Problematika zdravotnictví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Je zdravotnictví veřejný statek? Zdravotnické statky nesplňují základní charakteristiky pro veřejný statek – nejsou nevylučitelné ze spotřeby a nejsou.
ZDRAVOTNICKÉ SYSTÉMY ve světě
Financování zdravotnictví ČR
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Zdravotnictví řízené občanem Pavel Vepřek Tým DG plus.
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Page  1 Několik teoretických poznámek ke kvalitě českého zdravotnictví v zrcadle systémového přístupu MUDr.Rudolf Střítecký FM J.Hradec VŠE Praha Vedoucí.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Systém zdravotní a sociální péče v České republice
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Daňová teorie a politika
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
MARKETINGOVÝ MIX.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Co umožní uplatnění informačních technologií ve zdravotnictví
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Sociální politika Téma: Zdravotní politika
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Zdravotnictví EVSE 17/10/2008.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
EKONOMIKA ZDRAVOTNICTVÍ Ekonomická podstata poskytování zdravotních služeb.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Zdravotnické systémy - 1 Zdravotnické systémy Pro zajištění zdravotní péče vytváří státy v oblasti organizace zdravotnictví určitou soustavu zdravotnických.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Úvod do DRG Mgr. David Zlatovský.
Ošetřovatelství v primární péči
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Transformace systému zdravotní péče
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Poptávka po zdravotní péči
Problematika zdravotnictví
Ukazatele pojistného trhu
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
10. seminář Zdravotnictví.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Problematika zdravotnictví základní pojmy faktory ovlivňující zdravotní stav zdravotní systémy situace v ČR

zdraví : základní lidská hodnota různé definice: WHO - „…zdraví je stav plné fyzické, psychické a sociální pohody a nikoli pouze nepřítomnost nemoci nebo vady“ právo na zdraví: garantovaný přístup ke zdravotnickým službám liberální přístup - jedinec získá pouze takovou zdravotní péči, na kterou má rovnostářský přístup - každý získá co nejlepší možnou úroveň péče bez ohledu na důchodovou situaci - ALE není to právo neomezené – garantovaná péče požadavky rovnosti dle WHO - stejný přístup ke zdravotní péči při stejné potřebě, stejná kvalita péče pro všechny při stejné potřebě

ekonomie zdravotnictví - 50. léta 20 ekonomie zdravotnictví - 50.léta 20.století (Feldstein, Grosmann, Arrow…) mikroekonomická disciplina : analyzuje chování ekonomických subjektů v souvislosti s poskytováním a užíváním zdravotnických služeb definuje charakteristiky zdravotnického trhu …. námitky proti aplikaci : etické námitky - zdraví je významná hodnota, nelze posuzovat ekonomickými kritérii (cena, náklady..) technické námitky - nemožnost definovat výstup (zdraví je obtížně měřitelné, neplatí vztah mezi objemem zdravotnických služeb a zlepšením zdraví )

Důvody „státní“ účasti ve zdravotnictví mimoekonomické důvody ekonomické důvody – mikroekonomická tržní selhání: externality (očkování, epidemiologická vyšetření…) veřejné statky (smíšené) statky pod ochranou (preventivní prohlídky, očkování, prenatální ošetření…)

problematika určení „velikosti“ státní regulace závisí na způsobu financování zdravotnictví tzn. 1.kolik a jak (mechanismus) budou vybírány prostředky na zdravotní péči 2. jakým způsobem budou prostředky rozdělovány poskytovatelům zdravotní péče Otázky: má stát regulovat počet a typ zdravotnických zařízení? má stát regulovat počet a rozmístění lékařů? má stát prostřednictvím např. daňového systému ovlivňovat životní styl občanů? (nižší daně na určité potraviny…) jak se má „trestat“ poškozování zdraví?

Faktory ovlivňující výdaje na zdravotnictví stárnutí obyvatelstva charakter zdravotnických služeb (smíšené veřejné statky) počet, kvalita pracovníků ve zdravotnictví - mzdy (Baumolův zákon), množství poskytovatelů zdravotnických služeb (informační asymetrie - efekt poptávky indukované nabídkou) technický pokrok a inovace, nové léčebné postupy, nové léky (dle některých autorů váha 60% ) očekávání veřejnosti

Faktory ovlivňující zdravotní stav genetický základ (faktory vnitřního prostředí) faktory vnějšího prostředí životní prostředí způsob života (stravovací zvyklosti, návykové látky, pohyb……) zdravotní péče (množství zdravotnických zařízení, struktura, vybavenost, počet a kvalita zdravotnického personálu, způsob financování ….)

Zdravotní systémy I.dle převažujícího způsobu financování a) přímé financování b) nepřímé financování

1. pacient – zprostředkovatel Finanční propojení 1. pacient – zprostředkovatel daně – povinné, neúčelové (např.VB – součást daňové kvóty - jednoduché) zdravotní pojištění – není funkcí stavu pojištěné osoby, obvykle – povinné, jednotné, různý vyměřovací základ, účast zaměstnance, zaměstnavatele, státu (př.SRN, ČR) 2. zprostředkovatel – zdravotnické zařízení určité rozdíly dle typu zařízení – lůžková zařízení ambulantní zařízení

Platba za ošetřovací den –– fixní paušální částka, charakteristika: prodlužování doby pacienta v nemocnicích, poskytování méně nákladných služeb Platba za výkon– platba za každou jednotlivou službu, problém:růst výkonů!!! , někdy i výkonů, které mohou škodit (opakované vyšetření rentgenem..) Platba za případ– platba za určitý objem výkonů, spojených do případu – paušální platba platba DRG - diagnosis related groups - diagnosticky příbuzné skupiny (poprvé v 70. letech v USA financování nemocniční péče zdravotní péče - Medicare a Medicaid) Kontrakty – finanční prostředky na základě smluv mezi poskytovateli a správcem zdravotního fondu, růst konkurence mezi poskytovateli , snaha nakoupit co nejlevněji, předplacená péče

Rozpočty - prostředky na základě kalkulace za určitou jednotku (pacient, den, počet lůžek…) tvorba rozpočtu: na základě analýzy časových řad - rozpočet historický na základě vybraných kritérií (např. demografické podmínky, ukazatele zdravotního stavu, rozsah lůžkového fondu…) rozpočet - vázán na objem poskytované péče, minimální a maximální objem služeb účelově vázaný - sestavení rozpočtu v položkovém třídění, přesuny jsou zakázány nebo povoleny omezeně globální rozpočet - přidělení celkové částky - vedení rozhoduje o rozdělení výraz decentralizace rozhodovacích pravomocí na nemocnici

II.dle účasti státu centralizované – zdraví je státem dodávaná služba výhoda: zlepšení zdravotního stavu nevýhoda: administrativně náročné, nemožnost výběru lékaře, zdrav.zařízení, přiřazovací systém, státní vlastnictví koordinovaně pluralitní – zdraví je státem garantovaná služba charakteristiky: možnost výběru, profesní organizace, soukromé i státní vlastnictví, systém pojišťovací (Bismarck), systém národní zdravotní služby ( Beveridge) pluralitní – zdraví je předmět prodeje a koupě chrakteristiky: nákladný, kvalitní péče, nerovnost přístupu, zdůraznění úlohy jedince….(USA)

Zdravotnictví v ČR Principy: solidarita (sazba 13,5% z vyměřovacího základu) vícezdrojové financování - veřejné zdravotní pojištění, přímé platby, státní a územní rozpočty svobodná volby lékaře a zdravotnického zařízení svobodná volby zdravotní pojišťovny (9 pojišťoven) stejná dostupnost a kvalita poskytovaných služeb

Výdaje na zdravotnictví

Struktura finanční účasti

Výdaje na zdravotnictví dle typu péče

Výdaje na zdravotnictví dle typu péče v %

Způsoby úhrady ZZ r. 1992 – výkonová platba - seznam zdravotních výkonů, jednotlivé výkony - bodově ohodnoceny, určení ceny bodu r. 1997 - nové úhradové mechanismy ambulantní lékaři - kombinovaná kapitačně výkonová platba (regulace - sledování frekvence výkonů, limitní časové omezení, počet pacientů…), speciální ceník pro zubaře nemocniční péče - aplikace rozpočtů (historické rozpočty – minimálně 70% objemu péče, jinak krácení) snaha: aplikace DRG

Přerozdělování - r. 1993 : 50% pojistného dle přepočteného počtu pojištěnců státní pojištěnci do 60 let a nad 60 let (1 podíl : 2 podíly ) - 1994 až 2004  úpravy mechanismu přerozdělování 60% přerozdělováno kritérium -  státní pojištěnci dle věku do 60 let a nad 60 let (1 podíl : 3 podíly z přerozdělení)  Nedostatky : nebyl zohledněn věk a zdravotní stav pojištěnců nízký stupeň přerozdělování malá kompenzace rizika spojená s věkem , pouze u státních pojištěnců nízká kompenzace nákladů na velmi drahé pojištěnce  (1% nejdražších pojištěnců spotřebuje 20 až 30% nákladů)

Nový způsob přerozdělení: - dle nákladovosti pojištěnců dle věku a pohlaví (nákladové indexy 36) + kompenzace rizika (fond sdílení rizika – na nákladnou péči) - od 1.1.2005, - 100% přerozdělování od 1. 4. 2006

Výdaje dle věkových kategorií

Problémy: chybí definice garantované péče náklady na léky velké množství poskytovatelů využívání lůžkových kapacit nedostatečná zodpovědnost za zdraví způsob úhrady – absence konkurence zneužívání zdravotní péče, sankce za „poškozování“ zdraví