Vypracovala: Zuzana Chaloupková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bažant obecný (Phasianus colchicus)
Advertisements

„Jak bych vyučovala o krkavcovitých pěvcích.“
VOLAVKA POPELAVÁ JITKA SVIČARSKÁ A.3.
Ptáci.
PTÁCI Hana Dundrová Pro 5. třídu ZŠ.
Ptáci 2 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Ptáci.
Základní škola a Mateřská škola Bělkovice – Lašťany
Tučňák brýlový Tučňáci
SOVY Znaky: Široká tvář,silné nohy,ostré drápy,zahnutý zobák,velké oči,velká křídla,měkké peří,maskovací zbarvení VELIKOST: 12 až 84 cm Mnozí noční.
Obratlovci povrch těla
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Jakub Nejedlý, Marek Štrach 7.B
Digitalizace výuky Příjemce
Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
KACHNA DIVOKÁ (Anas platyrhynchos).
Tundry a polární oblasti
Jak bych vyučoval o krkavcovitých ptácích.
Nadřád: Létaví (Neognathae)
Vodní ptáci Přírodopis VY_32_INOVACE_173, 9. sada, Př3 ANOTACE
Třída PTÁCI Ptáci vznikli v druhohorách z plazů. Ptáci jsou obratlovci se stálou tělesnou teplotou. Mají KLOAKU. Mají zobák, kostra většiny ptáků.
Potápky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu procvičení předchozího.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Šíření tepla TEPLO Q.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a obecnými znaky třídy.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Jak bych vyučoval o krkavcovitých ptácích
Řád: Dravci znaky: predátoři – loví kořist udržují přírodní rovnováhu
Rozklad světla optickým hranolem
Měkkozobí Dominika Sattková.
Jak bych vyučovala o krkavcovitých ptácích.
Tundry a polární oblasti Živočichové (2)
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Káně lesní Věra Husníková 3A Káně lesní.
PTÁCI.
(Streptopelia decaocto)
Lucie Gabryšová Michael Sekyra
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: listopad 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
 VZHLED VZHLED  ROZŠÍŘENÍ ROZŠÍŘENÍ  ŽIVOT A POTRAVA ŽIVOT A POTRAVA  ROZMNOŽOVÁNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ  ZDROJE ZDROJE Pro zobrazení obrázku- KLIKNĚTE.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - SVĚTLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Člověk a příroda Autor: Mgr. Lenka Radošová OTEVŘI SI RÁNO RANÍČKO OKNO.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Ptáci Obratlovci Vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Obrázek: Klipart PowerPoint 2007.
Strunatci - pokožkové deriváty Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie živočichů Datum vytvoření13.
VLK OBECNÝ Tereza Mičkova 8.A. OBSAH Zařazení Jak vypadá ? (obecné informace) Rozdíly mezi psem a vlkem Zajímavostí Obrázky Zdroje.
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Ptáci Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_37_Ptáci-zajímavosti
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Etologie ptáků.
BROUCI.
PTÁCI.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
AUTOR: Lenka Hrnčířová
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Mořští ptáci.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
AUTOR: Lenka Hrnčířová
PTÁCI – LETCI (MĚKKOZOBÍ)
PTÁCI – LETCI (DRAVCI) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu
PTÁCI – LETCI (BRODIVÍ)
Bažant obecný.
PTÁCI – LETCI (ŠPLHAVCI)
Rozmnožování a chování ptáků
PTÁCI OTEVŘENÉ KRAJINY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Vypracovala: Zuzana Chaloupková Význam peří Vypracovala: Zuzana Chaloupková

Ptáci a peří výborné izolační schopnosti, umožňuje létání řada ptáků se bez létání obejde (pštrosi, tučňáci) – hlavní význam pěří u těchto ptáků je izolace

Izolační funkce peří peří je silné, ale přitom velmi lehké u kůže udržuje vrstvu vzduchu ohřátou tělesným teplem izolace je velmi dokonalá – při dostatku potravy ptáci vydrží i velmi nízké teploty

Stavba ptačího pera

Stavba ptačího pera struktura umožňuje „pocuchané“ peří uvést do původního stavu centrální osten se dělí na větvičky a ty na paprsky se stovkami háčků tyto háčky se prolínají s háčky sousedních větví pocuchané pero si pták protáhne zobákem a hned je vše na svém místě

Dělení peří pro let jsou nezbytné letky na křídlech a směrová pera v ocase pera na těle se nazývají obrysová – podobají se letkám a ocasnímu peru,ale háčky jsou pouze u špičky pera pera vlasová – dlouhý holý stvol, na konci jen několik řídkých větví peří prachové

Prachové peří má velmi krátký brk, z vršku trčí vlastní nadýchané peří načechrání je způsobeno tím, že se jednotlivé větve nepřekrývají prachové peří je další izolační vrstva toto peří na sobě mají hlavně mláďata i někteří dospělí mají teplou spodní vrstvu z prachového peří

Počet per vědci spočítali pera jen u velmi mála druhů čím je pták menší, tím méně per má kolibřík červený – 940 pírek pěvci – 1100 až 4600 per slepice – 8325 per orel bělohlavý – 7180 per (ikdyž je větší) nejhustší peří mají vodní ptáci – březnačka 12000 nejvíce per u labutě – přes 25000

Je ptačí peří na celém těle? peří roste v určitých okrscích – pernice, oddělených holou kůží neopeřená místa na těle jsou obvykle chráněna peřím sousedním supi a kondoři mají holou hlavu a někdy i krk – přizpůsobení mrchožroutů, strkají hlavu do mršiny

Pelichání ptáků po určité době peří slábne a odírá se proto ptáci musí peří pravidleně měnit peří přepelichá a obnoví se u většiny ptáků se v jednom okamžiku vyměňuje jen malá část veškerého peří – pták má dost peří, aby mohl létat

Pelichání ptáků růst nového peří odčerpává ptákům energii pelichání proto probíhá v období, kdy ptáci nemají před sebou např. tah nebo hnízdění úplné pelichání je obvyklé jednou do roka ptáci, kteří migrují na dlouhé vzdálenosti pelichají dvakrát

Přepelichání a vzhled ptáků u řady ptáků vypadají mláďata jinak než dospělí ptáci ani dospělí nejsou pořád stejní bělokur rousný – v zimě bílý, v létě hnědě kropenatý

Přepelichání a vzhled ptáků Racek stříbřitý – mláďata nají maskovací prachové peří, které je šedé až černé když jim narostou letky jsou tmavohnědí během dalšího pelichání racek světlá do světle šedé barvy dospělí jedinec ma peří bílé barvy

Změna barvy peří barva peří se mění i bez pelichání na slunci barvy blednou, špičky per se také odírají bílé peří na krku některých ptáků mění barvu vstřebáváním mazu např. bílé peří pelikána žloutne, někteří racci mají narůžovělý nádech

Proč je plameňák růžový červené barvivo v peří plaměňáků a také žluť na kanárovi a téměř všechny červené, žluté a oranžové odstíny peří mají původ v karotenoidech – přírodní barviva tyto barviva do sebe rostoucí ptačí pero vstřebává

Zvláštnost peří všechna ptačí pera jsou unikátní – ptáka můžeme určit na základe jediného pera některé druhy ptáků mají peří specializované nejzvláštnější je peří, které sameček potřebuje při toku – například oslnivá vlečka páva, ocas lyrochvosta nádherného

Zdroje Knižní: ABC Přírody – Svět v otázkách a odpovědích (Reader´s Digest Výběr,1996) Soukromí živočichů (Reader´s Digest Výběr,1998) Internetové net:http://upload.wikimedia.org http://images.google.cz