Zaměstnávání osob se zdravotním postižením Příručka pro zaměstnavatele K projektu OPR LZ 3.1 Aktivizační a vzdělávací centrum
Zaměstnávání osob se zdravotním postižením – příručka pro zaměstnavatele Výstup projektu OPR LZ 3.1 Aktivizační a vzdělávací centrum, realizace v letech 2005-2007 Návaznost na projekt Transition from School to Work (Přechod škola – povolání) řešený v rámci iniciativy EQUAL v letech 2002-2005
Zaměstnávání osob se zdravotním postižením – příručka pro zaměstnavatele Zdůvodnění: Proces integrace/inkluze zasahuje do řady oblastí společenského soužití Je to i sféra zaměstnanosti, jejíž součástí je socializace znevýhodněných osob do pracovního procesu Poradenské služby v oblasti profesního poradenství jsou nezbytnou podmínkou pro zlepšení vstupu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na trh práce
Aktivizační a vzdělávací centrum projekt OPR LZ 3.1 Cíle projektu: Vytvořit nové možnosti dalšího vzdělávání žáků s mentálním, event. s tělesným a mentálním postižením, kteří ukončili základní vzdělání, vzhledem ke zdravotnímu postižení však nepokračují ve studiu Zlepšit informovanost zaměstnavatelů o výše uvedeném okruhu žáků
Zaměstnávání osob se zdravotním postižením – příručka pro zaměstnavatele Obsah příručky: Zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Výzkum, vývoj, teorie a praxe Specifika v zaměstnávání osob s mentálním postižením. Příklad z praxe Zácvikové kurzy v Aktivizačním a vzdělávacím v centru
Zaměstnávání osob se zdravotním postižením Výzkum, vývoj, teorie a praxe Marie Vítková Obsah 1. kapitoly Model podporovaného zaměstnávání Přechod osob s mentálním postižením ze školy do profesního života Pracovní uplatnění žáků s mentálním postižením v Německu Výběr profese s ohledem na tělesné postižení Analýza přechodu ze školy do povolání neslyšících a sluchově postižených v Rakousku Analýza podmínek pracovního uplatnění osob s těžkým zrakovým postižením Managment kvality na přechodu škola - povolání
Model podporovaného zaměstnávání Jan Šiška Význam práce pro člověka s postižením: Poskytuje ekonomickou nezávislost Pozitivně ovlivňuje sebeurčení člověka Status být zaměstnán ovlivňuje postoje společnosti k osobám s postižením Pracovní místo v integrovaném prostředí je prostředkem pro vytváření sociálních interakcí Zaměstnání je jedním z klíčových aspektů dosažení statusu dospělosti
Model podporovaného zaměstnávání Je pružný systém podpory osob s mentálním postižením k zaměstnání v integrovaném prostředí Podpora se poskytuje jak jedinci s handicapem, tak jeho zaměstnavateli Přínosem je nejen zácvik pracovníka, ale i koordinace zájmů, potřeb, schopností a dovedností pracovníka s požadavky zaměstnavatele
Model podporovaného zaměstnávání Efektivnost programu: Pracovník se zacvičuje přímo na pracovišti Kromě vlastního zácviku si osvojuje Sociální dovednosti potřebné pro styk se spolupracovníky Vyjadřování potřeb a zájmů Rozvíjení interpersonálních vztahů na pracovišti Hygienické návyky, dochvilnost, zvýšení sebedůvěry
Přechod osob s mentálním postižením ze školy do profesního života Konrad Bundschuh Přechod mládeže a dospělých osob s mentálním postižením do profesního života je třeba podpořit pedagogickými nabídkami založenými na principech: Sebeurčení a autonomie Participace Individualizace Kvalita života
Přechod osob s mentálním postižením ze školy do profesního života Důsledky pro školu: Školní příprava na pracovní život nemůže probíhat nezávisle na jiných životních oblastech (bydlení, volný čas, rodina) Profesní život představuje důležitý přínos ke zvládnutí života Jedná se o proces rozvoje osobnosti na bázi nezávislého vlastního utváření života a seberealizace v sociálních vztazích ve společenství s jinými lidmi
Pracovní uplatnění žáků s mentálním postižením v Německu Reiner Trost Koncepce pro přechod ze školy pro mentálně postižené do povolání: Diskuse ke koncepci a její místo ve škole Dialog s rodiči a rodinou Příprava na život po skončení školy Vzdělání a kvalifikace (praktika) Plánování soustředěné na žáka Vybudování regionálních struktur kooperace Zajištění kvality managmentu
Výběr profese s ohledem na tělesné postižení Marie Vítková Profesní orientace žáků s tělesným postižením se prolíná celým edukativním procesem od základní školy Je náročnou záležitostí a patří do kompetence Žáků Rodičů Školy Příslušných společenských institucí
Výběr profese s ohledem na tělesné postižení Úkoly školy: Vytváření předpokladů pro možnost správného rozhodování při volbě povolání – konfrontace požadavků vybrané profese a předpokladů žáka vzhledem k jeho zdravotnímu stavu – postižení Vytváření speciálních výukových podmínek pro zvládnutí požadavků zvoleného oboru (rehabilitace) Poskytnutí širokých možností k rozvoji zájmu a sklonů žáků využitelných při řešení profesních otázek Dbát na vytváření předpokladů pro vytrvání ve zvoleném oboru
Výběr profese s ohledem na tělesné postižení Kategorie povolání Složitými problémy se jeví otázky týkají se vztahu jednotlivých druhů činností a povolání k postižení a k osobnosti postiženého Vztah druhu povolání k osobnosti postiženého je určen změněnými schopnostmi a z nich vyplývajících osobnostních vlastností Fyzické a psychické schopnosti pak ovlivňují výkony postiženého v celku i v jednotlivých fázích a složkách Takto ovlivněné výkony postiženého jsou zpravidla kritériem jeho úspěšnosti a vhodnosti při té které činnosti
Specifika v zaměstnávání osob s mentálním postižením Specifika v zaměstnávání osob s mentálním postižením. Příklad z praxe Rudolf Doležel Zvláštnosti osob s mentálním postižením Profesní příprava a alternativní možnosti profesní přípravy Sociální aspekty pracovní integrace Charakteristika sociálních služeb ve smyslu poradenství při vstupu na trh práce Vliv informovanosti na přístup zaměstnavatelů k zaměstnávání osob se zdravotním postižením Právní postavení a ochrana osob se zdravotním postižením
Zácvikové kurzy v Aktivizačním a vzdělávacím v centru Rudolf Doležel Osnovy pomocných knihařských a kartonážních prací Osnovy pomocných prací při správě objektu a domácí údržbě Osnovy pomocných prací v prádelnách Osnovy pomocných prací v kuchyni Osnovy pro zácvik pomocných prací při ekologické demontáži Osnovy pomocných prací v ovocnářské a zelinářské zahradě Osnovy pomocných prací při výrobě papírových briket