Oftalmopedie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Elektronická učebnice - I
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Optické vlastnosti oka
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Název Smyslová soustava, zaostřování, zrakové vady Předmět, ročník
Projekt: Integrace žáků se zrakovým handicapem
Oftalmopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Š I L H Á N Í (strabismus) zraková vada, při které je porušena vzájemná spolupráce obou očí každé oko míří jiným směrem v naprosté většině případů se jedno.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Oko Anatomie lidského oka Oční vady v každém věku Nemoci očí-Tupozrakost Šilhání Šedý a zelený zákal Retinoblastom.
Tyflopedie Katka Hůlová
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Oční vady Eliška Gálová, 3.G.
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Smyslové vnímání OKO.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Dítě se sluchovým postižením
Optické vlastnosti oka
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Zuzana Gocníková Filip Hutečka Hana Koláčková Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (fyzikální část)
VADY A NEMOCI ZRAKU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Základy speciální pedagogiky
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_02 TÉMA: VYNÁLEZY.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_19 Fyzika - vady oka Autor: Jana Pěničková Období:
OFTALMOPEDIE Mgr. Kateřina Šimčíková Podzim 2015
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
OČNÍ VADY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Astigmatismus lidsky aneb vejce nebo pingpongový míček? Martin Choleva EOK Lexum Ostrava.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
Úvod do problematiky šedého zákalu a astigmatismu P. Kuchynka Oční klinika FNKV Praha.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech - oftalmologie
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Z očí do očí.
Speciální pedagogika (podzim 2016)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oko a vidění Mirek Kubera.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Oko, vady TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
Zrakový Analyzátory.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Pedie Co mají společné?.
Postižení zraku.
Základní pojmy speciální pedagogiky
MUDr. Pavel Stodůlka,Ph.D.
Lidské oko
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Oftalmopedie

z řeckého oftalmos = oko, paidea = výchova Speciálně pedagogická disciplína zabývající se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením. V literatuře se často uvádí i název tyflopedie (pedagogika nevidomých).

Cílem je: maximální rozvoj osobnosti jedince, to je dosažení nejvyššího stupně socializace příprava na povolání pracovní zařazení plnohodnotné společenské uplatnění dosažení takového stupně rozvoje, který je možný s ohledem na rozsah zrakové vady  

Zraková postižení 1) dle druhu zrakové vady ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady) postižení šíře zorného pole (skotom, trubicové vidění) okulomotorické poruchy (strabismus) problémy se zpracováním zrakových podnětů (kortikální slepota) poruchy barvocitu

Zraková postižení slabozrakost zbytky zraku slepota (amauróza) 2) dle stupně zrakového postižení slabozrakost zbytky zraku slepota (amauróza) 3) dle délky trvání krátkodobé opakující se dlouhodobé, chronické, případně progresivní

Nejčastější příčiny vzniku zrakových vad vlivy prenatální, perinatální a postnatální dědičnost otravy a úrazy, infekční onemocnění vrozený šedý zákal, vzniká po prodělání zarděnek v období těhotenství

Refrakční vady 1) krátkozrakost (myopie) z důvodu prodloužení oka v předozadní ose vzniká obraz před sítnicí dobře vidí na blízko, špatně na dálku ke zjištění dochází zpravidla v počátcích školní docházky

Refrakční vady délka oka je v poměru k lomivosti optického 2) dalekozrakost (hypermetropie) délka oka je v poměru k lomivosti optického ústrojí malá, obraz se tvoří až za sítnicí u dětí v útlém věku normální, neboť oko do normálního tvaru teprve dorůstá napravuje se brýlemi se spojkovými skly

Refrakční vady rohovka či čočka je různě zakřivena 3) astigmatismus rohovka či čočka je různě zakřivena oko vidí špatně do dálky i zblízka, pomáháme to napravit skly, které lámou paprsky v jednom směru

částečná – postiženo nejčastěji vnímání červené a zelené Barvoslepost (achromazie) - porušené schopnosti vnímat či rozlišovat barvy částečná – postiženo nejčastěji vnímání červené a zelené úplná (daltonismus) – postižený vidí vše v odstínech šedé; velké potíže působí ostré světlo, někdy nutno užívat ochranné brýle; vyčleňuje postižené z výkonu různých povolání (doprava, umění)

Tupozrakost (amblyopie) funkční vada zraku, která postihuje zpravidla 1 oko a projevuje se snížením zrakové ostrosti jednoho oka, čímž dochází k porušení vidění oběma očima, tzv. binokulární vidění průvodním jevem je šilhání (používání okluzoru)

Šilhavost (strabismus) - porušení rovnovážného postavení očí, někdy náprava operací Slabozrakost - orgánová vada zraku projevující se částečným nevyvinutím, snížením nebo zkreslující činností zrakového analyzátoru očí, tím poruchou zrakového vnímání postižený nemůže číst běžné velikosti písma 3 stupně: lehký, střední a těžký

Zbytky zraku člověk se otáčí za světlem a silné světlo upoutá jeho pozornost může se zlepšovat i zhoršovat Slepota (amauróza) neschopnost jedince vnímat zrakem i přes zachování určitého zrakového čití – světlocitu slepota praktická – zachován světlocit, příp. i projekce slepota totální – úplná absence vidění

Braillovo písmo

Výchova a vzdělávání dětí se zrakovými vadami Středisko rané péče (narození až MŠ) – diagnostika, pomoc rodině, stimulace, rozvoj sluchového a hmatového vnímání Speciální MŠ, MŠ se speciální třídou Speciálně pedagogické centrum /SPC/ - metodická pomoc učitelům, podpora integrace Speciální škola pro zrakově postižené, ZŠ + spec. třídy

Gymnázium pro ZP, Konzervatoř Jana Deyla, další SŠ a nematuritní obory Tyfloservisy – střediska pomoci ZP, pomůcky Rekvalifikační centrum Praha Dědina – delší víceměsíční pobyty ÚSP specializované na ZP – Praha Palata, Brno Chrlice Čs. unie nevidomých a slabozrakých, viz http://www.sons.cz/

Použité zdroje [1] KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2. vyd., 2000, 70 s. ISBN 80–85931–84–2. [2] RABENHAUPTOVÁ, Hana. Jarmila a Marie Šímovy, nevidomé spojovatelky úřadu uspěly v soutěži v Českých Budějovicích.Internetové noviny Prachaticka [online]. 2009[cit. 2012-03-22]. Dostupné z: http://www.prachatice.cz/n_noviny.html?LR=2012 &Akt_typ=12&TextVersion= [3] VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004, ISBN 80–7315-071-9.

Děkuji za pozornost