Média a jejich postavení ve společnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská výchova Tematická oblast: Člověk.
Advertisements

Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Mediální produkt.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Společnost vědění/učící se společnost
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Teorie masové komunikace
funkce médií ve společnosti moc médií
Mediální komunikace.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Komunikace.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA- NOVINY 1
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_20 Název materiálu: Reklama Tematická oblast: Estetika, 1. ročník Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Poznání publika může být motivováno různě:  Chování publika je užitečným nástrojem zpětné vazby a hodnocení vlastního výkonu.  Publikum je samo o sobě.
Specifika rozhlasu a televize
9.Komunikace.
UŽITÍ DÍLA § 12. (4) Právem dílo užít je a) právo na rozmnožování díla (§ 13), b) právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 14), c) právo.
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Masová komunikace, masová média
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Marketingová komunikace
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Název školy: Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Česká Lípa, 28. října 2707, příspěvková organizace Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Mediální plán Lze ho definovat jako dokument určující, jaká média a kdy se nakoupí, za jakou cenu a jaké by měla přinést výsledky. Zahrnuje průběhové diagramy,
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Informace a informační zdroje. informace obecně = obsah zprávy či sdělení V informatice = kódovaná data, která lze vysílat, přijímat, uchovávat či zpracovávat.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
MARKETINGOVÝ MIX.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Masmédia.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_194.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Masová komunikace 2 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.. * Odbor médií a audiovize MK ČR * audiovize/default.htm
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_01.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Masová komunikace 1 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.. * Mc Luhan „Medium is the message“ * Komunikátor je obvykle nějaká organizace či instituce * Příjemcem je.
TMKSSK. Co vlastně je masová komunikace? 1.1 Mediální komunikace (MK)1.1.  Médium z latiny (= prostředek, zprostředkující činitel) – médium je to,
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Základy mediální výchovy
Informační prameny I. část
MÉDIA A KOMUNIKACE.
  Rozdílné tradice analýzy 5. 04/04/11     1.
Chronologický přehled vývoje médií
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Masová média jako mediální instituce
Masová média a jejich vliv
Marketingová komunikace
Socializace Kejřová.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Mediální gramotnost: chiméra, nebo nutnost?
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

Média a jejich postavení ve společnosti

Kdyby zmizela, nic by nezůstalo stejné. Náš způsob zábavy by se změnil. Nemohli bychom sledovat sportovní tým v novinách, dívat se na televizi ani si jít užít do kina. Nemohli bychom na večírcích ani pro uvolnění poslouchat hudební nahrávky. Naše chápání politiky i celého světa, který nás obklopuje, by se změnilo. Bez televize, nahrané hudby, filmů, rozhlasu a internetu bychom měli velký díl času ve vlastních rukou…(Croteau a Hoynes, 2000, s. 6).

„Médium“ – z latinského prostředek, prostředník, zprostředkující činitel – tedy to, co něco zprostředkovává, zajišťuje. V rámci sociální komunikace se pojmem médium/média označuje to, co zprostředkovává někomu nějaké sdělení, tedy se jedná o médium komunikační (Jirák a Köpplová, 2007. S. 16).

Typologie mezilidské komunikace: Intrapersonální – komunikace se sebou samým. Interpersonální – komunikace mezi dvěma až třemi lidmi, tedy komunikace dyadická a triadická). Skupinová – uvnitř určité skupiny, např. v rodině. Meziskupinová – mezi ustavenými skupinami, např. třídami ve škole. Institucionální/ organizační – komunikační procesy v rámci politického systému, uvnitř podnikatelského subjektu. Celospolečenská - komunikační procesy, jež jsou potenciálně dostupné všem příslušníkům určité společnosti – sem spadá i komunikace podmíněná existencí masových médií, tedy mediální komunikace.

Pro každou z těchto rovin existuje nějaká typická podoba – např Pro každou z těchto rovin existuje nějaká typická podoba – např. interpersonální komunikace je dialogická, zatímco u těch dalších stoupá monologičnost (Jirák a Köpplová, 2007. S. 16). McQuail (1999, s. 27): tzn. pyramida komunikace – intrapersonální komunikace tvoří základnu a celospolečenská tvoří vrchol. Další významy výrazu médium/ média – technologie zajišťující produkci, distribuci a příjem sdělení.

Někdy se za médium pokládají kódy, které se při komunikaci užívají: Primární komunikační média – kódy - jako soustava znaků a pravidel pro jejich používání, tzv. jazyk jako přirozené médium – slouží za zprostředkovatele sdělení mezi účastníky komunikace. Sekundární komunikační média – prostředky snažící se o záznam a přenos sdělení (jsou např. nástěnné kresby pravěkých lidí v jeskyních, písmo, později tisk, nejrůznější prostředky mechanického, analogového a digitálního nahrávání, stejně jako prostředky snažící se o doručení sdělen ke vzdálenému adresátovi – pošta, posel, patří sem i nejrůznější typy signalizace, přenosové a vysílací techniky – od telefonu po telemost, počítačové komunikační sítě) (Jirák a Köpplová, 2007. s. 17).

LIDSKÉ DĚJINY A DĚJINY KOMUNIKACE LZE ČLENIT PODLE PŘEVLÁDAJÍCÍHO MÉDIA. MC LUHAN ROZDĚLIL LIDSKÉ DĚJINY VE SVÉ PRÁCI THE GUTHENBERG GALAXY Z ROKU 1962 NA VÝVOJ DO 4 OBDOBÍ: První z nich označuje za období analfabetické tribální období – „svět ucha“, doba akustického prostoru. Typografické – doba spané kultury – rukopisů, kdy fonetické písmo nahrazuje akustické vnímání vnímáním vizuálním – podle N. Postmana z intelektových schopností užívám paměť.

Mechanicko-individuální „Guthenbergovo období“ – s tištěnou knihou, která se stala prvním masovým výrobkem, ale také prvním uniformním, opakovatelným „konzumním“ zbožím – z intelektových schopností dominuje vysvětlování. Guthenbergova galaxie končí podle McLuhana nástupem elektřiny – elektronické období – dominuje showbyznys.

Dělení masmédií: Typy podle toho, jakou roli plní média jako společenská instituce: Interpersonální média – dopisy, poselství, e- mailové vzkazy, telefon. Masová média – nepodporují vysílání sdělení na obou stranách, ale stavějí jednoho účastníka do role vysílatele a druhého do role příjemce.

Jaká je povaha příjemce? Jedná se o početnou skupinu lidí, kteří mají navzájem slabé nebo žádné sociální vazby (i když od života jiných lidí nejsou nijak odděleni, většinou se neznají, tvoří tedy „masu“ – svádí k představě o anonymním souboru příjemců. Tato média vytvářejí nové sociální vazby ve společnosti, utvrzují skupinovou identitu a pomáhají jedinci najít jeho (ať už skutečné, anebo domnělé) místo ve společnosti. (Jirák a Köpplová, 2007. s. 21-22).

Typy podle lidského vnímání: Auditivní – obracejí se na lidský sluch. Média – obracející se na zrak (knihy, noviny, časopisy), na hmat (Braillovo písmo), na sluch a zrak současně (televizní program, video). Dle kanálu, který se používá ke komunikaci: Elektronická, tištěná, popř. chemická při výrobě filmů.

Vědy, které zkoumají typy médií a komunikaci: Teorie masové komunikace – vychází z tradic sociologického studia médií, jako věda ustanovena ve 30. a 40. letech 20. stol., založena sociologem Paulem Felixem Lazarsfeld – zahájil sérii svých komunikačních výzkumů.¨ Mediální studia - disciplína se základy teorie masové komunikace a kulturácích studií jako tematicky vymezený multidisciplinární obor. Mediologie – studium médií.

Moderní společnost vnáší do života člověka nový kulturní rozměr, který zásadně pozměňuje představu o našem světe- na jedné straně stojí bezprostřední, situovaný kontext, kde jsme omezeni našimi fyzickými možnostmi, a na straně druhé je tu společenská instituce, která nám dodává nejrůznější zprostředkovaná sdělení od zpráv po zábavu.

Od 19. století se noviny původně určený prostředek ke skupinové komunikaci (např. mezi obchodníky, stoupenci jedné strany, apod.) se staly pro stále větší počet lidí zdrojem sdělení o událostech, zážitcích a zkušenostech.

Proč k tomu došlo? Technologické inovace (užití páry, později elektrické energie, rychlolis, rotačka, telegraf, vynález telefonu). Rozvoj distribučních možností – železniční doprava. Nárůst potencionální čtenářské obce (vzrůstající gramotnost vyvolaná zaváděním povinné školní docházky a rozšířením volného času).

Prvním skutečným masovým médiem byl TISK Prvním skutečným masovým médiem byl TISK. Vedle sebe se rozvíjely dva typy tisku: „seriózní“ a „masový“ tisk. Charakteristika masového tisku: Rozvíjí se od 30. let 19. století. Publikum – gramotná, ale málo vzdělaná skupina lidí. Pouliční prodej, minimálně formou předplatného.

Jaká byla grafická úprava? Jaký byl obsah? Jaká byla stylizace textů? Co cena? U nás došlo k rozvoji masového, bulvárního tisku v druhé polovině dvacátých let 20. stol. – listy Expres, Polední list.

Senzace a skandály: Senzační noviny podle Koudelky (1932, s. 154) je dovozeno od skutečnosti, že tento typ novin věnoval pozornost vyhledávání a zpracování „senzací“, tedy událostí působících rozruch, překvapení, silný podiv veřejnosti. Benjamin Day a list New York Sun – mystifikace z roku 1835 o astronomu Johnu Hershelovi, který odjel do Kapského Města zařizovat hvězdárnu.

„Northcliffovská revoluce“ Lord Northcliff (vlastním jménem Alfred Harmsworth – britský vydavatel působící na přelomu 19. a 20. století. Jeho list Daily Mail- založen roku 1896 dosáhl nákladu 989 tisíc výtisků.

„Northcliffovská revoluce“: Hlavním zdrojem příjmu novin – inzerce a reklama (účtoval inzerentům platby podle počtu čtenářů). Přeměna vydávání novin v odvětví průmyslového a obchodního podnikání, v němž se zisk stává jedním z hlavním, ne-li nejdůležitějším důvodem vydávání novin. Změna proporce významu funkcí novin vedoucí k posílení funkce novin jako zábavy. (Köpplová a Vojtek, 1978, s. 10).

Charakteristika masové komunikace dle Kunczika, 1995, s. 17: Jde o proces, v jehož rámci se Nabízejí obsahy (sdělení) určené prvotně ke krátkodobému užití (jako je zpravodajství a zábava), které mají aktuální charakter a jsou Produkovány formálními organizacemi s vnitřní hierarchií, pravomocí a odpovědností, užívajícími vyspělé technologie sloužící k multiplikaci vyrobeného sdělení s pomocí rozmanitých zprostředkujících technik K masovému, disperznímu a anonymnímu publiku (k velkému, rozptýlenému a neuzavřenému počtu lidí), a to:

Veřejně, bez omezení přístupu, Jednosměrně, tedy bez možnosti výměny role podavatele a příjemce, a Nepřímo, tedy s odloženou a institucionalizovanou zpětnou vazbou, a to vše S určitou periodicitou produkce, která je Nabízena průběžně.

Pro média a mediální komunikaci jsou rozhodující tři aspekty: Každé médium v sobě zahrnuje užití určitých technologií a současně je jejich užitím vytvářeno. Současně mají postavení společenské instituce – mají vliv na iniciování, posilování a formování sociálních vztahů. Podílejí se na utváření kulturního prostředí.

Literatura: JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2007.

Děkuji za pozornost a přeji pěknou přestávku M. H.