Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/21.3732 Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, první období Typická věková skupina: 8 - 9 let Metodické doporučení: prezentace je tvořena pro opakování, kdy během prezentace děti odpovídají, přiřazují; pak se objevují kontrolní odpovědi. Snímek č. 5, 8 doporučuji dětem vytisknout ve formě pracovního listu, aby mohly přiřazovat a kontrolovat správnost zadaného cvičení. Slovesa jsem vybírala z knihy J. Karafiáta: Broučci, jelikož nás kniha provázela ve škole při hodinách českého jazyka (čtení, sloh) Ověření v praxi ověřeno dne: 20. 5. 2013 Ve třídě: 3. ročník Anotace: Slovní druhy - slovesa II, opakování Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák poznává slovní druhy, žák pojmenovává děj, žák časuje sloveso Klíčová slova: slovní druhy, slovesa, časování sloves, čas minulý, přítomný, budoucí Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák
Slovní druhy Slovesa II Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Vacková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Slovesa jsou slova ohebná slovesa časujeme: měníme slovesné tvary podle osoby a čísla
Osoby číslo jednotné číslo množné 1. osoba já 2. osoba ty 3. osoba on, ona, ono 1. osoba my 2. osoba vy 3. osoba oni, ony, ona
Doplňuj náležité zájmeno a podle něj urči osobu a číslo. osoba a číslo 2. os. č. j. zájmeno (ty) poletíš _______________ (_______)vytrhla (_______)spali (_______)křičela jsem (_______)podívejme se (_______) našlo by se (_______) nepokvetou (_______)poletíme (_______) povídal jsem (_______) vyfukuješ
Doplnil(a) si náležité zájmeno a osobu a číslo? Správné řešení (ty) poletíš osoba a číslo 2. os. č. j. 3. os. č. j. 3. os. č. mn. 1. os. č. j. 1. os. č. mn. 2. os. č. mn. 2. os. č. j. (ona) vytrhla (oni) spali (já) křičela jsem (my) podívejme se (ono) našlo by se (oni) nepokvetou (vy)poletíte (já) povídal jsem (ty) vyfukuješ
Slovesa vyjadřují trojí čas Čas přítomný: děj se odehrává nyní (letí, bzučí) Čas minulý: děj už proběhl (letěl, bzučel) Čas budoucí: děj se teprve bude odehrávat (poletí, zabzučí)
Urči a do závorek napiš osobu, číslo a čas vyznačených sloves Okno ucpali ( 3.os. č. mn. čas min.) a zabednili (_______________________). Maminka zatím už zatopila (_____________________), a že přitom uvaří (_____________________) kapku polívky. A uvařila (_____________________). Pěkně se pomodlili (_______________) a jedli (_______________________). Ale bylo (___________________) jim přece trochu zima, a tak si honem zase lehli (___________________) a povídali si (______________________). (1) „Tatínku, to všude vyroste (_______________________) chudobka, kde zemřel (______________________)brouček?“ „Všude, a kde umřela (______________________) beruška, tam vyroste (_______________________)chudobka s červeným kraječkem.“(2)
Správně určené a vyplněné Okno ucpali (3.os. č. mn. čas min.) a zabednili (3. os. č. mn. čas min.). Maminka zatím už zatopila (3. os. č. j. čas min.), a že přitom uvaří (3. os. č. j. čas budoucí) kapku polívky. A uvařila (3. os. č. j. čas min.). Pěkně se pomodlili (3. os. č. mn. čas min.) a jedli (3. os. č. mn. čas minulý). Ale bylo (3. os č. mn. čas min.) jim přece trochu zima, a tak si honem zase lehli (3. os. č. j. čas min.) a povídali si (3. os. č. mn. čas min.). (1) „Tatínku, to všude vyroste (3. os. č. j. čas budoucí) chudobka, kde zemřel (3. os. č. j. čas min.) brouček?“ „Všude, a kde umřela (3. os. č. j. čas min.) beruška, tam vyroste (3. os. č. j. čas budoucí) chudobka s červeným kraječkem.“(2)
Citace: 1. KARAFIÁT, Jan. Broučci. Praha: Regia, 2006, s. 24 Citace: 1. KARAFIÁT, Jan. Broučci. Praha: Regia, 2006, s. 24. ISBN 80-86367-62-2. 2. KARAFIÁT, Jan. Broučci. Praha: Regia, 2006, s. 27. ISBN 80-86367-62-2.