Posudek na dokumentaci o hodnocení vlivu na životní prostředí dle § 9 zákona ČNR č. 244/1992 Sb. stavby Silnice I/44 Rapotín – Červenohorské sedlo – Jeseník RNDr. Miroslav Martiš, CSc. červen 2003
Tým zpracovatele posudku: Ing. Kateřina Bímová Ing. Radim Hédl RNDr. Jan Jehlička, CSc. RNDr. Miroslav Jetmar, CSc. Ing. Igor Kokojan Ing. Libor Ládyš Doc. Ing. arch. Jiří Löw Dr. Ing. Jaromír Macků, CSc. RNDr. Petr Musil, Dr. PhDr. Ivan Rynda Mgr. Marek Vach, Dr. Doc. MUDr. Jaroslav Volf, CSc. Ing. Vladimír Zdražil
Silniční hraniční přechody mezi ČR a Polskem Hraniční přechodcharakterRozsah dopravyProvozní doba Bukovec - Jasnowice1,3P,C,M,OAnepřetržitá Horní Lištná - Leszna Górna1,3P,C,M,OA,Bnepřetržitá Č.Těšín - Cieszyn1,3P,C,M,OAnepřetržitá Chotěbuz - Cieszyn.1,3P,C,M,OA,B,Nnepřetržitá Dolní Marklovice - Marklowice Górne1,3P,C,M,OAnepřetržitá Bohumín - Chalupki1,3P,C,M,OA,B,Nnepřetržitá N - do 15 t celkové hmotnosti Závada - Golkowice2,3P,C,M,OAnepřetržitá Sudice - Pietraszyn1,3P,C,M,OA,B,Nnepřetržitá N - do 20 t celkové hmotnosti Krnov - Pietrowice1,3P,C,M,OA,B,N1nepřetržitá Osoblaha - Pomorzowiczki2,3P,C,M,OAnepřetržitá Bartultovice - Trzebina1,3P,C,M,OA,B,Nnepřetržitá Zlaté Hory - Konradów1,3P,C,M,OA,B,N1nepřetržitá Mikulovice - Glucholazy1,3P,C,M,OA,B,N2nepřetržitá Bílý Potok - Paczków1,3P,C,M,OA,B,Nnepřetržitá N - do 12 t celkové hmotnosti evidovaná v ČR a PR Dolní Lipka - Boboszów1,3P,C,M,OA,B,N1nepřetržitá Náchod - Kudowa Slone1,3P,C,M,OA,B,Nnepřetržitá Otovice - Tlumaczów1,3P,C,M,OA,Bnepřetržitá Starostín - Goliňsk1,3P,C,M,OA,B,Nnepřetržitá N - do 6 t celkové hmotnosti Královec - Lubawka1,3P,C,M,OA,B,Nnepřetržitá N - do 6 t užitečné hmotnosti Pomezní Boudy - Przelecz Okraj1,3P,C,M,OAnepřetržitá Harrachov - Jakuszyce1,3P,C,M,OA,B,Nnepřetržitá Nové Město p. Smrkem - Czerniawa Zdrój1,3P,C,M,OA,B,N1nepřetržitá Srbská - Miloszów2,3P,C,M do 50 ccmdenně (6-22 hod.) Habartice - Zawidów1,3P,C,M,OA,B,N1nepřetržitá Kunratice - Bogatynia1,3P,C,M,OA,B,N1nepřetržitá Hrádek nad Nisou - Porajów1,3P,C,M,OAnepřetržitá Charakter: 1 - hraniční přechod pro občany všech států, 2 - pro občany ČR a PR, 3 - přechod pro malý pohraniční styk (Smlouva mezi ČR a PR o malém pohraničním styku, Praha ) Druhy dopravy : P - pěší, C - cyklisté, M - motocykly, OA - osobní automobily, B - autobusy, N - nákladní doprava, N1 - nákladní vozidla evidovaná v ČR a PR do užitečné hmotnosti 3,5 t (s výjimkou přeprav nebezpeč. nákladů), N2 - nákl. vozidla do 3,5 t evidovaná v ČR v okresech Bruntál, Šumperk a Jeseník a v PR ve Vojevodství Opole. stav k
varianta nulová – současný stav, jezdí se dál po stávající silnici I/44 skrz sídla a přes Červenohorské sedlo, silnice není rekonstruována tři varianty aktivní - pro všechny aktivní varianty je společná novostavba silnice I/44 od Rapotína po závěr údolí Desné v Koutech a od jejího vstupu do údolí Bělé po okraj Jeseníku, další rozlišení nastává jednak mezi řešením rekonstrukcí silnice I/44 přes Červenohorské sedlo (od Koutů po Bělou) a jednak řešeními tunelovými pod Červenohorským sedlem, a to buď východní nebo západní variantou tunelového řešení; společné úseky jsou hodnoceny pouze jednou
„var 0“současná silnice bez rekonstrukce „akt_vých“celá nová silnice i s delším tunelem „akt_záp“jen kratší tunel s navazující mýtnicí „rekonstrukce I/44“ přechod silnice přes Červenohorské sedlo, zrekonstruované na nezbytně nutné parametry silnice I. kategorie, zhruba ve stávající stopě
Uvažujeme dopad ve zhruba 100 metrovém pásu po obou stranách posuzované trasy (tzn. celkem v cca 200 m koridoru) - je jasné, že jiný dopad bude mít vliv hluku a jiný např. dělící účinek nebo vliv na krajinný ráz, specifika prosím však vyjádřit slovně. Délkově je k dispozici dělení po 100 m s tím, že budete-li potřebovat jemnější odlišení, prosím uveďte to do textu, stačí-li Vám hrubější členění, zvolte si podrobnost sami při vybarvování okének.
Míra proveditelnosti varianty projektu ve vztahu ke zranitelnosti krajiny 1 plně přijatelná varianta 2 téměř přijatelná varianta 3 podmíněně přijatelná varianta 4 stěží přijatelná varianta 5 naprosto nepřijatelná varianta Váha, jíž expert přikládá svému hodnocení * mimořádně závažné "+" nepříliš významné NEVÍM chybí mi údaje pro hodnocení IRELEV hodnocení postrádá význam