Kolmé hranoly – rozdělení, vlastnosti, síť

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Advertisements

Pythagorova věta a její odvození
Objemy a povrchy těles Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Konstrukce kosodélníka
Konstrukce kosočtverce
VÝPOČTY POVRCHŮ A OBJEMŮ TĚLES. UŽITÍ GON. FUNKCÍ
Konstrukce obecného čtyřúhelníku - Thaletova kružnice
Konstrukce lichoběžníku - Thaletova kružnice
Konstrukce lichoběžníku
STEREOMETRIE metrické vlastnosti
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Jehlan povrch a objem.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Pythagorova věta užití v prostoru
VY_32_INOVACE_M-Ge 7.,8.09 Konstrukce obecného čtyřúhelníka Anotace: Prezentace zopakuje vlastnosti obecného čtyřúhelníka. Ukazuje postup při řešení konstrukčních.
Hranoly Pohanová Lucie.
Matematika Povrchy těles.
Digitální učební materiál
Objemy a povrchy těles základní přehled vlastností a vztahů
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Konstrukce trojúhelníku - Thaletova kružnice
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Vzdělávací obor: Matematika
Za předpokladu použití psacích potřeb.
Vzdálenost bodu od přímky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Čtyřúhelníky Základní pojmy.
* Hranol Matematika – 7. ročník *.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
29.1 Síť a povrch kolmého hranolu
ÚHLOPŘÍČKY ČTVERCE A OBDÉLNÍKA
Prezentace – Matematika
Digitální učební materiál
STEREOMETRIE. = prostorová geometrie, geometrie v prostoru  část M zkoumající vlastnosti prostor. útvarů  vychází z tzv. axiómů, využívá věty Axióm.
Stereometrie Odchylky přímek VY_32_INOVACE_M3r0114 Mgr. Jakub Němec.
Tělesa Užití goniometrických funkcí
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vyvození a procvičení učiva
Kolmé hranoly - povrch a objem Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní pojmy: Vlastnosti čtyřbokého hranolu: Čtyřboký hranol má dvě podstavy. Podstavy mají tvar čtyřúhelníku (čtverec, kosočtverec, obdélník, kosodélník,
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 1. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného čtyřbokého jehlanu na obrázku (vyjádřete pomocí odmocnin).
JEHLAN Popis, povrch, objem. JEHLAN Popis, povrch, objem.
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 2. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného trojbokého jehlanu vysokého 5 cm, s podstavnou hranou 6 cm (vyjádřete.
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Hranol Základní škola a Mateřská škola
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Stereometrie Povrchy a objemy těles.
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
Čtyřúhelníky Druhy čtyřúhelníků.
těleso, skládající se ze dvou shodných, rovnoběžných podstav a pláště
Tělesa –čtyřboký hranol
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
VY_32_INOVACE_02_GEOMETRIE_13
Matematika Komolý jehlan
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
VY_32_INOVACE_050_Povrch a objem hranolu
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 1.
Autor: Mgr. Veronika Dočkalová VY_32_INOVACE_10_Hranol základní pojmy
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Kolmé hranoly, ich objem a povrch
Matematika pro automobilní obory 15. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4B_01
Transkript prezentace:

Kolmé hranoly – rozdělení, vlastnosti, síť VY_32_INOVACE_M-Ge 7.,8.10 Kolmé hranoly – rozdělení, vlastnosti, síť Anotace: Prezentace seznamuje žáky s tříděním kolmých hranolů a jejich vlastností včetně náčrtu či výpočtu povrchu a objemu. Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český Očekávaný výstup: Načrtne a sestrojí sítě základních těles. Určuje a charakterizuje základní prostorové útvary (tělesa), analyzuje jejich vlastnosti. Odhaduje a vypočítá objem a povrch těles. Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: Druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: Školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: Sedmý ročník základní školy

Kolmé hranoly Hranoly kolmé jsou takové hranoly, které mají boční hrany kolmé na podstavu. Hranoly kosé jsou takové hranoly, jejíž boční hrany nejsou kolmé na podstavu. Budeme se zabývat kolmými hranoly. Hranoly mají dvě shodné podstavy. Podstavu může tvořit: trojúhelník - trojboký hranol čtyřúhelník - čtyřboký hranol pětiúhelník - pětiboký hranol n-úhelník - n-boký hranol

Kolmé hranoly a jejich rozdělení podstavu tvoří PRAVIDELNÉ rovnostranný trojúhelník čtverec pravidelný pětiúhelník, šestiúhelník NEPRAVIDELNÉ obecný, rovnoramenný, pravoúhlý trojúhelník kosočtverec obdélník kosodélník lichoběžník deltoid nepravidelný 5-úhelník, 6-úhelník, … Rovnoběžnostěn - čtyřboký hranol, jehož podstavou je rovnoběžník Kvádr - kolmý hranol, jehož podstavou je obdélník nebo čtverec Krychle (hexaedr) - kolmý hranol, jehož všechny stěny jsou čtverce

Kolmé hranoly a jejich vlastnosti Urči, o jaký kolmý hranol se jedná. Trojboký hranol Čtyřboký hranol Pětiboký hranol

Kolmé hranoly a jejich vlastnosti Horní podstava Dolní podstava Boční stěny Kolmé hranoly mají čtvercové nebo obdélníkové boční stěny.

Kolmé hranoly a jejich vlastnosti Hrany podstavy Boční hrany Hrany podstavy Kolmé hranoly mají boční hrany navzájem rovnoběžné a kolmé k podstavám.

Kolmé hranoly a jejich vlastnosti Výšku hranolu (tělesová výška) označujeme v. v Výška hranolu je vzdálenost jeho podstav.

Stěnovou úhlopříčku značíme us. Tělesovou úhlopříčku značíme ut. Kolmé hranoly a jejich vlastnosti Stěnovou úhlopříčku značíme us. ut Tělesovou úhlopříčku značíme ut. us

Kolmé hranoly a jejich vlastnosti Na obrázku je čtyřboký kolmý hranol ABCDEFGH. Urči jeho: A E H G F D C B dolní podstavu horní podstavu hrany dolní podstavy boční hrany boční stěny stěnové úhlopříčky ABCD EFGH AB, BC, CD, DA AE, BF, CG, DH ABFE, BCGF, CDHG, ADHE AC, BD, EG, FH,AF, BE, CF, BG, CH, DG, AH, DE g) tělesové úhlopříčky AG, BH, CE, DF

Povrch hranolu je roven obsahu pláště. Kolmé hranoly a jejich síť Horní podstava Sp A E H G F D C B Spl Plášť v Sp Dolní podstava Povrch hranolu je roven obsahu pláště.

Povrch kolmého hranolu Sp A E H G F D C B Spl v Plášť v op Sp S = 2Sp + Spl Sp = obsah podstavy Spl = op  v op = obvod podstavy

Objem kolmého hranolu V = Sp  v v Sp