Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prameny nových poznatků. Zdroje poznatků •Noviny ( •Encyklopedie a náučný slovník.
Advertisements

Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vlajková výzdoba Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Z čeho se skládá písmeno
Zlatý řez v kompozici Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Zámky v našem okolí Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Co je logo, vznik loga z obrázku (piktogramu)
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Eva Filípková Informační zdroje = zdroje, který přináší uživatelům informace, = zdroje, který přináší uživatelům informace, poznatky.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
„EU peníze středním školám“
Průběžné poznámky Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Kompozice Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Nakladatelské informace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Zpracování dokumentů Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.4.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Referát, abstrakt Mgr. Anna Vitásková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Bibliografické citace a metody citace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára.
Co nám kniha prozradí Zpracovala: Bc. Jarmila Havelková
„EU peníze středním školám“
Zpracování rešerše Mgr. Anna Vitásková.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
„EU peníze středním školám“
Reporting.
Odkazy Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Uspořádání informačních zdrojů Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Bibliografické citace a metody citace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára.
Sémantické aspekty katalogizace VII.
Databáze Bibliografie dějin českých zemí jako cesta k plným textům v domácích i zahraničních knihovnách Václava Horčáková Elektronické služby knihoven.
Práce s informačními prameny VIKBA03
1 Důvody duplicitních záznamů v SK ČR Zuzana Hájková Jihočeská vědecká knihovna v Českých Budějovicích
Poznámky pod čarou Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Bibliotheca Economica Zlatý fond českého ekonomického myšlení Seminář pořádaný ve spolupráci Katedry institucionální ekonomie VŠE v Praze a CIKS VŠE v.
etail.htm?id= podle pravidel AACR2 -řešení popisné a inventární jednotky -chyby v evidenci a jejich řešení.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – II. přednáška Zásady a osnova DP Plán zpracování DP.
Odbor doplňování a zpracování fondů
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Minimální záznam pro Souborný katalog ČR staré tisky Tereza Paličková oddělení rukopisů a starých tisků NK ČR.
Úvod do zpracování rešerší I. Mgr. Drahomíra Dvořáková
Úvod do psychologie Úvod do psychologie - cíle podnítit zájem Osvojení vědeckého způsobu uvažování (zdravý rozum x vědecká metoda) Jazyk vědy.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Centrální systémy v českém knihovnictví PhDr. Radka Římanová UISK FF UK
Informační prameny I. část
Minimální záznam pro Souborný katalog ČR staré tisky
Informační analýza a identifikace dokumentů
Akvizice a informační fond
Informační prameny II. část
Duplicity v SK ČR aneb, Zase ty duplicity!
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Funkční styl odborný.
Seminář SK ČR 2018 Okénko pro katalogizátory
Transkript prezentace:

Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu Obecná metodika identifikačního popisu Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_24/1 Jméno autoraDana Kubátová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace „ EU pen í ze středn í m š kol á m “

Obecná metodika identifikačního popisu tvorba identifikačního záznamu informační a obsahová analýza dokumentová analýza hlavní prameny popisu

Identifikační popis = soubor všech pravidel a zásad pro tvorbu identifikačního záznamu soubor pravidel a zásad, které jsou obecně platné při tvorbě identifikačního záznamu všech druhů dokumentů ◦ lze je použít jak při popisu knih, časopisů, tak článků a dalších typů dokumentů zahrnuje: ◦ zásady postupu při identifikačním popisu ◦ detailní pravidla pro popis pod individuálním autorem, korporativním autorem a pod názvem Všeobecná pravidla popisu ◦ pravidla pro formalizaci popisných údajů

Metodika informačního popisu platí pro popis většiny katalogizovaných dokumentů obecná pravidla, která doplňují pravidla obecné metodiky jsou určená pro tvorbu identifikačních záznamů zvláštních druhů knižních publikací (např. sborníky), analytických dokumentů a všech speciálních druhů dokumentů speciální

Informační analýza informační analýzu provádíme před katalogizací výsledek IA: ◦ je množina slov přirozeného jazyka ◦ tato slova obsahují identifikační a obsahové údaje dokumentu (obsah dokumentu) informační analýza = podrobné zpracování dokumentu Dělí se na 2 části: identifikační analýza ◦ záznam dokumentu, popis – záznam dle ISBD obsahová (dokumentová) analýza ◦ zpracovává obsah dokumentu – věcná identifikace

Obsahová analýza Obsahová analýza tištěného dokumentu: přečtení celého textu nebo jeho částí prohlédnutí tzv. pramenů obsahové analýzy – to jsou místa nebo části dokumentu, které obsahují důležité údaje Obsahová analýza netištěného dokumentu: je nutné technické zařízení k jeho přehrání recenze, booklet, plakáty – čerpáme z externích zdrojů obsahová analýza se nedělá u beletrie děláme u odborné literatury, historické beletrie…

Prameny obsahové analýzy u beletrie pozor na název – může být zkreslený názvové údaje největší hodnotu mají první a poslední kapitola a prostředek obsah autor, edice, nakladatelství, žánr (Víkend – románky) identifikační údaje prohlížíme úvod a předmluvu, závěr a doslov, shrnutí, rejstříky, za účelem vyhledání doplňujících informací o dokumentu studijní a odborná prohlídka dokumentů

Další vyhledávané informace použitá literatura klíčové kapitoly – popisují např. hlavní zápletku, děj… výběrové čtení dokumentu – namátkové čtení ilustrace, diagramy, tabulky a jejich popisky zvýrazněná slova či skupiny slov, názvy kapitol studium pramenů mimo vlastní dokument (recenze, encyklopedie, článek, abstrakt) bibliografie (CIP – katalogizace v knize) konzultace s autorem (např. poprosíme čtenáře – odborníka)

Vyhodnocení obsahové analýzy = formulování obsahu díla na základě pramenů OA a) jednoduché – poznáme z názvu b) složené – více témat, vyjadřuje vztahy, souvislosti, vývoj problému 1) téma dokumentu okrajová témata, doplňují hl. téma díla 2) vedlejší téma více v naučné literatuře, např. zahrádkářství,ruční práce 3) činnost, kterou se dokument zabývá např. popis výrobku 4) techniky, nástroje, metody bývá netypické - např. džungle, moře, zajímavé prostředí, 5) prostředí hlavně v anotaci a referátu 6) hlediska, ze kterých je téma pojednáno (článek, sborník, !! kniha ne !!, patent, skripta, příručka,…) 7) forma dokumentu pro širokou veřejnost či odborníka, spíše v anotaci 8) čtenářské určení

Požadavky na katalogizátora (indexátora) osobní nezúčastněnost – objektivní pohled, žádné předsudky odpovídající znalosti oboru – hlavně u speciální literatury přímý kontakt s uživateli – výhoda nevynechávat údaje identifikovat všechny pojmy vytváří hesla srozumitelná i širší odborné veřejnosti neuvádět vědecké názvy a termíny při katalogizaci cizojazyčného díla musí umět jazyk vybírá co nejpřesnější pojmy neomezuje množství hesel

Dokumentová analýza = analýza celkového vzhledu dokumentu analyzujeme zejména prameny popisu = místa v dokumentu, ze kterých čerpáme informace potřebné při katalogizaci dokumentu u knihy rozlišujeme tyto prameny popisu: ◦ vnější - obsahují údaje o díle, jsou odděleny od vlastního textu knihy ◦ vnitřní - zahrnují předmluvu, doslov a vlastní text knihy

Hlavní prameny popisu a) vnější a) základní (hlavní) = titulní stránka b) doplňkové prameny popisu: frontispis – levá stránka proti titulní stránce, která obsahuje ilustraci rub titulního listu – ISBN, copyright, původci díla tiráž – nakladatelské údaje obsah patitulní stránka – lichá stránka předtitulního listu, většinou obsahuje název edice nebo nakladatelství přebal či obálka a její záložky vazba neživé záhlaví – text v záhlaví stránek (název knihy, jméno autora) – nemění se živé záhlaví – text v záhlaví stránek (název kapitoly, povídky…) – mění se poznámky pod čarou – doplňující informace, citace, jména autorů, přeložená slova z textu b) vnitřní

Cíle dokumentové analýzy zda je to základní či speciální druh dokumentu, určit počet svazků (jednosvazkové či vícesvazkový soubor) určit druh dokumentu určit druh - monografie, sborník, antologie u jednosvazkového díla vícesvazkový sborník, periodický, neperiodický, nepravé periodikum u vícesvazkového souboru rozlišujeme rozhovor, referát, článek, recenzi u analytických dokumentů

POZOR! při nesprávném určení druhu dokumentu zvolíme i nesprávná pravidla pro katalogizaci daného dokumentu (pro tvorbu identifikačního záznamu) pokud si nejsme jisti, vyhledanými údaji, můžeme porovnat námi vyhledané údaje s údaji, uváděnými v jiných pramenech popisu pokud se vyhledané údaje neshodují, je třeba stanovit správnou formu údaje, který by měl podat charakteristiku dokumentu = stanovíme popisnou jednotku

2. etapa identifikačního popisu = tvorba identifikačního záznamu Vybereme: záhlaví ◦ údaje, který je nejdůležitější pro charakteristiku dokumentu popisné údaje ◦ důležité údaje, nezbytné pro charakteristiku dokumentu vytvoření identifikačního záznamu, podle platné instrukce

Druhy bibliografického záznamu podle rozsahu (množství) popisných údajů uváděných v bibliografickém záznamu, rozeznáváme tyto druhy záznamu: základní záznam katalogizační záznam zkrácený záznam záznam pro národní registrující bibliografii záznam pro speciální účely záznam pro souborný katalog

Odkazy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Kubátová