů, velikost zatížení i frekvence) [3.7][3.9] rozdíly při stanovení modulu tuhosti (obr. 10) [3.8] problémy i s experimentálním přístupem (vliv odchylek na fyzikálně-mechanické vlastnosti, vliv hutnění na vodní citlivost atd.) [3.11] [3.13] Doporučení: zavedení funkčního přístupu až po dořešení problémů Asfaltové vozovky 09

Obr. 10: Výsledky měření modulu tuhosti pro směs ACP 22+ při teplotě 15°C [ 3.8.] Asfaltové vozovky 09

Evropská normalizace Nejvíce příspěvků – velké a rychlé změny v této oblasti [3.2] [3.1], řada vznikajících problémů, a to zejména při aplikaci funkčního přístupu: zkouška v triaxiálním přístroji (počet cyklů, velikost zatížení i frekvence) [3.7][3.9] rozdíly při stanovení modulu tuhosti (obr. 10) [3.8] problémy i s experimentálním přístupem (vliv odchylek na fyzikálně-mechanické vlastnosti, vliv hutnění na vodní citlivost atd.) [3.11] [3.13] Doporučení: zavedení funkčního přístupu až po dořešení problémů Asfaltové vozovky 09

Evropská normalizace - pokračování Asfalty – další změny, zavedení specifikace multigradových asfaltů [3.3] příprava na 2. generaci EN; vychází se z vlastností při vysokých i nízkých teplotách, stárnutí a trvanlivosti - využití RTFOT (obr. 11) [1.4] Problémy se zajišťováním zkoušek protismykových vlastností a rovnosti povrchu (EN 13036) – zatím malý přínos [3.5]. Asfaltové vozovky 09

Obr. 11: Výsledky ze zkoušek (3-násobná metoda RTFOT) pro stanovení odolnosti proti stárnutí – relativní kritérium pro nárůst bodu měknutí asfaltu 70/100 [ 1.4.] Asfaltové vozovky 09

Evropská normalizace - pokračování Asfalty – další změny, zavedení specifikace multigradových asfaltů [3.3] příprava na 2. generaci EN; vychází se z vlastností při vysokých i nízkých teplotách, stárnutí a trvanlivosti - využití RTFOT (obr. 11) [1.4] Problémy se zajišťováním zkoušek protismykových vlastností a rovnosti povrchu (EN 13036) – zatím malý přínos [3.5]. Asfaltové vozovky 09

Závěr Shrnutí potvrdilo mimořádný rozsah informací i kvalitu příspěvků, potvrzen značný vývoj v oblasti asfaltových vozovek i současný trend tj.: snaha o zvyšování životnosti, hlavně vrstev krytů optimalizace v navrhování konstrukcí, snižování energetické náročnosti rychlejší a efektivnější způsoby oprav vozovek snahu o rozsáhlé snižování výrobních teplot směsí využívání odpadních surovin, recyklace, použití environmentálních technologií vývoj a použití gumoasfaltových směsí zlepšování povrchových vlastností, zejména snížení hlučnosti další vývoj nových asfaltových pojiv vývoj v evropské normalizaci – zejména zavedení norem 2. generace Asfaltové vozovky 09

Úkoly a cíle pro další rozvoj Větší využití diagnostiky, kontinuálně rozvíjet návrhové metody. Rozvíjet recyklaci za horka s vysokým podílem R-materiálu. Dále rozšířit zkoušení asfaltů funkčními metodami (s důrazem na stárnutí). Zlepšit kvalitu a životnost vrstev SMA. Dořešit technické problémy recyklace za studena. Všestranně podporovat vývoj nízkoteplotních asfaltových směsí. Dokončit probíhající fázi vývoje gumoasfaltových směsí (hygiena, ekologie atd.). Podporovat vývoj nových úprav (úpravy typu SMA, protihlukové úpravy) Ve zvýšené míře přispívat k normalizaci 2. generace EN, před zavedením zajistit důkladné prověření. Asfaltové vozovky 09

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Asfaltové vozovky 09