Shoda přísudku s podmětem II. Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_597_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu Shoda přísudku s podmětem II. Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_597_5TR_CJ Číslo šablony III/2 Autor Leona Szabó, Mgr. Ročník 5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Český jazyk Téma Očekávaný výstup Žák určí ve větě podmět, přísudek, určí druh podmětu a přísudku a správně utvoří koncovku příčestí minulého Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků se shodou přísudku s podmětem Datum vytvoření Říjen 2012 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova Podmět, přísudek, příčestí minulé, rod, číslo, pád, podmět několikanásobný Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdroje Vlastní
Shoda přísudku s podmětem II. Věty převeď do množného čísla v minulém čase. Piš je do sešitu. Vzor: Dítě si hraje na pískovišti. Děti si hrály na pískovišti. Do skříně se dostal mol. Lisoval jsem květiny do herbáře. Holub vrkal. Šakal loví ve smečce. Hlemýžď lezl v trávě. Veverka dováděla na stromě. Tajemství bylo prozrazeno. Pařez ztrouchnivěl. Jablko nepadá daleko od stromu. Ostrov byl objeven. Dítě se nakazilo chřipkou. Ředitel svolal schůzi. Ze stodoly vyběhla myš.
Shoda přísudku s podmětem II. Řekněte, jakého rodu je podmět, a v přísudku doplňte správnou koncovku. hlas_ ztichl_ ps_ vrčel_ auta troubil_ koně se vzpínal_ strašidla strašil_ dny ubíhal_ kůzlata skotačil_ zástup_ se shromáždil_ nos_ zčervenal_ lampy se rozsvítil_ rodiče tleskal_ ptáci se stěhoval_ muži cvičil_ brány se otevřel_ sněhuláci tál_ herečky hrál_ obědy chutnal_ kapky ros_ se třpytil_ páni se rozhodoval_ mýdla pěnil_ meze se zelenal_ slepice kdákal_ domy se bortil_ děti se smál_ obchody se zavřel_ spisovatelé psal_ oddíly vojáků pochodoval_
Shoda přísudku s podmětem II. Podle koncovky v přísudku vyber ze závorky vhodný podmět. Zakroužkuj ho barevně a větu dokonči. (Ovoce, jablka, švestky) dozrávaly . (Lidé, dívky, lékaři) spěchaly . (Žáci, studenti, děti) počítaly . (Kry, sněhuláci, ledovce) roztávali . (Tarantule, piráti, lvice) napadali . (Plavidla, lodě, parníky) se plavila . (Sklíčka, korálky, perličky) se blýskala .
Shoda přísudku s podmětem II. Podle vzoru sestav věty s několikanásobným podmětem a s přísudkem ve tvaru minulého času. Vzor: motyka a rýč, schovat do kůlny. Motyky a rýče byly schovány do kůlny. Slepice, kohout a kuře, zobat zrní. Matka a dcera, nakupovat šaty. Sova a sojka, sedět na větvích. Kůň,kobyla a hříbě, pást se v ohradě. Vlak, autobus a trolejbus, vyjet z nádraží. Klaun a kouzelník, bavit publikum. Veslo a bidlo, zlomit se.
Úkoly – shrnutí 1. Jaké máme koncovky v příčestí minulém? 2. Podle čeho se řídíme v psaní koncovek v příčestí minulém u několikanásobných podmětů? 3. Jaké máme druhy podmětů? 4. Jaké máme druhy přísudků? 5. Kdy se píše v koncovce příčestí minulého měkké i?
řešení Věty převeď do množného čísla v minulém čase. Piš je do sešitu. Vzor: Dítě si hraje na pískovišti. Děti si hrály na pískovišti. Do skříně se dostali moli. Lisovali jsme květiny do herbáře. Holubi vrkali. Šakali loví ve smečce. Hlemýždi lezli v trávě. Veverky dováděly na stromě. Tajemství byla prozrazena. Pařezy ztrouchnivěly. Jablka nepadla daleko od stromu. Ostrovy byly objeveny. Děti se nakazily chřipkou. Ředitelé svolali schůzi. Ze stodoly vyběhly myši.
řešení Řekněte, jakého rodu je podmět, a v přísudku doplňte správnou koncovku. hlasy ztichly psi vrčeli auta troubila koně se vzpínali strašidla strašila dny ubíhaly kůzlata skotačila zástupy se shromáždily nosy zčervenaly lampy se rozsvítily rodiče tleskali ptáci se stěhovali muži cvičili brány se otevřely sněhuláci táli herečky hrály obědy chutnaly kapky rosy se třpytily páni se rozhodovali mýdla pěnila meze se zelenaly slepice kdákaly domy se bortily děti se smály obchody se zavřely spisovatelé psali oddíly vojáků pochodovaly
řešení Podle koncovky v přísudku vyber ze závorky vhodný podmět. Zakroužkuj ho barevně a větu dokonči. (Ovoce, jablka, švestky) dozrávaly na podzim . (Lidé, dívky, lékaři) spěchaly do školy . (Žáci, studenti, děti) počítaly příklady . (Kry, sněhuláci, ledovce) roztávali na slunci . (Tarantule, piráti, lvice) napadali lodě . (Plavidla, lodě, parníky) se plavila po moři . (Sklíčka, korálky, perličky) se blýskala na sluníčku .
řešení Podle vzoru sestav věty s několikanásobným podmětem a s přísudkem ve tvaru minulého času. Vzor: motyka a rýč, schovat do kůlny. Motyky a rýče byly schovány do kůlny. Slepice, kohouti a kuřata zobali zrní. Matky a dcery nakupovaly šaty. Sovy a sojky seděly na větvích. Koně,kobyly a hříbata se pásli v ohradě. Vlaky, autobusy a trolejbusy vyjely z nádraží. Klauni a kouzelníci bavili publikum. Vesla a bidla se zlomila.