TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. ročník S O U GONIOMETRICKÉ FUNKCE PDF Poznámky pro žáky se SPU
Advertisements

Goniometrické funkce Tangens Nutný doprovodný komentář učitele.
POZNÁMKY ve formátu PDF
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Shodnost rovinných útvarů Shodnost trojúhelníků
Obvody a obsahy rovinných obrazců
POZNÁMKY ve formátu PDF
SINOVÁ VĚTA PRO III. ROČNÍK SOU Poznámky pro žáky se SPU DOC PDF
trojúhelníka Konstrukce Milan Hanuš,
Goniometrické funkce Sinus Nutný doprovodný komentář učitele.
TROJÚHELNÍK Aneb, jak na něj…
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Goniometrické funkce Kosinus Nutný doprovodný komentář učitele.
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
11_Podobná zobrazení II Užití podobnosti
Podobnost rovinných útvarů
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
12_ Shodná a podobná zobrazení - pracovní list
Podobnost.
TRIGONOMETRIE OBECNÉHO TROJÚHELNÍKU
Co o nich víme a nevíme Vypracovala Mgr. Helena Černá
POZNÁMKY ve formátu PDF
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Anotace Prezentace, ve které je zaveden pojem podobnosti rovinných útvarů, poměr podobnosti a věty o podobnosti trojúhelníků. Obsahuje také příklady na.
Trojúhelník Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Podobnost trojúhelníků
Pravoúhlý trojúhelník
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Shodnost geometrických útvarů
VY_42_INOVACE_113_SHODNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK
POZNÁMKY ve formátu PDF
Úsečky v trojúhelníku 2 Výšky trojúhelníku
IV/ Podobnost trojúhelníků
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ÚHEL DVOU VEKTORŮ Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Poznámky v PDF.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Podobnost trojúhelníků
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Herní plán Obecné vlastnosti příčky
Podobnost trojúhelníků I.
Autor: Mgr. Lenka Šedová
SHODNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Trojúhelník.
SINOVÁ VĚTA Milan Hanuš;
Goniometrické funkce Sinus Nutný doprovodný komentář učitele.
PODOBNOST trojúhelníků Mgr. Petra Toboříková VOŠZ A SZŠ Hradec Králové 2013.
Lichoběžníky a jejich vlastnosti
Věty o podobnosti trojúhelníků
POZNÁMKY ve formátu PDF
Lichoběžníky a jejich vlastnosti
Goniometrické funkce Tangens Nutný doprovodný komentář učitele.
Goniometrické funkce Sinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Věty o podobnosti trojúhelníků
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Lichoběžníky a jejich vlastnosti
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SHODNOST TROJÚHELNÍKŮ
Věty o podobnosti trojúhelníků
Shodnost rovinných útvarů Shodnost trojúhelníků
Transkript prezentace:

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ Milan Hanuš hanusm@sos-souhtyn.cz Prezentace je dostupná i na http://podtrosou.chytrak.cz Přehled učiva PDF

Věty vyplývající z podobnosti trojúhelníků Věty o podobnosti trojúhelníků Dva trojúhelníky jsou podobné: shodují-li se poměry odpovídajících si stran (věta sss) shodují-li se ve dvou úhlech (věta uu) jsou-li rovny poměry dvou stran a shodné úhly jimi sevřené (věta sus) jsou-li rovny poměry dvou stran a shodné úhly proti větším z nich (věta Ssu) Věty vyplývající z podobnosti trojúhelníků 1. Dva trojúhelníky jsou podobné, jsou-li jejich odpovídající si strany rovnoběžné, nebo navzájem kolmé. 2. Dva pravoúhlé trojúhelníky jsou podobné, shodují-li se v jednom ostrém úhlu nebo v poměru dvou odpovídajících si stran. 3. Dva rovnoramenné trojúhelníky jsou podobné, shodují-li se v úhlu při základně nebo v úhlu při vrcholu. 4. Každé dva rovnostranné trojúhelníky jsou si podobné.

PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ PODLE VĚTY SSS C C´ b´ a´ b a A´ c´ B´ c A B Jestliže jsou poměry všech sobě odpovídajících stran trojúhelníků shodné, pak jsou tyto trojúhelníky podobné. Konstanta k je poměr podobnosti Zápis: ΔABC ~ ΔA´B´C´ Čteme: trojúhelník ABC je podobný trojúhelníku A´B´C´

Příklad: Určete, zda je ΔABC podobný ΔKLM. ΔABC: a = 6,2cm; b = 7,3 cm; c = 8,4 cm. ΔKLM: |KL| = 812,2 m; |LM| = 956,3 m; |KM| = 1100,4 m. Je dán ΔABC: a = 28,2cm; b = 25,3 cm; c = 48,4 cm. Určete obvod podobného trojúhelníka XYZ, je-li poměr podobnosti 0,01. Je dán ΔABC: a = 18,2cm; b = 15,2 cm; c = 28,4 cm a ΔA´B´C´: a´= 36,4cm; b´= = 30,4 cm; c´= 56,9 cm. V případě, že jsou podobné, vypočítejte poměr podob-nosti k. Výsledek zapište. Změní-li se strany 0,01 krát, změní se i obvod ΔXYZ 0,01 krát. o = 0,01 · (28,2 + 25,3 + 48,4) = 1,019 cm = 1cm ΔABC ~ ΔA´B´C´ Protože poměry sobě odpovídajících stran jsou shodné, jsou oba trojúhelníky podobné. ΔABC ~ ΔKLM

PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ PODLE VĚTY SUS C´´ C´ C α A B B´ B´´ Jestliže jsou poměry dvou sobě odpovídajících stran trojúhelníků a úhel jimi sevřený shodné, pak jsou tyto trojúhelníky podobné.

Příklad: Je dán ΔABC: b = 15,2 cm; c = 28,4 cm; α = 38°15´ a ΔA´B´C´: b´= 30,4 cm; c´= 56,8 cm; α´= 38°15´. Určete zda jsou oba trojúhelníky podobné. C(C´) 15,2(30,4´) α(α´) A(A´) 28,4(56,8´) B(B´) ΔABC ~ ΔA´B´C´

Příklad: Lešení vrhá ve 13:00 hodin 5 m stín Příklad: Lešení vrhá ve 13:00 hodin 5 m stín. 1 m dlouhá k zemi kolmá tyč má ve stejnou dobu stín ¾ metrový stín. Jak vysoké je lešení? α x m α 1 m 5 m ¾ m Zobrazené trojúhelníky jsou si podobné. Proto platí: je jedním ze čtyř strukturálních fondů EU Výška lešení je 6.7 m.

Zvolená délková jednotka, např. 1 cm Úkol: Rozdělte úsečku AB neznámé délky na dvě části v poměru 3 : 2. B C A Zvolená délková jednotka, např. 1 cm p Platí: |AC| : |CB| = 3 :2 Cílem ESF je snižování nezaměstnanosti

PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ PODLE VĚTY Ssu C C´ b a a´ b´ α α´ A c B A´ c´ B´ Jestliže platí, že a/a´ = c/c´a současně α = α´, pak ΔABC ~ ΔA´B´C´. Příklad: Z ochozu věže je spuštěné napjaté 60 metrové ocelové lano delší než je výška ochozu nad zemí. Ve vzdálenosti 2 m od ukotvení na zemi je lano 1,5 m nad zemí. Jak vysoko je věžní ochoz? 60 m x m 2 m 1,5 m Ochoz věže je 45 metrů nad zemí.

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR KONEC TEST 

Test

A Sestrojte libovolnou úsečku AB. Pak k ní SESTROJTE XY tak, aby platilo, že |XY | = 4/5 |AB|. Z vrcholu televizního vysílače je spuštěno napjaté kotevní lano do vzdálenosti 200 m od paty věže. Jan, vysoký 185 cm, se jej ve vzdálenost 2 m od ukotvení lana na zemi právě dotýká hlavou. Jak vysoká je věž a jak dlouhé je kotevní lano? ΔABC má plochu 300 dm2. Pro podobný ΔA´B´C´ platí poměr podobnosti k = 3. Jaký je obsah ΔA´B´C´? B Sestrojte libovolnou úsečku AB. Pak k ní SESTROJTE XY tak, aby platilo, že |XY | = 5/4 |AB|. Z vrcholu televizního vysílače je z výšky 17,6m spuštěno napjaté kotevní lano do vzdálenosti 200 m od paty věže. Jan se jej ve vzdálenost 20 m od ukotvení lana na zemi právě dotýká hlavou. Jak vysoký je Jan a jak dlouhé je kotevní lano? ΔABC má plochu 300 dm2. Pro podobný ΔA´B´C´ platí poměr podobnosti k = 0,3. Jaký je obsah ΔA´B´C´?

ŘEŠENÍ A 1. Sestrojte libovolnou úsečku AB. Pak k ní SESTROJTE XY tak, aby platilo, že |XY | = 4/5 |AB|. B Y A ≡ X p |XY | = 4/5 |AB| Vytváří podmínky pro růst vzdělanosti obyvatel Evropy

A Z vrcholu televizního vysílače je spuštěno napjaté kotevní lano do vzdálenosti 200 m od paty věže. Jan, vysoký 185 cm, se jej ve vzdálenost 2 m od ukotvení lana na zemi právě dotýká hlavou. Jak vysoká je věž a jak dlouhé je kotevní lano? y m x m 1,85 m 2 m 200 m Výška stožáru je 150 metrů. Délka lana je 250 m.

Podpora rovných příležitostí se zaměřením na rozvoj trhu práce 3. ΔABC má plochu 300 dm2. Pro podobný ΔA´B´C´ platí poměr podobnosti k = 3. Jaký je obsah ΔA´B´C´? S = 0,5zv Jestliže je poměr podobnosti k = 3, pak se všechny délkové rozměry změní v tomto poměru. Jestliže dva rozměry zvětšíme třikrát pak se jejich součin změní 3 x 3 krát. Obsah 2700 dm2. Podpora rovných příležitostí se zaměřením na rozvoj trhu práce

B 1. Sestrojte libovolnou úsečku AB. Pak k ní SESTROJTE XY tak, aby platilo, že |XY | = 5/4 |AB|. Y B ≡ X A p |XY | = 5/4 |AB|

B Z vrcholu televizního vysílače je z výšky 17,6m spuštěno napjaté kotevní lano do vzdálenosti 200 m od paty věže. Jan se jej ve vzdálenost 20 m od ukotvení lana na zemi právě dotýká hlavou. Jak vysoký je Jan a jak dlouhé je kotevní lano? y m 17,6m x m 20 m 200 m Jan měří 176 cm. Lano je 201 m dlouhé.

B ΔABC má plochu 300 dm2. Pro podobný ΔA´B´C´ platí poměr podobnosti k = 0,3. Jaký je obsah ΔA´B´C´? S = ½zv Jestliže je poměr podobnosti k = 0,3, pak se všechny délkové rozměry změní v tomto poměru. Jestliže dva rozměry zvětšíme tři desetiny krát pak se jejich součin změní 0,3 x 0,3 krát. Obsah 27 dm2. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR je partnerem ESF