Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/21.3732 Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, první období Typická věková skupina: 8 -9 let Metodické doporučení: věty jsem vybírala z knihy J. KARAFIÁTA. Broučci. Kniha nás provázela při hodinách českého jazyka (čtení, sloh). Nejprve jsme si připomenuli hlavní postavy, obsah, obrázky z knihy. Prezentace je tvořena pro opakování, kdy během prezentace děti odpovídají, přiřazují; pak se objevují kontrolní odpovědi. Snímek č. 7 doporučuji dětem vytisknout ve formě pracovního listu, aby mohly samostatně pracovat, kontrolovat správnost zadaného cvičení. Ověření v praxi ověřeno dne: 23. 5. 2013 Ve třídě: 3. ročník Anotace: Vlastní jména Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák správně píše obvyklá vlastní jména Speciální vzdělávací potřeby: individuální práce dětí s SPU u interaktivní tabule, doplňování, ústní kontrola Klíčová slova: vlastní jména, obecná jména Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák
Vlastní jména Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Vacková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Vlastní jména Označují jednu určitou osobu, určité zvíře, určitou věc. Např. Marek, Novák, Azor, Sněžka, Brouček Píšeme je velkým počátečním písmenem
Vlastní jména jsou např. jména určitých Bedřich Smetana Fík, Ben Praha, Slapy ulice Vinohradská, Staroměstské náměstí Sněžka, Krkonoše Vltava, Bolevák, Máchovo jezero Polsko, Německo Polka, Čech osob zvířat měst a vesnic ulic a náměstí hor a pohoří řek a rybníků, jezer států příslušníků národů
Obecná jména Obecná jména nám označují kteroukoli osobu, zvíře, kteroukoli věc Např. chlapec, medvěd, město, židle, počítač Píšeme je s malým počátečním písmenem
Podtrhni vlastní jména modrou barvou, obecná jména červenou. TATÍNEK SVÍTIL A MAMINKA HOSPODAŘILA, BERUŠKY JÍ POMÁHALY A BROUČCI SE UČILI LÍTAT. (1.) U HÁJEČKU POD SKÁLOU VŘES ČERVENĚ A BÍLE ROZKVETLÝ V TOM VŘESU MECH JAKO SAMET. (2.) JANINKA LEŽELA NA LŮŽKU VŠECKA SVÁTEČNÍ. (3.) OPRAVDU, ZLATOHLÁVEK SEDĚL SE ZALOŽENÝMA RUKAMA NA POOTEVŘENÝCH DVEŘÍCH. (4.) MAMINKA A JANINKA A BERUŠKA A BERUNKA A MALÁ JANINKA UŽ ČEKALY NA TATÍNKA A OSTATNÍ MALÉ BROUČKY. (5.)
Správné řešení Podtrhni vlastní jména modrou barvou, obecná jména červenou. TATÍNEK SVÍTIL A MAMINKA HOSPODAŘILA, BERUŠKY JÍ POMÁHALY A BROUČCI SE UČILI LÍTAT. (1.) U HÁJEČKU POD SKÁLOU VŘES ČERVENĚ A BÍLE ROZKVETLÝ V TOM VŘESU MECH JAKO SAMET. (2.) JANINKA LEŽELA NA LŮŽKU VŠECKA SVÁTEČNÍ. (3.) OPRAVDU, ZLATOHLÁVEK SEDĚL SE ZALOŽENÝMA RUKAMA NA POOTEVŘENÝCH DVEŘÍ. (4.) MAMINKA A JANINKA A BERUŠKA A BERUNKA A MALÁ JANINKA UŽ ČEKALY NA TATÍNKA A OSTATNÍ MALÉ BROUČKY. (5.)
Citace KARAFIÁT, Jan. Broučci. Praha: Regia, 2006, s. 95. ISBN 80-86367-62-2. KARAFIÁT, Jan. Broučci. Praha: Regia, 2006, s. 101. ISBN 80-86367-62-2. KARAFIÁT, Jan. Broučci. Praha: Regia, 2006, s. 103. ISBN 80-86367-62-2.