Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Práce se Slovníkem spisovné češtiny
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ5_03 Sada DUMČeský jazyk 5 Předmět Český jazyk Název materiáluVyjmenovaná slova po B Anotace Prezentace.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.15 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Psaní velkých písmen II Typ: DUM - kombinovaný.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby slovy jednoznačnými, mnohoznačnými a citově zabarvenými. V závěru.
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.10 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. HTML - tagy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Dělení se zbytkem 2 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.1 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Vektorová grafika – výplň, pero Typ: DUM - kombinovaný.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.11 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-funkce, adresy Typ: DUM.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.15 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - animace Typ: DUM - kombinovaný.
Název Číselné výrazy Předmět, ročník
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I.
Práce se Slovníkem spisovné češtiny
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.14 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-řady Typ: DUM - kombinovaný.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.7 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Psaní i, í a y, ý Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.16 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Pomlčka, nebo spojovník? Typ: DUM - výkladový.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _644 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_2.20 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Vektorová grafika - tvary Typ: DUM - kombinovaný.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - dotazy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _621 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_2.18 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Rastrová grafika-promítání Typ: DUM - kombinovaný.
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _721 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _722 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ5_07 Sada DUMČeský jazyk 5 Předmět Český jazyk Název materiáluVyjmenovaná slova po L Anotace Prezentace.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.16 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Transport raněných Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.7 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – matematické výrazy Typ: DUM.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva I.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-databázové funkce Typ:
PowerPoint – šablony, záhlaví
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.16 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - Album Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 3.18 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Internet – E. pošta Typ: DUM - kombinovaný.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Daniela Hasníková.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.6 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - formulář Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
ZÁKLADNÍ POJMY STATISTIKY
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.9 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Porty a rozhraní Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ: leden 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_Český jazyk a literatura.
Pořekadlo VY_32_INOVACE_20 Sada 2 Čtení a literární výchova ZŠ a MŠ Dešná IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010.
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
Rčení a přísloví VY_32_INOVACE_39_Rceni a prislovi
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Transkript prezentace:

Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.4 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Lidová rčení Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ČJL, ČJS Ročník: ČJL: 4. r. (6leté), 2. r. (4leté); ČJS:5. r. (6leté), 3. r.(4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Romana Cieslarová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: leden 2013

METODICKÝ LIST Materiál je součástí tematické oblasti Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu. Je určen pro 4. ročník 6letého studia a 2. ročník 4letého studia. Vhodné je také jeho využití v rámci semináře z českého jazyka a literatury v předmaturitním ročníku. Slouží k objasnění rozdílu mezi pojmy rčení a přísloví a k zamyšlení nad významem obraznosti v české slovní zásobě. Inovace spočívá ve využití interaktivního prostředí.

Prvním cílem je pochopit rozdíl mezi pojmy rčení a přísloví Prvním cílem je pochopit rozdíl mezi pojmy rčení a přísloví. Není-li dosud žákům rozdíl jasný, využijí uvedené ukázky z odborné publikace. Poznatek vzápětí žáci aplikují na konkrétních příkladech. Dalším úkolem pro žáky je objasnění významu několika známých lidových rčení. Následující úkol je možno zadat jako skupinovou práci: každé skupině vyučující zadá jedno ze slov (jazyk, oko, nos, ucho, ruka) a žáci sepisují rčení obsahující uvedená slova. Mohou využít libovolné zdroje informací. Výsledky práce žáci porovnají s příklady uvedenými v DUM.

Dokážete vysvětlit rozdíl mezi rčením a příslovím Dokážete vysvětlit rozdíl mezi rčením a příslovím? Využijte citace z publikace Jaroslava Zaorálka Lidová rčení:

A účelem rčení, úsloví atd A účelem rčení, úsloví atd. jistě není jako u přísloví názorné poučení, výstraha nebo pokárání, neboť rčení mají pouze zpestřit, oživit, zvýraznit mluvený nebo psaný jazykový projev. (…) přísloví vždy tvoří celou větu, které se užívá vždycky v dané, zvykem ustálené, neměnné podobě, kdežto rčení, úsloví atd. jsou pouhým stavebním materiálem: jsou schopna časování (…).

Rozlište rčení a přísloví: Bez práce nejsou koláče. Kdo se bojí, nesmí do lesa. Honzovi čouhá sláma z bot. Láska hory přenáší. Máma mi vidí až do žaludku. Pěkně jsem mu pustil žilou. Nemohl to přenést přes srdce. Lež má krátké nohy.

Bez práce nejsou koláče. (PŘ.) Kdo se bojí, nesmí do lesa. (PŘ.) Honzovi čouhá sláma z bot. (RČ.) Láska hory přenáší. (PŘ.) Máma mi vidí až do žaludku. (RČ.) Pěkně jsem mu pustil žilou. (RČ.) Nemohl to přenést přes srdce. (RČ.) Lež má krátké nohy. (PŘ.)

OBJASNĚTE VÝZNAM TĚCHTO RČENÍ: Domácí zákusky šly na dračku. Táta přišel s křížkem po funuse. Nasadil mi brouka do hlavy. Mirek není žádný hej nebo počkej. Honzovi spadl hřebínek z hlavy. Učitel mě roznesl na kopytech. Hlídač zloději vyprášil kožich. To je voda na můj mlýn!

Nenechala na ní dobré nitky. Bráška je z hadích ocásků. Měla s ním očistec už za živa. Jakmile přišel, byl oheň na střeše. Udělám to na vlastní pěst. Ocitla se na šikmé ploše. Zameť si před svým vlastním prahem. Visí to ve vzduchu.

Uveďte rčení obsahující slovo: jazyk oko nos ucho ruka Kterých zdrojů informací v případě nesnází využijete?

1. jazyk svrbí mě jazyk, rozvázal se mu jazyk, plete se mu jazyk, mít něco na konci jazyka, mít jedovatý jazyk, nabrousit si jazyk, držet jazyk za zuby, otírat si o někoho jazyk, mluvil, co mu slina na jazyk přinesla, mít smrt na jazyku, něco ho pálí na jazyku, držet jazyk na uzdě, dát si pozor na jazyk aj.

2. oko nespustit z někoho oko, ani oka nezamhouřit, padnout někomu do oka, dělat něco od oka, vypadnout někomu z oka, mít u někoho oko, nepřát ani oko v hlavě, dělat na oko, šlápnout někomu na kuří oko, házet po někom okem, ani okem nezavadit, jít, kam nás oči povedou, nevěřit svým očím, mít oči všude aj.

3. nos nevidět si ani na špičku nosu, dávat si do nosu, vzít někomu něco před nosem, utřít nos, vystrčit nos ze dveří, ohrnovat nad něčím nos, zapřít i nos mezi očima, závidět nos mezi očima, strkat do něčeho nos, mluvit pod nos, něco jí přeletělo přes nos, tahat někoho za nos, jít rovnou za nosem, chytit se za nos aj.

4. ucho slyšet něco na půl ucha, mít pusu od ucha k uchu, dát někomu za uši, zapiš si to za uši, být zamilován až po uši, sedět si na uších, mít za ušima, sklopit uši, poslouchat něco jedním uchem aj.

5. ruka být něčí pravá ruka, být s někým jedna ruka, už je ruka v rukávě, mít něco na dosah ruky, žrát někomu z ruky, mít něco z první ruky, žít z ruky do huby, vymknout se z ruky, být k ruce, jít někomu na ruku, nabídnout ruku, přijít pod ruku, koupit pod rukou, mít obě ruce levé, mít svázané ruce, nosit na rukou aj.

Použitá literatura: Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha : Nakladatelství Academia, 2012. ISBN 978-80-200- 1446-7. ZAORÁLEK, Jaroslav. Lidová rčení. Praha : Academia, 2000. ISBN 80- 200-0824-1.