vypracoval: Stanislav Havlík LODNÍ ŠROUB vypracoval: Stanislav Havlík 1
Lodní šroub je součást lodí, vytváří sílu, která loď pohání. svým rotačním pohybem vytváří sílu, která loď pohání. 2
Období datované od 60. let 18. stol do roku 1830. Průmyslová revoluce. Období datované od 60. let 18. stol do roku 1830. Vyznačuje se přechodem od řemeslné a manufakturní výroby k výrobě tovární a vznikem průmyslové společnosti. Vynález parního stroje měl vliv na rozmach dopravy, lodní nevyjímaje. 3
Šroubu nejdříve využil Archimédes pro své čepadlo, Leonardo da Vinci uvažoval nad jeho užítím k pohybu nejen lodí a ponorku “Želva” od Davida Bushnella již šroub poháněl. 4
Za vynálezce lodního šroubu je považován Josef Ressel Za vynálezce lodního šroubu je považován Josef Ressel. Dokázal stanovit jeho správný tvar a velikost a vymyslet i jeho nejvhodnější umístění na lodi - vodorovně pod zádí v ose lodi před kormidlem. 5
Josef Ressel Chrudimský rodák, po studiích v Rakousku se stává lesníkem a později lesmistrem v přímořském městě Terst (Itálie), kde experimentoval s lodním šroubem. Roku 1827 získal dvouleté privilegium na komerční využití šroubu. Nepodařilo mu však získat dostatek prostředků, aby nechal šroub vyrobit a namontovat do parníku. 6
Tak roku 1829 oslovil obchodníka Ottaviu Fontanu, který pak financoval stavbu lodi Civetta. Zkušební plavba 4. srpna 1829 začala dobře a parníček se jevil hbitější a ovladatelnější než kolesové lodě, jenže po chvíli praskl nekvalitní rozvod páry, policie další pokusy zakázala a patent byl uznán za neplatný. 7
Lodní šroub byl patentován až v roce 1836 F. P. Smithem Lodní šroub byl patentován až v roce 1836 F. P. Smithem. Josef Ressel marně usiloval o uznání priority vynálezu lodního šroubu. Teprve 9 let po jeho smrti (zemřel na malárii na služební cestě dne 9. 10. 1857 v Lublani), přiznala akademie věd ve Washingtonu nestranným rozhodnutím prvenství J. Resslovi, i díky jeho poznámkám a skicám. 8
Lodní šroub (vrtule) - propeller Lodní šroub (vrtule) - propeller. Propellery způsobují bezprostředně propulsi, t. j. pohyb ústředí nebo kapaliny, anebo pohyb v ústředí. Vrtule se skládají z náboje a pevných nebo nastavitelných listů v počtu nejčastěji 2 - 6. Hlavními hodnotami určujícími výkon lodních vrtulí je jejich průměr a stoupání. 9
U lodních vrtulí můžeme pozorovat fyzikální jev nazývaný kavitace U lodních vrtulí můžeme pozorovat fyzikální jev nazývaný kavitace. Na hranách lodní vrtule se při velkých rychlostech vytvářejí bubliny vodních par. Se vzrůstající rychlostí proudění kapaliny, klesá tlak natolik, že se vazby mezi molekulami poruší a kapalina se začíná měnit v plyn. Po opětném stoupnutí tlaku, se voda vrací do kapalného skupenství, což je doprovázeno vznikem hlučných rázových vln. 10
Různé typy šroubů - se stálým stoupáním, se zakulacenými konci listů, moderní lodní šrouby s natáčivými lopatkami, šrouby skládající se ze dvou šroubů dvoulistých, jež jsou upevněny na společné hřídeli. Největší lodní vrtule dosahují průměru až 9 metrů, ale ta úplně největší je o průměru 12 metrů. 11
Vynález lodního šroubu našel významné uplatnění díky tomu, že lodní doprava, zejména mořeplavba, se těší velkému rozmachu. Své zásluhy na tom mají její výhody. Lodě ve srovnání s ostatními dopravními prostředky uvezou mnohem více nákladu i proto je jejich provoz levnější a ekologičtější. 12
Zdroje obrázků: http://www.originalpropshop.com.au/Resources.html http://museum.gov.ns.ca/mma/wrecks/tours/Tour-3-0.asp http://www.decodingtheheavens.com/blog/image.axd?picture=2008%2 F11%2FArchimedes_screw.JPG http://www.robduarte.com/turtle.html http://i178.photobucket.com/albums/w254/flyingdoc- album/famous%20faces/davinci_screw.jpg http://www.radio.cz/cz/clanek/87978 http://yachts.monacoeye.com/files/sep-2008.php http://www.21stoleti.cz/fotky/1191774153.jpg http://www.raboesch.com/images/cat2_b1.jpg http://www.lehigh-armstrong.com/fastenerImports.shtml 13