Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývoj člověka - postnatální
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_3.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_15.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
-poruchy metabolismu cukrů
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Mladší školní období.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA.
OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
- definice, charakteristika, průběh
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Biologické děje v dospívání
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Základní charakteristika
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Autor: Vendulka Kudlíková Název materiálu: VY_52_INOVACE_03_Dospívání_vk1 Vzdělávací oblast/obor/okruh:
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Psychologie adolescentů
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _10 Tematická oblast: Psychologie Cílová skupina žáci školy Téma: Starší školní věk Anotace: Seznámení studentů s psychickými, fyzickými a sociálními změnami v průběhu staršího školního věku 11 -15 let Autor: Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření: 02.11.2012

STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 11-15 let

Starší školní věk Nazývá se pubescence, puberta (z lat.pubes = chmýří, vousy) Období povinné školní docházky na 2.stupni ZŠ Nejbouřlivější a nejdramatičtější období Sekulární akcelerace – fakt, že každá generace dětí se urychluje v růstu o 2-3 měsíce než jejich rodiče

Tělesné změny Nápadné změny v oblasti tělesného růstu Mění se typicky dětský vzhled – růstová akcelerace (rostou více HK, DK) Rychlý růst, postava připomíná dospělého Velké individuální rozdíly – stejně staří jedinci se od sebe liší – průměrná dívky vyroste za rok o 9 cm a přibude o 5 kg, chlapec + 12 cm a 6 kg

11-13 let = PREPUBERTA rostou končetiny, změny tělesných proporcí, přechodné narušení koordinace tělesných pohybů = „samá ruka, samá noha“  dítě si s touto situací neví rady, přijde si nešikovné, nejistotu zakrývá grimasami, vulgaritou, klátivou chůzí Dívky rostou rychleji než chlapci, později je chlapci v růstu předhoní

U dívek přichází první menstruace, zaoblení tvarů, růst prsou U chlapců poluce, změny hlasu (mutace) Zvolna se vyvíjí ochlupení, zvětšují se pohlavní orgány

Okolo 11.roku první zamilování – platonické, láska tajná, nevyslovená, pubescent nedovede vyslovit co cítí

Psychické změny Dítě už není nekritické a důvěřivé Utváří si svůj vlastní názor Časté konflikty s dospělými Prosazování svého já 2.období vzdoru Dítě uznává toho, kdo ho dovede pochopit Cítí ponížení, je-li tělesně trestáno

13-15 let = PUBERTA Všechny uvedené znaky se zdůrazňují Dítě je citlivé na svůj vzhled – někdo je pyšný na probíhající změny, jiný se stydí - souvisí s vlastním sebehodnocením i s chováním blízkých dospělých Do popředí vstupuje zájem o vzhled,oblékání, účes a líčení

Nápadné změny v psychice – emoční labilita – prudké reakce, vznětlivost, hašteřivost, pláč střídá smích (souvislost se zvýšenou produkcí hormonů), Špatně ovládají své chování – nepřijímají jiný názor (konflikty ve společnosti) Kolísavé sebehodnocení – ve fantazii si vytvářejí ideál, kterého by chtěly dosáhnout

Myšlení Formální logické operace Rozvoj abstrakce a zobecňování Úsilí samostatně řešit problémy Narušená schopnost koncentrovat pozornost Do popředí vystupuje obrazotvornost – denní snění

Rozvíjí se myšlení, abstrakce, vyjadřování je obsahově bohatší, zdokonaluje se písemný projev Přemýšlí o budoucnosti, volí typ školy, přemýšlí o přípravě na povolání Přemýšlí často o sobě, je se sebou často nespokojen (objevují se snahy o změnu)

Uvědomuje si své pohlaví, projevuje zájem o pohlaví druhé Stále větší pozornost zaměřuje na sexualitu – sexuální zvědavost je větší u chlapců (zájem o fyzickou stránku), dívky se zaměřují spíše na psychologickou stránku vztahu Běžným jevem je pubescentní masturbace

Vzrůstá potřeba mít někoho rád – pevnější a dlouhodobá přátelství (zpravidla stejného pohlaví), svěřování tajemství a zkušeností Zvyšuje se vliv vrstevnické skupiny – názoru skupiny dává přednost před názorem rodiny, přesto je na rodině závislý Školní výkon není v popředí – kritika učitele

Úskalí Sebevraždy!!! Úrazy chlapců Poruchy příjmu potravy – dívky Rizikové vrstevnické skupiny, sekty

Zdroje VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-308-8. ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-124-7. LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN 80-247-1284-9.

Děkuji za pozornost