Kapitálový trh.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODEL IS-LM.
Advertisements

Přednáška č. 11 Trh kapitálu – neoklasický přístup
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Mikroekonomie II Trh kapitálu Ing. Vojtěch Jindra
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Riziko, nejistota, pojištění
Odvození nabídky kapitálu nabídka kapitálu = ochota nabízejících půjčovat své disponibilní důchody při různých úrovních reálné úrokové míry nabídka kapitálu.
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Optimum a volný čas.
Trhy výrobních faktorů
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
A) Determinanty poptávky po volném čase
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Všeobecná rovnováha.
Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY Ekonomické hodnocení podniku.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Teorie chování spotřebitele
Trh kapitálu a půdy formování poptávky po kapitálu (kapitálových statcích) odvození poptávky po investicích formování nabídky úspor Kapitálový trh, investiční.
Trh kapitálu a půdy formování poptávky po kapitálu (kapitálových statcích) odvození poptávky po investicích formování nabídky úspor Kapitálový trh, investiční.
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE: n maximalizace tržní hodnoty firmy a n udržování platební schopnosti.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Současný a budoucí příjem, úrok, kapitálový trh
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Odvození nabídkové křivky
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
6. přednáška Finanční řízení podniku – základní charakteristika Finanční řízení podniku – základní charakteristika.
Volba mezi současnou a budoucí spotřebou
Trhy výrobních faktorů
Teorie blahobytu.
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Současný a budoucí příjem, úrok, kapitálový trh
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Všeobecná rovnováha.
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Teorie chování spotřebitele
11. Trh kapitálu.
KAPITÁLOVÝ TRH. PODSTATA KAPITÁLOVÉHO TRHU Definujte kapitálový trh (vysvětlete jeho podstatu) Kdo se na KT (kapitálovém trhu = finanční trh) spolu potkává?
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Podstata přebytku spotřebitele
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Kapitálový trh (finanční trh)
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
FEL ČVUT, katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd © Oldřich Starý, 2012 Finanční management Základní pojmy Je NPV důležité? Základy úrokového.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování 1. Časová hodnota peněz ve finančním rozhodování podniku 2. Riziko ve finančním rozhodování.
Všeobecná rovnováha.
Teorie chování spotřebitele
Ekonomie 1 Magistři Čtvrtá přednáška Analýza trhu zápůjčních fondů
Teorie her, suboptimální řešení
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Kapitálový trh

Křivka investičních příležitostí (CIO) Říká, jaké má jednotlivec objektivní možnosti – jaké kombinace současného (PE) a budoucího příjmu (FE) může dosáhnout Pokud se vzdá nějaké částky současného příjmu (AB), tj. teď nespotřebuje, může jej investovat a v budoucnu má příjem (BX). Pokud se vzdá další částky současného příjmu BC a investuje ji, má příjem XY Platí zákon klesajících MQ´ - dříve nebo později začne platit, dodatečná investice nižší výnos než předcházející (na grafu předpokládáme, že to platí hned: BX >XY)

IC současného a budoucího příjmu Znázorňuje všechny kombinace PE a FE, které danému spotřebiteli přináší stejný užitek Pokus snižuji PE, musím zvýšit FE, aby můj užitek zůstal zachován. Při snížení FE, musím zvýšit PE. IC je subjektivní –každý má vlastní IC. Existují kombinace PE a FE, které nám přináší stejný užitek (U), ale také kombinace, jež nám přináší nižší nebo vyšší U. Tj. lze namalovat indiferenční mapu

Optimální kombinace daného spotřebitele Tam, kde se jeho CIO a jeho IC křivka PE a FE dotýkají (bod J) Bod K – tato kombinace je pro něj nedostupná Bod L – při této kombinaci si nevydělá maximum V bodě J má maximální kombinaci součtu PE a FE V bodě J mají CIO a IC stejnou tečnu Směrnice této tečny je úroková míra!

Úroková míra (i) i říká, jaký výnos přinese částka investovaná v budoucnu, je to poměr výnos/současná investice Na CIO pokud se vzdám částky AX získám výnos BX. Poměr BX/AX je úrok. Pokud bychom hodnotu AB zmenšovali, zmenšuje se i hodnota BX, až se z ní stane bod na CIO. Když k tomuto bodu sestrojíme tečnu, tak směrnice této tečny je i Směrnice: o kolik se změní závislá proměnná, když se změní závislá proměnná

i vzniká (obvykle) nezávisle Na kapitálovém trhu je spousta subjektů Žádný není tak silný, by úrokovou míru ovlivnil – subjekty příjemci (tržní) i Tržní i je na kapitálovém trhu dána interakcí úspor a investic Úspory (S): vzdávám se spotřeby (C). Každá dodatečná jednotka, musím méně C, každý další statek, který nespotřebuji mi přináší vyšší MU, proto požaduji vyšší i: pokud ↑ i, tak ↑ S. Investice: investuji jen tehdy, pokud výnos z investice > i. Logicky: čím vyšší i, tím menší I. S ↑i tedy ↓ I.

Křivky S a I Tržní i závisí i na dalších faktorech: - čas: čím déle nemohu spotřebovávat, tím déle přicházím o U, proto vyšší i Riziko, nestabilita apod.

Investiční příležitosti a prostředky Investiční příležitost (IO) = do čeho subjekt investuje Vlastní investiční příležitost (MIO) * cizí investiční příležitost (FIO): nelze jednoznačně definovat, nicméně FIO = pokud peníze půjčuji (tak investuji do FIO) Investiční prostředek = obvykle peníze (M) Vlastní investiční prostředek (MM) = peníze, které vlastním Cizí investiční prostředek (FM) = peníze, které si půjčuji Nabídka MIO = poptávka po FM Poptávka MIO = nabídka MM

Investiční příležitosti a schopnosti člověka IO souvisí se schopnostmi člověka Schopnosti a tedy IO lze rozdělit: Primární: mají je všichni lidé, základní schopnosti (číst, psát, počítat) Sekundární: schopnost využít již existující poznatky (naučit se hrát na housle) Terciární: schopnost inovovat – přicházet s něčím novým (napsat novou skladbu).

Individuální i a tržní i Různí lidé mají různé vlastní IO (MIO) Někdo (osoba A) může mít MIO, jejíž výnos (tj. individuální úroková míra) je vyšší než tržní i. Jiný (osoba B) může mít MIO, jejíž výnos (tj. individuální úroková míra) je nižší než tržní i. Potom je, pokud A nemá dost vlastních peněz, rozumné, když B půjčí A za tržní úrokovou míru. B získá více než výnos z jeho MIO. A zaplatí za půjčku méně než je výnos z jeho MIO. Graficky – viz následující obrázek (rozbor viz skripta – Mikro I a Mikro II).

Y = současný příjem MY´= budoucí příjem vyjádřený v mezních veličinách. Y1 = rozpočtové omezení prvního subjektu. Y2 = rozpočtové omezení druhého subjektu. D1 = mezní výnos z realizace investičních příležitostí prvního subjektu S2 = mezní výnos z realizace investičních příležitostí druhého subjektu i = míra výnosu z vlastních investičních prostředků poskytnutých k realizaci cizích investičních příležitostí (úroková míra) Trojúhelník ABE představuje paretovské zlepšení prvního subjektu. Trojúhelník BCE představuje paretovské zlepšení druhého subjektu.

Paretovské zlepšení - dlužník Díky půjče se dlužník dostane na vyšší IC (kombinace PE a FE). Nemusí díky půjčce investovat tolik vlastních M, takže může nyní více spotřebovávat. Na této vyšší IC je jeho MRSC mezi současnou spotřebou a budoucí spotřebou rovna tržní úrokové míře Dlužník celkem investuje (A, CI), spotřebovává ale (0, CC). Rozdíl (CI, CC) si půjčuje. Částka (CC, A) jsou jeho vlastní investované prostředky.

Paretovské zlepšení – věřitel Věřitel se díky půjče dostane na vyšší IC (kombinace PE a FE) než je IC, která se dotýká jeho CIO. Na této vyšší IC je jeho MRSC mezi současnou spotřebou a budoucí spotřebou rovna tržní úrokové míře Protože někomu půjčí výhodněji než jsou jeho vlastní IO (individuální i), bude mít v budoucnu vyšší C než kdyby nepůjčil. Nyní věřitel spotřebovává (0, CC), částku (CC, CI) půjčuje a částku (CI, A) investuje (CI, A) jsou jeho MM.

Logika proč by bohatí měli půjčovat chudým Mezní výnos z dodatečných MIO bohatých by měl být klesající Bohatým se vyplatí tedy půjčit chudým, jejichž mezní výnos z jejich MIO je vysoký (vyšší než výnos z MIO chudých) Předcházející grafy říkají, že půjčka zlepšuje postavení dlužníka i věřitele Přesto mnohdy k půjčkám od bohatých k chudým nedochází. Naopak mnohdy chudí půjčují bohatým. Proč?

Mládkův paradox Bohatí mají díky penězům i spoustu výnosných MIO. Jejich křivka mezního výnosu z MIO se posouvá doprava nahoru (levý obr.). Chudí mají v důsledku nedostatku peněz málo MIO. Jejich křivka mezního výnosu z MIO se posouvá doleva dolů (pravý obr.).

Podmínky Mládkova parodoxu 1. Nejsou investice do schopností chudých 2. Bohatí investují do pozice. AD 1: potom chudí nemají sekundární a terciární investiční příležitosti a mají nízký MIO. A2 2: potom jsou bohatí v postavení monopolu (ologopolu) a v daném postavení mají vysoký mezní výnos z MIO

Investice do pozice Investice do získání nebo upevnění určitého postavení. Dané postavení znamená monopol/oligopol – dané postavení má málo osob. Potom mohou mít tyto osoby monopolní zisk = vysoký mezní výnos z MIO. Je nutno zabránit, aby spousta lidí investovala do pozice – zisk se vypaří a investice jsou k ničemu (viz dilema vězně). Př.: prestižní spotřeba

Překonání Mládkova paradoxu - princip přenesené ceny Půjčky hradit z budoucího příjmu – určitým procentem z budoucího příjmu Pokud je dlužník úspěšný, dostane věřitel hodně. Věřitel je zainteresován na úspěchu dlužníka. Zároveň věřitel není povinen hradit ztráty dlužníka (což hrozí v případě tichého společenství)