Vývoj ve světě a českých zemích v letech

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ
Advertisements

České země v Rakousku - Uhersku
Habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
Česká společnost se učí podnikat
2.Polovina 19.století Výukový materiál EU – Šve07 2.pol. 19.stol. Vypracovala: Mgr. Martina Švestková Vlastivědné učivo 5.ročníku.
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
VÝZNAMNÉ UDÁLOSTI NOVÝCH ČESKÝCH DĚJIN
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie
 V 70. let. Počátek všestranného hospodářství.  Důvody: dostatek volné půdy, nerostné bohatství, velký vnitřní trh, příliv přistěhovalců a nedostatek.
Česká politika od 70.let.
Svět po 1. sv. válce.
Mezinárodní situace na přelomu 19. a 20. století
Rakousko-Uhersko Do teď jsme se vždy bavili o Habsburské monarchii.
Československá republika mezi válkami
Vznik samostatné ČSR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Co o něm víš? Je něco co by tě k tomuto tématu zajímalo?
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU – 6 –40_ slozeni_obyvatelstva
Rakousko-Uhersko před 1. světovou válkou
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Období „klidného“ vývoje
Česká republika Demokratický stát.
Jméno autora: Popis použití: Datum (období) vytvoření: červen 2011 Ročník: Vzdělávací oblast nebo okruh : Mgr. Ludvík Uhrovič 8. Člověk a společnost, Dějepis.
Poválečný vývoj v Československu
Revoluce 1848 v českých zemích
Rakousko - Uhersko Česká politika.
Česká občanská společnost občané státu jsou osobně svobodní lidí, kteří jsou si rovni před zákonem, mají stejná politická práva, nesmějí být diskriminováni.
ODBORY Vypracoval: Viktor Vodrážka. Co to jsou odbory? Odbory jsou sdružení zaměstnanců, založená s cílem prosazovat jejich pracovní, hospodářské, politické,
Studijní obor: Sociální činnost
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
České země v období přípravy světového konfliktu.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Československá republika mezi válkami
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
Znak Švýcarské konfederace Vlajka Švýcarské konfederace.
Kultura na počátku novověku
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
Demokracie a její hodnoty
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Vývoj ČSR ve 20. letech II. Petr Machala.
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Revoluce
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Charakteristické rysy československé demokracie
Habsburská monarchie v letech přestavby
Ekonomický vývoj ČR od roku 1918
VY_32_INOVACE_51_18 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Mezinárodní vztahy v předvečer 1. světové války
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
České země v Rakousku-Uhersku
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Dnes žijeme v samostatném státě a jako úřední jazyk používáme češtinu. Problémy.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
FORMOVÁNÍ ČESKOLSOVENSKA VY_32_INOVACE_110 Vznik Československa
VY_32_INOVACE_017_České země na přelomu 19. a 20. století Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
S AMOSTATNÉ Č ESKOSLOVENSKO Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se situací za doby trvání prvního samostatného.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
Druhá republika Od Mnichova k nacistické okupaci.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Svět v poslední třetině 19. století
Československo ve 20. letech
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
První republika – Zajistit hranice republiky
Právní dějiny na území Slovenska Ladislav Vojáček
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vznik samostatné ČSR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
První čs. republika.
Základní škola Čelákovice
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Transkript prezentace:

Vývoj ve světě a českých zemích v letech 1871-1918 České země v rakousko-uherské monarchii – Formování české moderní občanské společnosti

Anotace Materiál tvoří 15 slidů, v nichž jsou zachyceny nejdůležitější etapy národnostního a společenského vývoje v Evropě koncem 19. a počátkem 20. století cílová skupina: 9. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák se seznámí s národnostními a občanskými poměry v daném období na našem území použitý materiál: učebnice SPN a Prodos pro 8. ročník, Wikipedia průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad a provádíme zpětnou vazbu pomocí shrnujících otázek na konci prezentace následuje možnost zápisu látky do sešitu

České země v rakousko-uherské monarchii dřívější úsilí českých politiků neúspěšné snaha o uznání českého státního práva o dosažení rovnoprávného postavení v rámci monarchie = pokus o státní vyrovnání) neúspěch těchto snah byl zaviněn především postojem Němců a Maďarů, kteří nechtěli připustit konkurenci české země jsou přitom nejvyspělejší částí monarchie v oblasti ekonomické i kulturní změny se nepodařilo dosáhnout ani po dobrém = podpora vídeňské vlády, ani po zlém = nacionalismus

Znaky moderní občanské společnosti rovnost všech občanů před zákonem stejná politická práva pro všechny zákaz diskriminace kvůli: náboženství rase národnosti pohlaví sexuální orientaci

Znaky moderní občanské společnosti občanské povinnosti: řádně placení daní dodržování zákonů i morálních zásad plnění vojenské povinnosti zodpovědně chodit k volbám stát by měl také dbát o řádné základní vzdělání obyvatelstva občanská společnost vzniká v USA a v evropských státech od konce 18. století až do poloviny 20. století

České země v rakousko-uherské monarchii nacionalismus vyvolával odpor Němců, kteří v českých zemích tvořili asi 1/3 obyvatelstva Němci se obávají ztráty svého výsadního postavení, kdy menšina ovládá většinu dochází ke střetům, sporům a různým útokům snaha o vyrovnání neúspěšná

České země v rakousko-uherské monarchii občané Předlitavska byli osobně svobodní od roku 1781 od roku 1867 platí rovnost před zákonem a náboženská svoboda 1869 – zavedení povinné školní docházky od 6 do 14 let volební právo ale nemají všichni občané – fakticky pouze ti bohatí boj o emancipaci žen

České země v rakousko-uherské monarchii po neúspěchu snah o vyrovnání se politici obracejí především k národnostní otázce snaha o zavedení češtiny jako druhého úředního jazyka Němci nesouhlasí, protože by všichni úředníci museli ovládat oba jazyky – češtinu i němčinu, což němečtí úředníci neovládali přesto se rozšiřuje síť škol, kde se vyučuje česky Karlova univerzita i VUT byly rozděleny na českou a německou část, což však vedlo k poklesu úrovně obou částí 1881 (1883) – otevřeno Národní divadlo 1906 – nově vzniklé politické strany si vynutily zavedení všeobecného volebního práva pro muže

České země v rakousko-uherské monarchii Politické strany v Rakousku-Uhersku 1878 – Českoslovanská sociálně demokratická strana především dělníci snaha o prosazení volebního práva uzákonění 8-10 hodinové pracovní doby zákaz práce dětí 1890 – 1. oslava Svátku práce – 1. května Josef Boleslav Pecka a Ladislav Zápotocký

České země v rakousko-uherské monarchii Politické strany v Rakousku-Uhersku křesťansko-sociální strana prosazuje zájmy katolické církve snaha o řešení sociálních problémů slabších společenských vrstev Jan Šrámek strana národně sociální zájmy středních vrstev i dělnictva Václav Klofáč Agrární strana zastupuje majetné zemědělce a později i Agrární banku prakticky všechny sociální vrstvy především na venkově Antonín Švehla Realistická strana TGM 1900 – vzniká Česká národní rada, která sdružuje představitele všech českých politických stran proti zájmům Němců

České země v rakousko-uherské monarchii i v Rakousku sílí pod vlivem Německa velkoněmecký nacionalismus snaha sjednotit všechny Němce v jednom státě, nebo alespoň správně vymezit německé oblasti a v nich pak omezit češtinu výsledkem byly další komplikace už tak složitých česko- německých vztahů v roce 1914 tyto komplikace vyvrcholily parlament přestal být svoláván, protože se nebyl schopen na čemkoliv usnést

České země v rakousko-uherské monarchii Hospodářská situace české země jsou nejvyspělejší součástí monarchie uplatňuje se vyspělá technika – především ve velkých podnicích rozvíjí se výroba motocyklů a automobilů (Mladá Boleslav, Kopřivnice první letecké pokusy – 1911 – Jan Kašpar doletěl z Pardubic až do Prahy převaha těžkého průmyslu nad lehkých – Poldi Kladno, Vítkovické železárny, ČKD, Škoda Plzeň výnosná těžba uhlí – Ostravsko, Karvinsko, severní Čechy velký význam textilního i potravinářského průmyslu zemědělství v Čechách a na Moravě patří k nejvyspělejším v monarchii

Zápis České země v rakousko-uherské monarchii snaha o vybudování občanské společnosti rovnost všech občanů před zákonem - 1867 stejná politická práva pro všechny zákaz diskriminace kvůli: náboženství rase národnosti pohlaví povinná školní docházka – 1869 všeobecné volební právo 1906(7) – pouze pro muže snaha o zrovnoprávnění s ostatními národy – Němci a Uhři odmítají snaha o zavedení čestiny jako druhého úředního jazyka

Zápis rozdělení Karlovy univerzity a VUT na českou a německou část vznik nových politických stran: soc. dem. křesť. soc. nár. soc. agrární - Švehla realistická – TGM rozvoj průmyslu a zemědělství – české země se stávají nejvyspělejší částí monarchie Jan Kašpar – 1911 – první let na našem území (Praha- Pradubice)

Shrnující otázky Jakou společnost lze označit za moderní občanskou? Co už česká společnost splňovala v pol. 19. stol a co jí chybělo, aby mohla být takto označena? Co mělo přinést vyrovnání a proč k němu nedošlo? Dosáhli čeští politikové nějakých úspěchů v národnostních otázkách? Jakých? Proč Němci nechtěli v českých zemích dva úřední jazyky? Volební právo v Předlitavsku.. kdy? pro koho? Vysvětli pojem emancipace. Vyjmenuj některá odvětví průmyslu, které byly v té době na vrcholu. Které výrobní závody z té doby znáš? Fungují dodnes? Kdo byl Jan Kašpar?