NEGLEKT opomíjený syndrom? Michal Mayer.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Dyspraxie.
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
ROZDĚLENÍ MOTORIKY Volní pohyby - komplexní, cílené a účelné pohyby
Obratnostní schopnosti
TRÉNINK KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ
HEWER SOCIÁLNÍ AKTIVIZACE
Respirační handling u novorozenců, kojenců a batolat
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
„Test“ schopnosti imaginace
MUDr. M. Tichá, MUDr. M. Janatová, Ing. A. Bohunčák
Pozornost - koncentrace pozornosti
Narušená komunikační schopnost PaedDr
BOBATH KONCEPT- NDT V DĚTSKÉ REHABILITACI
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Diferenciální diagnostika závratí
MOTORICKÝ SYSTÉM Stavba Funkce.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Centrální nervová soustava- mozek
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal.
Motorický systém, pyramidová dráha, syndromy (centrální parézy)
Centrální nervový systém
Péče o osoby s afázií.
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Bloková schemata tří základních podsystémů informačního systému mozku.
Otázky a dilemata. Komu? Dítě, žák, pedagog, pracovníciDítě, rodiče, pečovatelé Kde? Škola, poradenská instituceDomácí prostředí Kdy? Chování je nefunkčníNastane.
Řídící činnost učitele/trenéra
HISTORIE A VÝVOJ TERAPEUTICKÝCH KONCEPTŮ U CENTRÁLNÍCH NEUROLOGICKÝCH PORUCH * SOUČASNÝ TERAPEUTICKÝ PŘÍSTUP Bc. Hana Kafková.
Symbolické funkce a jejich poruchy
Neexistuje zlatý standard, pouze konvergence fyziologických metod
Vyšší nervová činnost.
- Hravost je jedním z důležitých předpokladů, jak se něčemu naučit - Zvídavému chování se odborně říká explorační – aktivní vyhledávání a zkoumání nových.
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Vývojová dysfázie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
centrální porucha zpracování řečového signálu
Jan Laczó Neurologická klinika UK 2. LF a FN Motol
Projekt „Sfumato – čtenářská gramotnost žáků základních škol“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) Prioritní osa – 7.1 Počáteční.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Mgr. Eliška Geržová FN Motol. ONEMOCNĚNÍ CHARCOT – MARIE – TOOTH řazeno mezi dědičné neuropatie postižení nervového systému - nejčastěji periferní části.
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Koncept bazální stimulace
Koordinační schopnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK A AMYGDALÁRNÍ JÁDRA
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Psychické procesy - vnímání
Elektrogymnastika a využití feedbacku pro terapii
Péče o osoby s afázií.
Vybrané kognitivní procesy a sport
KONCEPT BAZÁLNÍ STIMULACE
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Transkript prezentace:

NEGLEKT opomíjený syndrom? Michal Mayer

ORGANICKÉ léze CNS NEGLEKT ROZPOZNÁVÁNÍ, INTEGRACE TĚLOVÉHO, PROSTOROVÉHO A POHYBOVÉHO SCHÉMATU (A NAVAZUJÍCÍ AKCE) je neustálý dynamický proces: (plasticita, učení, paměť, inhibice) „FUNKČNÍ“ alienace, útlum, pseudoparesa, „neuroplasticita minus“ ORGANICKÉ léze CNS NEGLEKT BENIGNÍ RYCHLE REVERZIBILNÍ sy rekalibrace

POHYB a NEGLEKT: NEGLEKT PROVÁZÍ PORUCHY POHYBU JAKO STÍN Z této perspektivy je fyzioterapie neustálá konfrontace se syndromy neglektu

POHYB a NEGLEKT PROSTOR POHYB co je porušeno a kam zaměřit terapii IMAGINACE PROSTORU PROSTOROVÉ SCHÉMA IMAGINACE POHYBU pozornost IDEA POHYBU TĚLOVÉ POHYBOVÉ SCHÉMA PROSTOR motivace emoce sociabilita PROGRAMOVÁNÍ POHYBU PROPRIOCEPCE SENZORIKA ZRAK SLUCH VESTIBULÁRNÍ S. POHYB ŘÍZENÍ (kontrola) POHYBU

NEGLEKT Prvky neglektu se naleznou až u 80% nemocných po CMP (a také u TBI)  Souhrnný, vágní, nepřesný a přitom potřebný pojem (jako LBP)  Není to nedbalost, nepozornost („zase zapomínáte levou ruku, pane X“), není to porucha zraku, hmatu... Definice (nepřesná): „Neschopnost vnímat, odpovídat, nebo se orientovat v nových nebo významných podnětech (kontralaterálně k lézi) a tento deficit nelze připsat senzorickému nebo motorickému deficitu“

Proč používat termín NEGLEKT př. termínů v klinické neurologii a logopedii - popisují jen část problému Asomatognosie, hemiasomatognosie, anosognosie (Babinski) Autotopoagnosie Visuální, visuospatiální agnosie, jiné agnosie Ideativní, ideomotorická apraxie Asterognosie Alien hand („aktivní neglekt“) Antonův syndrom Inverzní Antonův syndrom Dyskonekční syndromy Allestezie Hemiakinesie Hemiinatence Motorická impersistence Simultagnosia Topografická desorientace Anosodiaphorie et alieni…a mnoho dalších Další termíny kognitivní terapeuti,neuropsychologové ...

NEGLEKT syndromologické kontinuum 1) deficit orientace 2) deficit pozornosti 3) deficit percepce (senzorický) extero, proprio, vestibulo, visuo, audio... 4) deficit imaginace (reprezentace) 5) deficit kognice 6) deficit integrace 7) deficit plánu pohybového úkolu NEGLEKT POŠKOZENÉ STRUKTURY: Kontralaterálně Zadní a bazální P, PO, nc. caudatus, putamen Bilaterálně FB (5,6), g. cinguli, striatum, talamus (pulvinar)

Proč převažuje na „nedominatní“ straně NEGLEKT Proč převažuje na „nedominatní“ straně  Nedominatní hemisféra „zpracovává prostor“ z obou stran - při lézi výraznější deficit  Nedominatní hemisféra je specializovanější pro prostorové úlohy  Poměrně často disociace - různé projevy neglektu P/L) A TAKÉ  Syndrom je PODDIAGNOSTIKOVÁN (a funkčně nedoléčen) jak celkově, tak jeho projevy na dominantní straně

Visuospatiální aspekt NEGLEKT Visuospatiální aspekt (nejnápadnější - „expropriocepce“) Jídlo z poloviny talíře, dopis na polovinu listu, vrážení do předmětů, do rámu dveří („hemihematomy“), čistění zubů, oblékání, holení, mytí nejedná se o hemianopsii Další problémy Rozpoznávání vertikál a horizontál (resultuje mj. pseudodyslexie) Rozpoznávání nahoře a dole Rozpoznání předmětu od pozadí (podobně zvuk) Nalezení cesty ve známém a neznámém prostoru Etc...

NEGLEKT Aspekt pozornosti Komplex - „arousal“, pohotovost reakce na stimuly, orientace, selektivita a přesun pozornosti, intence - záměr, pohybová odpověď na podněty Magnetický efekt „zdravé“ strany: senzorické, kognitivní i motorické přetěžování zdravé strany (těla i prostoru) naopak: Konfrontace s neglektem - aktivní resistence - pasivní resistence - desorientace - akceptace Pusher syndrom - jednotka příbuzná neglektu, postihuje více obě strany, asociace s rozpoznáváním vertikál

„Somatosenzorické“ aspekty NEGLEKT „Somatosenzorické“ aspekty  Nejnápadnější na ruce  Dotyk, diskriminace relativně zachovány  Vázne integrace  Vázne rozpoznávání textur, předmětů, konzistence, tvaru (steroagnosie)  Syndrom rekalibrace, kinaestetic after, sy. ovladače televizoru) Vyřazení zrakové a proprioceptivní aferentace: „RUKA RYCHLE MIZÍ A POMALU SE VRACÍ“ Jediná efektivní terapie - systematický a multimodální trénink RUKY (nikoliv HK či pletence) Bolest - může být v neglektované končetině (rameno), th. Terapie-ne analgetická ale restituce motoriky a kognitivní trénink

Terapeutické principy NEGLEKT Terapeutické principy  Konfrontace s neglektem, uvědomění, spolupráce,  Vysvětlení podstaty terapie  Strategie „skenování“, formou hry  Udržení pozornosti, koncentrace na prováděný výkon  Emocionální odměna, kladně emocionálně působící podněty (jídlo, osoby)

Terapeutické principy NEGLEKT Terapeutické principy  Co nejvíce podnětů v NP  Co nejmenší stimulace na straně „zdravé“  Propojování visuálních, taktilních, proprioceptivních a zvukových stimulů  Kombinace aktivních a pasivních prvků (důraz na aktivitu)  Přenášení pozornosti, pohybu a celkové aktivity do NP  Visual cues (obraz za dveřmi apod.)

NEGLEKT - Terapeutické principy PROGRESE úkolů  Přesun hlouběji do NP  Zvyšování náročnosti -  zkracování expozice, složitější situace  Zrychlení  Přesun do neznámého prostředí  Do NP postupně složitější pohybové úkoly  Lokomoční úkoly  Posturální úkoly Při impusivtě, ztrátě koncentrace - zpomalení (zkvaliťnuje provedení ale snižuje propriocepci!)

NEGLEKT Pomůcky, přístroje  Fresnelovy brýle  Hemi brýle  Monokulární brýle (orientační reflex, koordinace oko-hlava šíje) - coll. sup.)  Zrcadla  Rotace trupu (do NP)  Vestibulární stimulace  Vizualizace, imaginace  TENS, vibrace - šíjové svalstvo  VIRTUÁLNÍ REALITA

IMAGINACE a NEGLEKT (neglekt vs. hemianopsie)

IMAGINACE a NEGLEKT

IMAGINACE a NEGLEKT

IMAGINACE a NEGLEKT „Inverzní Antonův syndrom“

 Může být P/L disociace imaginace a percepce POHYBOVÁ IMAGINACE a NEGLEKT terapeutické implikace Plánování pohybu (zejména rukou), imaginace pohybu a podklad pohybového chování jsou řízena jinými strukturami než vlastní výkon pohybu (pravý zadní parietální kortex - „reaching cells“, levý frontální kortex - a. 6a- jejich spoje)  Imaginaci lze efektivně využít k tréninku i (zatím) zcela plegické ruky  I při nenarušené motorice může být narušena plánovací a kognitivní složka pohybu  Může být P/L disociace imaginace a percepce TYTO SKUTEČNOSTI JE TŘEBA V REHABILITACI RESPEKTOVAT

Děkujeme za pozornost

Konec

Čtoucímu a čtoucí pozdrav