Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _10 Tematická oblast: Psychologie Cílová skupina žáci školy Téma: Starší školní věk Anotace: Seznámení studentů s psychickými, fyzickými a sociálními změnami v průběhu staršího školního věku 11 -15 let Autor: Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření: 02.11.2012
STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 11-15 let
Starší školní věk Nazývá se pubescence, puberta (z lat.pubes = chmýří, vousy) Období povinné školní docházky na 2.stupni ZŠ Nejbouřlivější a nejdramatičtější období Sekulární akcelerace – fakt, že každá generace dětí se urychluje v růstu o 2-3 měsíce než jejich rodiče
Tělesné změny Nápadné změny v oblasti tělesného růstu Mění se typicky dětský vzhled – růstová akcelerace (rostou více HK, DK) Rychlý růst, postava připomíná dospělého Velké individuální rozdíly – stejně staří jedinci se od sebe liší – průměrná dívky vyroste za rok o 9 cm a přibude o 5 kg, chlapec + 12 cm a 6 kg
11-13 let = PREPUBERTA rostou končetiny, změny tělesných proporcí, přechodné narušení koordinace tělesných pohybů = „samá ruka, samá noha“ dítě si s touto situací neví rady, přijde si nešikovné, nejistotu zakrývá grimasami, vulgaritou, klátivou chůzí Dívky rostou rychleji než chlapci, později je chlapci v růstu předhoní
U dívek přichází první menstruace, zaoblení tvarů, růst prsou U chlapců poluce, změny hlasu (mutace) Zvolna se vyvíjí ochlupení, zvětšují se pohlavní orgány
Okolo 11.roku první zamilování – platonické, láska tajná, nevyslovená, pubescent nedovede vyslovit co cítí
Psychické změny Dítě už není nekritické a důvěřivé Utváří si svůj vlastní názor Časté konflikty s dospělými Prosazování svého já 2.období vzdoru Dítě uznává toho, kdo ho dovede pochopit Cítí ponížení, je-li tělesně trestáno
13-15 let = PUBERTA Všechny uvedené znaky se zdůrazňují Dítě je citlivé na svůj vzhled – někdo je pyšný na probíhající změny, jiný se stydí - souvisí s vlastním sebehodnocením i s chováním blízkých dospělých Do popředí vstupuje zájem o vzhled,oblékání, účes a líčení
Nápadné změny v psychice – emoční labilita – prudké reakce, vznětlivost, hašteřivost, pláč střídá smích (souvislost se zvýšenou produkcí hormonů), Špatně ovládají své chování – nepřijímají jiný názor (konflikty ve společnosti) Kolísavé sebehodnocení – ve fantazii si vytvářejí ideál, kterého by chtěly dosáhnout
Myšlení Formální logické operace Rozvoj abstrakce a zobecňování Úsilí samostatně řešit problémy Narušená schopnost koncentrovat pozornost Do popředí vystupuje obrazotvornost – denní snění
Rozvíjí se myšlení, abstrakce, vyjadřování je obsahově bohatší, zdokonaluje se písemný projev Přemýšlí o budoucnosti, volí typ školy, přemýšlí o přípravě na povolání Přemýšlí často o sobě, je se sebou často nespokojen (objevují se snahy o změnu)
Uvědomuje si své pohlaví, projevuje zájem o pohlaví druhé Stále větší pozornost zaměřuje na sexualitu – sexuální zvědavost je větší u chlapců (zájem o fyzickou stránku), dívky se zaměřují spíše na psychologickou stránku vztahu Běžným jevem je pubescentní masturbace
Vzrůstá potřeba mít někoho rád – pevnější a dlouhodobá přátelství (zpravidla stejného pohlaví), svěřování tajemství a zkušeností Zvyšuje se vliv vrstevnické skupiny – názoru skupiny dává přednost před názorem rodiny, přesto je na rodině závislý Školní výkon není v popředí – kritika učitele
Úskalí Sebevraždy!!! Úrazy chlapců Poruchy příjmu potravy – dívky Rizikové vrstevnické skupiny, sekty
Zdroje VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-308-8. ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-124-7. LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN 80-247-1284-9.
Děkuji za pozornost