Vypracoval: Jan Lechner

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Včely a jejich sociální život
Advertisements

BLANOKŘÍDLÝ Hmyz Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_334.
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s blanokřídlým hmyzem Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání přírodního druhu,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DVOUKŘÍDLÍ 1 pár blanitých křídel
Způsob života a dorozumívání včely medonosné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
VČELAŘSKÝ KROUŽEK MLÁDEŽE
V Č ELSTVO BEZ V Č ELA Ř E OSUD jednoho ROJE auTO Ř I: Sladkovský Jiří - foto a zpracování Mišoň Karel - text.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Hmyz v sadech a zahradách
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_Př.5.05_Včela medonosná-prezentace
VČELAŘSKÝ KROUŽEK MLÁDEŽE Chřibští včelaříci schůzka
Živorodí -VAČNATCI Říše: živočichové Kmen: strunatci
Autor:Jan Pála Sponzor.Wikipedie.cz
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kosodřevina a ostatní.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Včelařský kroužek při ZŠ a MŠ VŠETATY
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
Organismy mírného pásu (střední Evropy)
Tumidóza MVDr.Eduard Dvořák.
Varroáza včel MVDr. Eduard Dvořák.
HOSPODÁŘSKY VÝZNAMNÉ ORGANISMY houby a hmyz.
2 páry křídel, samice má na zadečku kladélko ( žihadlo),
Tučňák císařský Vypracoval: Petr Skrutek
Bezobratlí v sadech a zahradách
Rozmnožovací soustava
Včela Medonosná Kristýna Kavková 8. Ročník 2010 Přírodopis
ZVÍŘÁTKA DVORKU – VČELY
ČLENOVCI HMYZ.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Společenstvo.
Živočichové našich polí Hmyz 4. ročník
Včela medonosná Apis mellifera L.
VČELA MEDONOSNÁ.
ŽIVOT VČEL Autor: Bronislav Šenkeřík
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Termiti (všekazi) - společnský hmyz - pohlavní a nepohlavní kasty
Matka Rozvinuté Vaječníky Nerozvinuté Vaječníky Dělnice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s běžnými druhy hmyzu, vyskytujícími.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_32_INOVACE_09_VČELA_ život, význam včely AUTOR: Petra Kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ.
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 17_Včela medonosná Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : listopad 2011.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_17_03C_Blankřídlí hmyz Téma: Bezobratlí.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Včela medonosná Prvouka, 2. třída.
Anotace – Včely   Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností, schopnosti shrnout důležité.
Včela medonosná Vytvořil: Jiří Burda
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
VČELA MEDONOSNÁ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vosa obecná Izabela pertlíková :D.
Včela Medonosná.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Zvířata v lese – mravenec lesní
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Včely Jan Bureš.
Vypracovala: Beáta Tupá
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Procházka po úle Vojtěch Kopřiva.
Transkript prezentace:

Vypracoval: Jan Lechner Včelstvo Vypracoval: Jan Lechner

Včelstvo Včela medonosná žije v početných společenstvech – včelstvech. Včelstvo je z hlediska sociologického rodina, tvořená oplozenou matkou a jejími potomky – dělnicemi a trubci. Společně žijí pohromadě nejméně dvě generace včel a je mezi nimi aktivní součinnost.

Včelstvo jako společenská jednotka se vyvíjelo asi 80 milionů let. Plodování včelstev začíná brzy po slunovratu v zimním období, kdy včelstva jsou pod vlivem chladu stažena do zimního chumáče. S příchodem jara dochází k výrazné dělbě práce, včely začnou vyletovat pro vodu, pyl a za snůškou.

Ve vrcholném období rozvoje (začátek července) tvoří včelstvo jedna matka, 300-600 trubců, 50 000 – 60 000 dělnic, vajíčka a plod, zásoby medu a pylu a včelí dílo z vosku. Úkolem matky je klást vajíčka a zajišťovat růst a rozmnožování včelstva. Trubci mají za úkol osemenit mladé matky. Všechny práce ve včelstvu konají dělnice. Činnost dělnic je založena na dělbě práce, podmíněné feromony.

Matka Je to oplozená samička kladoucí až 1500 vajíček denně. Zpravidla je jedinou kladoucí samičkou, protože včelstva včel medonosných jsou přísně monogynní. Jen výjimečně, a to ještě po velmi krátkou dobu, mohou po tiché výměně ve včelstvu žít a klást dvě samičky – matka s dcerou.

O kladoucí včelí matku pečují mladušky, které kolem ní tvoří 8-26členný doprovod – svitu. Matku krmí výměškem hltanových žláz, čistí ji a olizováním jejího těla získávají mateří látku, kterou pak s regurgitovanou potravou předávají dalším dělnicím a tak zajišťují, že mateří látka ve včelstvu koluje.

Mateří látka Tvoří ji matka v kusadlové žláze. Je to feromon. Koluje v potravě a spojuje tisíce jedinců v sociální jednotku – včelstvo. Potlačuje rojovou náladu včel a zakládání misek a matečníků. Je součástí vůně včelstva. Je základem soudržnosti včelstva a dělby práce v něm.

Zvláště chovné matky osemeněné pomocí technické inseminace jsou základem plemenných chovů včel. Včely, které se páří s více partnery, produkují podle nového zjištění životaschopnější včelstva. Po vylíhnutí včelí matka zlikviduje všechny matky před vylíhnutím, které najde. Pokud se vylíhne několik matek současně, začnou mezi nimi boje na život a na smrt.

Promiskuita včelích královen dlouho mátla vědce Promiskuita včelích královen dlouho mátla vědce. Zvláště poněvadž hledání více samců stojí více času a energie a znamená pro královny větší nebezpečí útoku predátorů. Navíc, královně by stačilo sperma od jednoho trubce na celý život. Seeley a Tarpy testovali hypotézu, že promiskuita královen zvyšuje odolnost kolonie vůči nemocem zvyšováním genetické rozmanitosti potomstva, dělnic. O několik měsíců později byly rozmanitější kolonie od více otců méně postihovány nemocemi.

Jak je to s rozmnožováním včel Když se včelám začne zdát, že už se do úlu nevejdou, dojde k rojení a kolonie se rozdělí ve dvě. K rojení nedojde hned. Královna nejprve omezí distribuci mateří látky. To spustí rojovou náladu. Dělnice připraví na okrajích plástve zvláštní buňky, říká se jim matečníky.

Roj Roj je vlastně část původního včelstva s původní královnou. Stará královna totiž zhruba s polovinou včel, než se mladá královna vrátí, úl opouští. Možná je dobré připomenout, že rojících se včel bychom se neměli bát. I když v nás vzbuzují hrůzu, je prokázáno, že rojící se včely nebodají.

V 5. až 8. dni po vylíhnutí se matka spáří s 6-10 trubci, do úlu se vrací se snubním znaménkem. To jí včely odstraní. Po dalších 5-17 dnech matka začne klást vajíčka. Se spermiemi, uloženými v semenném váčku, vystačí klást oplozená vajíčka několik let. Matky nedokonale osemeněné nebo neosemeněné kladou jen neoplozená vajíčka – jsou trubcokladné.

Trubci Včely využívají trubců k udržování optimální teploty v úle, potřebné pro dobrý vývin potomstva. Hlavním jejich posláním je ale oplozovat včelí matky. Za těmito povinnostmi odlétají na tzv. „trubčí shromaždiště“, kam se dostavují matky a trubci z celého okolí a kde dochází k „včelím zásnubám“. Každý sameček–trubec po spáření umírá, matka se vrací zpět do svého úlu a již nikdy trubčí shromaždiště nevyhledává. Pokud se trubec nespáří, umírá jako „bezdomovec“. Včely totiž všechny trubce v době července a srpna doslova vystrkají z úlu.

Spermatogeneze u trubců probíhá ještě před vylíhnutím. Trubci se živí medem. Bílkovinná potrava prodlužuje život trubců. V červenci nebo v srpnu, když se začne projevovat nedostatek snůšky nektaru nebo medovice, začnou dělnice trubce z úlů vyhazovat. Matka přestane klást do trubčích plástů.

Dělnice Jsou velké 12-14 mm a váží kolem 100 mg. Rozlišují se mladušky a létavky. Mladušky vykonávají všechny práce v úlu, létavky mimo úl. To, čím se zabývají středněvěké dělnice, zkoumali Pacheco a Breed (2008).

Většinou se mladé včely (0-10 dní) zabývají udržováním a stavbou hnízda. Většina starších včel (15 dní a více) shání potravu. Z některých se však stanou vojáci (Breed et al. 1990). Středněvěké včely (8-17 dnů) pracují na okraji hnízda. Dvě „okrajové“ úlohy jsou dobře prozkoumané – hlídání a odklízení mrtvolek. Pacheco a Breed (2008) přidávají třetí úlohu, větrání u vchodu do hnízda, která je méně známá. Dělba práce se jeví alespoň z části předurčená geneticky.

Včelí plod Včela medonosná se vyvíjí proměnou dokonalou – holometabolií. Ve vývoji je na začátku vajíčko, to se mění v larvu, larva v předkuklu, předkukla v kuklu a nakonec se z buňky líhne dospělá včela – imago. První vajíčka klade matka již v lednu, poslední koncem září nebo začátkem října.

Krátce Včely jsou schopny počítat do 4. Existují pochybnosti, zdali tanec včel cosi symbolizuje. Med údajně není tak léčivý, jak se tvrdí.

Zdroje Breed, M. D., Robinson, G. E. & Page, R. E. 1990. Division-of-labor during honey-bee colony defense. Behavioral Ecology and Sociobiology, 27, 395-401. George F. Michel, Celia L. Mooreová: Psychobiologie, Portál, Praha, 1999 Pacheco, J., Breed, M. D., 2008. Sucrose-response thresholds and the expression of behavioural tasks by middle-aged honeybee workers, Animal Behaviour,76, 1641-1646. Veselý, V., (2003): Včelařství, Nakladatelství Brázda, Praha. http://www.osel.cz/index.php?clanek=2790 – 20. října 2007 http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/biologie – 20. října 2007 http://www.news.cornell.edu/stories/Dec06/promiscuous.queens.sl.html – 2. listopadu 2008 http://www.news.cornell.edu/stories/July07/beesPromiscuity.sl.html – 2. listopadu 2008 http://www.newsdaily.com/stories/tre49p04v-us-australia-science/ - 2. listopadu 2008 http://www.bbsrc.ac.uk/media/releases/2005/050511_honeybees.html – 2. listopadu 2008 http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/7E3DEA3489E1F71DC1256E9700489BD4?OpenDocument&cast=1 – 2. listopadu 2008

Děkuji za pozornost