Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Prostě sdělovací styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Administrativní styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Rozbor neuměleckého textu
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Výukový materi á l zpracov á n v r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Š ablona: III/2 Č. materi.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Stylistika Marcela Jurková.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL Mluvené útvary.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
PROSTěsdělovací styl TEORIE.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických.
Transkript prezentace:

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Iva Novotná Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S1N2N_NT_03_01 NázevPROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník1. – 4. roč. SŠ, 1. a 2. roč. nástavbového studia Tematický celekFunkční styly, slohové postupy a slohové útvary AnotaceTato prezentace je primárně určena pro výuku ve 4. ročníku SŠ a v 1. a 2. ročníku nástavbového studia. Je zaměřena na opakování vědomostí o prostě sdělovacím stylu v rámci přípravy k ústní maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury. V ostatních ročnících lze využít při výkladu nové látky. Žáci si na základě tohoto materiálu zopakují znalosti o prostě sdělovacím stylu, jeho typických jazykových prostředcích a typických slohových útvarech. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokynPOMŮCKY: počítač, dataprojektor Průběžně se střídá forma výkladu, řízený rozhovor a samostatná práce. Prezentace je doplněna motivačními úkoly. Klíčová slovaProstě sdělovací styl, jazykové prostředky prostě sdělovacího stylu, parazitní slova, slohové útvary prostě sdělovacího stylu, internetová komunikace, projevy mluvené a psané. Očekávaný výstupZopakování znalostí o prostě sdělovacím stylu. Charakteristika typických jazykových prostředků prostě sdělovacího stylu. Datum vytvoření

PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL

Prostě sdělovací styl  Styl běžné komunikace (styl hovorový) cz/images/results.aspx?qu=ml%C3%A1de%C5%BE&ex= 1#ai:MP |

Znaky  cílem je podat informace, citové a hodnotící postoje, navázat kontakt  projevy mluvené i psané  slohově jednoduchá forma  jednoduchá slovní zásoba  většinou soukromý charakter projevů  spontánnost, dialogičnost Popište situace, kdy používáte prostě sdělovací styl.

1. Mluvené projevy  představování, omluvy, blahopřání, přivítání, telefonický hovor, jednoduchý popis, vypravování, konverzace ve společnosti…  soukromý charakter  přímý kontakt s posluchačem  projevy předem nepřipravené (improvizované)  jednoduchá slovní zásoba  jednoduchá větná stavba  hovorová nebo obecná čeština

Jazykové prostředky 1. Ustálené konverzační obraty „Jak se máte?“ „Ani se neptej, za nic to nestojí.“ „Ahoj, jak se vede?“ 2. Kontaktové prostředky - hele, ty, vidíš, tamhle… „Kámo, pojď sem!“ „Hele, fakt ti to nebude vadit?“ „To víte,...“ 3. Elipsy (výpustky) - vynechání slov - význam vyplyne z kontextu „Vlak odjíždí v deset patnáct.“ (hodin … minut) „Jdu na jedno…“ (pivo)

4. Prostředky odkazující na situaci a vyjadřující neurčitost - ukazovací zájmena, příslovce - ten, takový, tam, tehdy, kdesi, jaksi… „Seděl tam takovej nějakej kluk.“ 5. Expresivní a emocionální prostředky - vyjádření osobního vztahu k tématu „Bylo to strašně krásný.“ „Děsně mě naštvala.“ „Au! To bolí!“

6. Prostředky, které mají nulový význam - mluvčí je užívá k vyplnění pauz nebo zcela automaticky, ze zvyku - jsou to tzv. parazitní / vycpávková slova prakticky, tedy/ teda, vlastně, normálně, jako, ostatně, že ano, že jo, vole, no…, tak, prostě „Je to vlastně velmi jednoduché.“ „Já jsem vlastně přišel, abych ti jako vyřídil.“

7. Slovní zásoba - spisovná čeština - obecná čeština - slang - hovorová čeština Fajn, machr, koukat, fajnovej… „To je mrtě hustý.“ Vysvětlete rozdíl mezi hovorovou a obecnou češtinou. Kdo používá slang?

2. Psané projevy A) neformální, soukromé - sbližování psanosti a mluvenosti B) oficiální, veřejné - stylizovány věcně a objektivně

Charakteristika psaných projevů  zpráva, oznámení, inzerát, osobní dopis, soukromá/ veřejná internetová komunikace, SMS  slohově jednoduchá forma  stručnost  úspornost vyjadřování  heslovitost  přehlednost  ustálené formulace

OTÁZKY ANO/ NE Co je typické pro prostě sdělovací styl? 1. Dialogičnost 2. Expresivnost 3. Parazitní slova 4. Obrazné vyjadřování 5. Stručnost 6. Odborné a knižní výrazy

ŘEŠENÍ Co je typické pro prostě sdělovací styl? 1. Dialogičnost ANO 2. Expresivnost ANO 3. Parazitní slova ANO 4. Obrazné vyjadřování NE 5. Stručnost ANO 6. Odborné a knižní výrazy NE

ÚKOL Vyhledejte výrazy typické pro mluvený projev. Převeďte věty do neutrální spisovné češtiny A) Nečuč pořád na tu telku. A vypni to, děsně to řve. B) Hele, fakt ti to nebude vadit?Já příjdu ještě s tím Jardou. On je takovej… fakt boží. C)Tak jsem tam teda šel. Potkal jsem se tam s takovým tím chlápkem, co pořád kecá.

ŘEŠENÍ A) Nečuč pořád na tu telku. A vypni to, děsně to řve. B) Hele, fakt ti to nebude vadit?Já příjdu ještě s tím Jardou. On je takovej… fakt boží. C)Tak jsem tam teda šel. Potkal jsem se tam s takovým tím chlápkem, co pořád kecá. (obecná čeština, kontaktové prostředky, parazitní slova, ukazovací zájmena, expresivní výrazy, elipsy )

Zdroje informací  SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN  ČECHOVÁ, Marie a kol. Český jazyk pro 1. ročník středních odborných škol. Praha: SPN, 2003, ISBN X.  MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj! z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2002, ISBN  cz/images/results.aspx?qu=otazn%C3%ADk&ex=2#ai:MC