vypracoval: Stanislav Havlík

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MANUFAKTURA A PRVNÍ STROJE
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Vodní elektrárny Marek Mik.
LODNÍ DOPRAVA.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
VY_06_ Vla5_7p PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE
KOMPRESORY.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_178_Tekutiny AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 7.,
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Omega 2.B Václav Ezr & Pavel Špecht & Oldřich Linhart
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Život na počátku 19. století
VY_32_INOVACE_16_Parní stroj a továrny
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
VODNÍ TURBÍNA Šimon SRP 2. E.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Svět techniky a já.
KAPALINY.
ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK
VODA Kateřina Beranová.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Větrná energie.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Josef Ressel Šablona: III/2
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 15
Brownův pohyb, difuze, osmóza
Spalovací Turbína.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: James Watt Šablona: III/2
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
James Watt Fyzik Matematik vynálezce.
Látky jsou složeny z částic
Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Společnost na počátku 19. století
Dopravní síť světa 2 Jan Spousta.
Veronika Zvoníčková 9.B. Životopis Vynálezy
Kdo to je? Narodil se v Chrudimi 19.června Chtěl být technikem,ale z nouze vystudoval lesnickou akademii a stal se lesníkem v dnešním Slovinsku.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Ondřej Kašík 8.B oo9. Parní stroj - je pístový tepelný stroj, přeměňující tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou, nejčastěji rotační.
Spalovací Motory Benzínové
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
Skot -P=1W -dvojčinný parní stroj -především matematik a fyzik.
Nobelovy ceny. Nobelova cena Každoročně udělované ocenění za významný vědecký výzkum, technický objev nebo za přínos lidské společnosti Uděluje se v oblasti:
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
MANUFAKTURY A PRVNÍ STROJE
Struktura látek (pevných, kapalných a plynných)
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
Novověk – průmyslová revoluce
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Fyzici a fyzikální jevy Autor: Mgr. M. Vejražková
Opakujeme dějepis na II. stupni
Manufaktury Začínají vznikat v polovině 18. století
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_06_Vynálezy mění svět Regina Byrtusová
JEDNODUCHÉ STROJE KLADKA
Společnost na počátku 19. století
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_24_19._století_století_páry_vynálezy_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

vypracoval: Stanislav Havlík LODNÍ ŠROUB vypracoval: Stanislav Havlík 1

Lodní šroub je součást lodí, vytváří sílu, která loď pohání. svým rotačním pohybem vytváří sílu, která loď pohání. 2

Období datované od 60. let 18. stol do roku 1830. Průmyslová revoluce. Období datované od 60. let 18. stol do roku 1830. Vyznačuje se přechodem od řemeslné a manufakturní výroby k výrobě tovární a vznikem průmyslové společnosti. Vynález parního stroje měl vliv na rozmach dopravy, lodní nevyjímaje. 3

Šroubu nejdříve využil Archimédes pro své čepadlo, Leonardo da Vinci uvažoval nad jeho užítím k pohybu nejen lodí a ponorku “Želva” od Davida Bushnella již šroub poháněl. 4

Za vynálezce lodního šroubu je považován Josef Ressel Za vynálezce lodního šroubu je považován Josef Ressel. Dokázal stanovit jeho správný tvar a velikost a vymyslet i jeho nejvhodnější umístění na lodi - vodorovně pod zádí v ose lodi před kormidlem. 5

Josef Ressel Chrudimský rodák, po studiích v Rakousku se stává lesníkem a později lesmistrem v přímořském městě Terst (Itálie), kde experimentoval s lodním šroubem. Roku 1827 získal dvouleté privilegium na komerční využití šroubu. Nepodařilo mu však získat dostatek prostředků, aby nechal šroub vyrobit a namontovat do parníku. 6

Tak roku 1829 oslovil obchodníka Ottaviu Fontanu, který pak financoval stavbu lodi Civetta. Zkušební plavba 4. srpna 1829 začala dobře a parníček se jevil hbitější a ovladatelnější než kolesové lodě, jenže po chvíli praskl nekvalitní rozvod páry, policie další pokusy zakázala a patent byl uznán za neplatný. 7

Lodní šroub byl patentován až v roce 1836 F. P. Smithem Lodní šroub byl patentován až v roce 1836 F. P. Smithem. Josef Ressel marně usiloval o uznání priority vynálezu lodního šroubu. Teprve 9 let po jeho smrti (zemřel na malárii na služební cestě dne 9. 10. 1857 v Lublani), přiznala akademie věd ve Washingtonu nestranným rozhodnutím prvenství J. Resslovi, i díky jeho poznámkám a skicám. 8

Lodní šroub (vrtule) - propeller Lodní šroub (vrtule) - propeller. Propellery způsobují bezprostředně propulsi, t. j. pohyb ústředí nebo kapaliny, anebo pohyb v ústředí. Vrtule se skládají z náboje a pevných nebo nastavitelných listů v počtu nejčastěji 2 - 6. Hlavními hodnotami určujícími výkon lodních vrtulí je jejich průměr a stoupání. 9

U lodních vrtulí můžeme pozorovat fyzikální jev nazývaný kavitace U lodních vrtulí můžeme pozorovat fyzikální jev nazývaný kavitace. Na hranách lodní vrtule se při velkých rychlostech vytvářejí bubliny vodních par. Se vzrůstající rychlostí proudění kapaliny, klesá tlak natolik, že se vazby mezi molekulami poruší a kapalina se začíná měnit v plyn. Po opětném stoupnutí tlaku, se voda vrací do kapalného skupenství, což je doprovázeno vznikem hlučných rázových vln. 10

Různé typy šroubů - se stálým stoupáním, se zakulacenými konci listů, moderní lodní šrouby s natáčivými lopatkami, šrouby skládající se ze dvou šroubů dvoulistých, jež jsou upevněny na společné hřídeli. Největší lodní vrtule dosahují průměru až 9 metrů, ale ta úplně největší je o průměru 12 metrů. 11

Vynález lodního šroubu našel významné uplatnění díky tomu, že lodní doprava, zejména mořeplavba, se těší velkému rozmachu. Své zásluhy na tom mají její výhody. Lodě ve srovnání s ostatními dopravními prostředky uvezou mnohem více nákladu i proto je jejich provoz levnější a ekologičtější. 12

Zdroje obrázků: http://www.originalpropshop.com.au/Resources.html http://museum.gov.ns.ca/mma/wrecks/tours/Tour-3-0.asp http://www.decodingtheheavens.com/blog/image.axd?picture=2008%2 F11%2FArchimedes_screw.JPG http://www.robduarte.com/turtle.html http://i178.photobucket.com/albums/w254/flyingdoc- album/famous%20faces/davinci_screw.jpg http://www.radio.cz/cz/clanek/87978 http://yachts.monacoeye.com/files/sep-2008.php http://www.21stoleti.cz/fotky/1191774153.jpg http://www.raboesch.com/images/cat2_b1.jpg http://www.lehigh-armstrong.com/fastenerImports.shtml 13