KGG – Kapitoly z Generativní Gramatiky Lucie Medová Pátek 9:45 – 11:20 S3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Vůdcovská zkouška – Gemini 2010 •Změna •Aktivnější zaměření programů, praxe •Potřeby Castorů –rozdílné znalosti (úroveň ČK) –různorodé oddíly –možné zaměření.
ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA
Zájmena a pády Adjust the pronouns between slash marks to fit the context. Remember to use the correct case. Vzor: Pozdravuj od /já/ rodiče. Pozdravuj.
Skupinové kurzy snižování nadváhy
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
2 3 Lokalita Pod Javornic kou silnicí 4 směr Solnice směr Javornice směr Vamberk CENTRUM 10min. směr Častolovice.
Výjezdní zasedání prezidia, předsedkyň a předsedů sekcí a regionů ČAS Luhačovice – Hotel Fontána II – kongresový sál Luhačovice.
Mgr. Lenka Lustigová B1_ZS_2012/13
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Morfologie – přednáška 1
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
VÝPOČETNÍ TECHNIKA V PROJEKTOVÁNÍ PRO BAKALÁŘE
Zájmena on, ona, oni Fill in the blanks with the appropriate forms of on, ona, or oni. Vzor: Já ___ znám jen od vidění. Já ho znám jen od vidění. *Taken.
PROGRAM  Struktura studia  Přednášky, semináře  Zápočty a zkoušky  Zapisování cizích jazyků a sport. aktivit  Vnitřní předpisy  Studijní oddělení.
Devizový zákon. Část první -základní ustanovení §1 vymezení pojmů §2 rozdělení působnosti mezi devizovými orgány §3 registrace ke směnárenské činnosti.
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 2: 16. října 2009 Pátek 9:45 – 11:20 S3.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 11: 15. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe iii.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 3: 20. října 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Základy obecné lingvistiky Lucie Medová
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe i.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Ručně vyráběný kalendář 2014 »» výsledky hlasování ««
Ten, ta, to II Fill in the blanks with the appropriate forms of ten. Vzor: Proč potřebuješ ___ knihy? Proč potřebuješ ty knihy? *Taken from Review Lesson.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 8/9: 24. listopadu / 1. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 10: 8. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
1 Extreme programming v praxi Martin Junek, product manager
Úvod.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Týden Vojty Machaly.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________ Vyhodnocení.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Matice David Hoznátko.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Citace, citování Plagiátorství
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
S RAZ DOROSTU NA OKRESE K OLÍN aneb i dorost má svoji kategorii.
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Vedení správních řízení ve spisové službě a statistika vyřizování dokumentů.
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ předpověď počasí na 13. května 2014.
2. pracovní seminář internetizace knihoven Michal Šperling Euredis, a. s. Dne:
Vědecká spolupráce se zeměmi mimo EU Vladislav Čadil, Daniel Frank, Miloš Chvojka, Zdeněk Kučera, Michal Pazour, Tomáš Vondrák.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Cvičení I. Ing. Martina Hedvičáková, Ph.D. 16. –
System Builder Windows Server 2008 R2 10: :00 Windows Server 2008 R2 - základní přehled 11: :20 Windows Server 2008 R2 - novinky v oblasti.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Oficiální jazyk: Němčina (dialekt – curyština) 5maturity pro dospělématurity k povolání 4 odborné maturity 3vyšší střední odborné školy 2gymnázia (4,
11. prosince 2014 Třídní schůzka 4.C. › Zítra tj se žáci prvního stupně fotí na vánoční sadu fotografií s kalendářem. (250 Kč) › Pondělí
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: SIMONA ŠTRANCOVÁ, DIS. NÁZEV: VY_32_INOVACE_664_KOLIK_JE_HODIN TÉMA: KOLIK JE HODIN?
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
KT Introduction to LINGUISTICS Karel Tahal.
MTP Peníze 11F201 Finanční teorie, politiky a instituce – část o penězích, bankách, finančních trzích Karel Janda Office Hours: Monday 11:20-12:20,
VYBRANÉ ASPEKTY ZDVOŘILOSTI V MEDIÁLNÍM DIALOGU Ondřej Dufek, 3. roč. ČJL FF UK.
Bakalářská práce - zpracování
Rozvrh výuky – pátek :15 – 10:451. část SharePoint 1 – 6 11:00 – 12:302. část SharePoint 7.1 – :00 – 15:303. část SharePoint –
Teoretická informatika Základní informace k předmětu Literatura Závěrečná práce Zkouška.
Teoretická informatika II
AST001.
Transkript prezentace:

KGG – Kapitoly z Generativní Gramatiky Lucie Medová Pátek 9:45 – 11:20 S3

Kontakt  Lucie Medová   telefon  konzultace středa 14:00 – 15:00 pátek 11:30 – 12:30

Kalendář  13 týdnů výuky  –  –  změny 30.10týden týden týden 9

Literatura  Adger, D. (2003). Core Syntax: A Minimalist Approach. Oxford University Press. česká verze  Koopman, H., D. Sportiche, and E. Stabler (2005?). An introduction to syntactic analysis and theory. Ms., University of California, Los Angeles. česká verze  Fromkin, Victoria (2000): Linguistics. An Introduction to the Linguistic Theory. Blackwell. papírová verze  Fromkin, Victoria (2009): An Introduction to Language. Thomson Wadsworth. elektronická verze  Abels, Klaus (2008): Introduction to Generative Syntax. Lectures at EGG School 2008, Debrecen.

Vědecká metoda hypotéza predikce ověření špatně správně

Předmět zkoumání  langue – jazyk – kompetence  vs.  parole – řeč – performance  gramatika: znalost jazyka (model mentální reprezentace v mozku mluvčího)

Co znamená „umět jazyk“?  Logický problém s osvojením jazyka omezené množství slyšených vět nekonečné množství (potenciálně) produkovaných vět  Problém s neexistencí negativní evidence *Sněhurka se otrávil jablkem.

Univerzální Gramatika  to z jazyka, co máme všichni (jako mluvčí nějakého jazyka) společné a co umožňuje osvojení si jazyka a co dělá jazyky „podobnými“  Gleason (1958)

Univerzálie  absolutní fonetické  jazyk má aspoň 1 samohlásku syntaktické  jazyk má zájmena  implikační pokud má jazyk triál? (trial number), má i duál  Greenberg, Joseph H Some universals of grammar with particular reference to the order of meaningful elements.

Omezení? KR zakázal Púovi navštívit Íjáčka před polednem. KR ho Púovi zakázal navštívit před polednem. KR zakázal Púovi navštívit tě před polednem. *KR tě zakázal Púovi navštívit před polednem.

Víc omezení? Michal dá Evě osušit Jáchyma. Michal ho dá Evě osušit. Jáchym se osuší (sám). Jáchym se dá Evě osušit.  *REFL  impersonální OK

Ještě víc omezení? Ta košile se bude Púovi špatně žehlit. Ta košile se bude Púovi teprve žehlit.

Struktura se počítá i. a) *Já mě kopu. b) Ty mě kopeš. c) On 4 mě kope. d) Já tě kopu. e) *Ty tě kopeš. f) On tě kope. g) Já ho kopu. h) Ty ho kopeš. i) *On 4 ho 4 kope. j) On 4 ho 89 kope.  Zájmena nesmějí mít předchůdce referujícího k téže věci nalevo od nich v jedné větě  Princip B 1. Já se kopu. 2. Ty se kopeš. 3. On 4 se 4 kope. 4. Já kopu sebe. 5. Ty kopeš sebe. 6. On 4 kope sebe *On 4 kope sebe 5.  Reflexivní zájmena musejí mít předchůdce referujícího k téže věci nalevo od nich v jedné větě.  Princip A

Struktura se počítá ii. 1. Pú říká, že ho Íjáček nesnáší. 2. Pú říká, že se Íjáček nesnáší.  ALE: v 1. je zájmeno před antecedentem – a věta je správně?!?!! v 2. je reflexivní zájmeno před antecedentem – a zase nic??!!? 3. Íjáčkova 1 kamarádka 8 ho 1/5 nesnáší. 4. Íjáčkova 1 kamarádka 8 se *1/8 nesnáší. v 4. antecedent předchází zájmenu – a všechno je v pořádku?!?

Struktura se počítá iii.  [[[[ Íjáčkova 1 ] kamarádka 8 ] ho 1/5 ] nesnáší ]

Constituents ((Bezprostřední) Složky)  adjacent – vedle sebe [ Ta Púova lahev medu ] se rozbila.  nahraditelná [ (V)ona ] se rozbila.  rozdělitelná [ Ta Púova [ Ø ] ] se rozbila.

Budování struktury  merge (sloučení) [ Z X Y ].... Kayne (1994): The Antisymmetry of Syntax.