PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Předmět psychologie a jeho historický vývoj
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Individuální psychologie (samostatná psychologická škola Alfreda Adlera významně ovlivněná psychoanalýzou)
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Humanistický proud v psychologii
Abraham Maslow Kristýna Chvalová, C4A.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
KATEGORIZACE HODNOT Mgr. et Mgr. Šárka Kubcová
Psychologie osobnosti
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Analytická psychologie
Přístupy k osobnosti Škola:
Obecná a vývojová psychologie
Humanistické a existenciální teorie v SP
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Úvod do studia psychologie osobnosti
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Obecná a vývojová psychologie
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Úvod do studia psychologie osobnosti PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
RISKUJ PSYCHOLOGIE.
Management - Motivování
Humanistická a existenciální psychologie
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Přednáška č. 1 a 2 Čím se psychologie může zabývat Historie psychologie Základní psychologické směry a obory Obecná a vývojová psychologie 2015/16.
Psychologie – předvědecká fáze I
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
PSYCHOLOGICKÉ ŠKOLY Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.05.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Humanistická psychologie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MOTIVACE.
Psychologie osobnosti
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Management - Motivování
Humanistická a existenciální psychologie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Nevědomí.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 4

Hlavní psychologické směry konce 19. a ve 20. století Tradice společenských věd Filozofie (empirismus) Kulturní antropologie Tradice přírodních věd Neurofyziologie (studium mozku a NS) Reflexologie (Procháska, Purkyně, Pavlov, Sečenov, Běchtěrov, Sherrington) Psychologické směry Behaviorismus (teorie sociálního učení) Psychoanalýza (hlubinná psychologie) Kognitivní psychologie Humanistická psychologie

Přístupy v psychologii PSYCHOLOGIE

Přístupy v psychologii PSYCHOLOGIE Behaviorální přístup

PSYCHOLOGIE Přístupy v psychologii Behaviorální přístup Biologický

PSYCHOLOGIE Přístupy v psychologi Behaviorální přístup Biologický Fenomenologický přístup

PSYCHOLOGIE Přístupy v psychologii Behaviorální přístup Biologický Fenomenologický přístup Psychoanalytický přístup

PSYCHOLOGIE Přístupy v psychologii Behaviorální přístup Biologický Kognitivní přístup Fenomenologický přístup Psychoanalytický přístup

stimulus (podnět) vstup reakce (odpověď) výstup Behaviorismus Chování je určené stimuly všeho druhu J. B. Watson Zpevňování reakcí – zvyky – učení, výchova stimulus (podnět) vstup BLACK BOX reakce (odpověď) výstup

stimulus (podnět) vstup reakce (odpověď) výstup Behaviorismus Chování je určené stimuly všeho druhu J. B. Watson Zpevňování reakcí – zvyky – učení, výchova B. F. Skinner Neobehaviorismus S => O => R O – intervenující proměnná (pudy, motivy, potřeby, zájmy, ideály, přesvědčení) stimulus (podnět) vstup BLACK BOX reakce (odpověď) výstup

Psychoanalýza Sigmund Freud Vrstvy osobnosti, struktura jáství Chování je určeno dvěma zásadními pudy: EROS (sex, libido) THANATOS (agrese) Oidipovský komplex Elektřin komplex

Psychoanalýza Sigmund Freud Vrstvy osobnosti, struktura jáství Chování je určeno dvěma zásadními pudy: EROS (sex, libido) THANATOS (agrese) Oidipovský komplex Elektřin komplex nadvědomí (svědomí) nevědomí vědomí podvědomí ID SUPEREGO EGO

Alfred Adler Psychologická pozice člověka Touha po moci Komplex méněcennosti

Alfred Adler Carl Gustav Jung Psychologická pozice člověka Touha po moci Komplex méněcennosti Carl Gustav Jung Kolektivní nevědomí Asociační experiment Typologie – extrovert x introvert

Kognitivní psychologie Člověk je rozumem nadaná a řízená bytost Jean Piaget (1896-1980) Teorie lidského poznání Adaptace (asimilace, akomodace) Stadia kognitivního vývoje: Senzoricko-motorické (* - 2 roky) Předoperační (2 – 7 let) Stadium konkrétních operací (7 – 12 let) Stadium formálních operací (12 a více let)

Humanistická psychologie Abraham Maslow (1908–1970) Zakladatel humanistické psychologie Hierarchie lidských potřeb Teorie motivace Idea seberealizace

Maslowova stupnice potřeb (Maslowova pyramida) sebe- realizace: naplnit vlastní potenciál Estetické potřeby: symetrie řádu a krásy Kognitivní potřeby: vědět, rozumět a zkoumat Potřeby uznání a dosažení úspěchu Potřeby sounáležitosti a lásky Potřeby ochrany a bezpečí Fyziologické potřeby – hlad, žízeň, sex, spánek

Viktor Emanuel Frankl Význam životního smyslu pro člověka Existenční analýza 3 druhy hodnot: tvůrčí, zážitkové, postojové

Viktor Emanuel Frankl Carl Rogers (1902-1986) Význam životního smyslu pro člověka Existenční analýza 3 druhy hodnot: tvůrčí, zážitkové, postojové Carl Rogers (1902-1986) Nedirektivní, na klienta zaměřená psychoterapie „Mohu žít zde a nyní podle své volby“ Tím, že je člověk přijímán druhými, přijímá sám sebe – tehdy je možné pravé sebepoznání Otevřenost vůči zážitkům, důvěra ve své vlastní vnitřní řízení

Srovnání tří přístupů k psychologii osobnosti podle D. Coona Hledisko psychoanalýza behaviorismus humanistická psychologie Názor na lidskou povahu negativní neutrální pozitivní Chování determinované svobodná volba Základní motivy sex a agrese “drivy“ (popudy) všeho druhu sebeaktualizace Struktura osobnosti id, ego, superego zvyky jáství (self) Role nevědomí maximalizovaná prakticky neexistující minimalizovaná Pojetí svědomí superego sebezpevňování ideální já, proces, hodnocení Vývojový důraz psychosexuální stadia kritické situace učení; identifikace a imitace vývoj obrazu sebe sama (selfimage) Bariéry osobního růstu nevědomé konflikty fixace maladaptivní zvyky, patologické prostředí Podmínky, hodnoty, inkongruence