Konflikty.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Advertisements

PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Vítáme Vás na semináři : Advokát umí zvládat konfliktní situace Brno, dne Přejeme hezký a příjemný den !
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Konflikty a způsoby jejich řešení
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Konflikt vzniká v důsledku rozporů v oblasti Představ Názorů Postojů
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Emoce (city).
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Zdravotnický asistent, první ročník Konflikt Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Řešení konfliktů Proč si nerozumíme ? rozdílné zastoupení hodnot rozdílné hodnocení problému různá schopnost komunikace.
Zvládnu i náročné životní situace II.
Náročné životní situace, konflikty
KONFLIKT Božena Genrtová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Náročné životní situace
Manželské problémy a sex
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Parametry funkční a dysfunkční rodiny v posouzení
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Mgr. Zuzana Kročáková. podmínky pro získání zápočtu  1. DOCHÁZKA  toleruji jednu absenci z libovolných důvodů, tato absence ale musí být nahrazena 
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Psychologie II Sociální psychologie
SOCIÁLNÍ ROLE ROLE Očekávaný způsob chování vázaný na určitý sociální status (VSS II, s. 943) Připsané Vnucené Získané.
Jak se účinně na vyjednávání připravovat Co bychom si měli před každým jednáním promyslet?
Vedení týmů a týmová práce Synergie. SYNERGIE SYN=SYNTÉZA ERGIE=ENERGIE Konečný výsledek je větší, než suma jeho částí.
Komunikace a prezentace KOPRD
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Poradenství v obecném řízení
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Chyby při vnímání druhých lidí
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Základy sociální psychologie
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Zásady efektivní komunikace
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Teorie vzdělávání dospělých
Management - Ovlivňování
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Konflikt Sociální psychologie.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Konflikty

Konflikt znamená rozpor, střetávání protichůdných tendencí Conflictus(lat.) - srážka 3 typy konfliktů Apetence-apetence (++) Averze-averze (--) Apetence-averze (+-)

Apetence-apetence Konflikt dvou příjemných situací. Rozhodujeme se co je pro nás lepší. Čím jsou varianty podobnější, tím je čas na rozhodování delší.

Averze-averze Konflikt dvou nepříjemných situací. Musíme se rozhodnout pro jednu ze dvou nepříjemných alternativ. Typickou reakcí je odsouvání rozhodnutí.

Apetence-averze Konflikt vzniklý tím, že situace je zároveň pozitivní i negativní. Averze a pozitivní indukce Apetence a negativní indukce Dvojitý (+-) konflikt

Stádia vývoje konfliktů Inkubace První symptomy Propuknutí Polarizace Adaptace Možná řešení Konsensus

Řešení konfliktů Převládnutím dominantního problému nad druhým Potlačením jedné tendence a uvolněním druhé Vytěsněním jedné tendence z vědomí

Pracovní konflikty Pracovní konflikty vyplývající z pracovního procesu Interpersonální konflikty(odlišné osobní vlastnosti) Meziskupinové konflikty

Zvládání interpersonálních konfliktů Konfrontace Vyhýbání Ústup Kompromis Spolupráce

Ústup Spolupráce Kompromis Vyhýbání Konfrontace V Z T A H Y O S O B N Í C Í L E

Meziskupinové konflikty 3 složky Skupinová identifikace Pozorovatelné rozdíly mezi skupinami Frustrace Prevence Komunikace mezi skupinami

Pozitivní stránky konfliktů Pozornost interpersonálním vztahům Podpora tvořivého myšlení Podpora adaptability Konflikty zajišťují vývoj Optimální řešení konfliktů

Úloha manažera při řešení konfliktů Arbitráž Delegování Zprostředkování

KONFLIKT Ve všech skupinách, ale i u jednotlivců vznikají různé konflikty. Konflikt je vlastně vnější nebo vnitřní psychická situace, v níž dochází ke vzniku neslučitelných forem názorů. Konflikty jsou: interpersonální konflikt - mezi několika jedinci intrapersonální konflikt - uvnitř jedince (např. vnitřní dilema apod.)

Příčiny konfliktu Vznikají nejčastěji v následujících situacích: nesoulad osobností překrývání nebo nejasné formulace pracovních náplní soupeření o omezené zdroje složitost organizace nejasné strategie, pravidla nepřiměřené termíny nebo časový tlak kolektivní rozhodování nesplněná očekávání nevyřešené nebo nepotlačené konflikty

Pozitivní funkce konfliktu energizuje povzbuzuje sebehodnocení podněcuje inovace zlepšuje kvalitu rozhodování uvolňuje napětí

Konfliktnost nízká konfliktnost- negativní vliv na organizaci, která funguje podle zaběhnutého řádu střední konfliktnost- pozitivní vliv, diskutuje se o sporných otázkách, prosazují se častěji pozitivní alternativy řešení vysoká konfliktnost- negativní vliv, organizace je zmítána neustálými spory, nezbývá prostor pro vlastní tvořivou aktivitu

Management konfliktu Manažeři mohou usměrňovat působení konfliktu v různých oblastech:

1.změnou vnímání konfliktu -změnou symboliky a managementem významu -předefinováním zájmů -změnou chápání vzájemné závislosti -ovlivňování a transformování pocitů, stereotypů, postojů

2.změnou chování - modelování chování s použitím systému odměn a postihů -výcvikem jednotlivců v rozpoznávání a zacházení s řešením konfliktů, zlepšování komunikace, vyjednávání a týmové práce -změnou interpersonální dynamiky

3.změnou struktur -přestrukturování pozic, rolí a vzájemných vztahů -vytvořením nových zásad anebo pravidel, které řeší jednání ve sporných případech -přizvání třetí strany, která poslouží jako nezávislý poradce -zavedení konzultativních týmů, které budou fungovat jako varovný systém

Řešení konfliktů stylem Výhra – Prohra bojem partnerů útěkem před partnerem smířením se situací stylem Výhra – Výhra

Nátlakové taktiky partnera Konflikt můžeme vyřešit nebo mu předejít i tehdy, rozpoznáme-li nátlakové taktiky partnera a dokážeme-li jim čelit Nemám jinou možnost Zastrašování Časový nátlak Početní převaha Zatajování informací

Jak se zachovat při konfliktu? v konfliktu obstojí jen ten, kdo má silnou míru sebeovládání v konfliktu se zdržme vysvětlování a argumentování, pokud partner není naladěn na jejich příjem předkládejme jen ty argumenty, které partnera skutečně ovlivní, nepřehlťme ho detailními informacemi

Konflikty bychom neměli řešit, když jsme rozčilení, unavení nebo nervózní. Je třeba okamžitě přestat, když si jeden přeje rozhovor ukončit.

Principy Každý má právo říci svůj názor Nezvyšovat hlas, neskákat do řeči Neurážet Logicky argumentovat Nevytahovat staré věci Neútočit na lidi