Nejbližší úkoly III (Do prázdnin a na prázniny) Radim Valenčík VŠFS květen 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Teorie her a redistribuční systémy - co nového? II Radim Valenčík VŠFS
Advertisements

Teorie her jako bojové umění II. Radim Valenčík Vysoká škola finanční a správní Březen 2012.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Teorie her jako bojové umění Vysoká škola finanční a správní
Nové v TRS Pracovní podklad na seminář EPS-SI VŠFS Radim Valenčík VŠFS Září 2010 (Je průběžně upřesňováno do doby konání semináře)
Nejbližší úkoly (Do prázdnin a na prázniny) Radim Valenčík VŠFS květen 2010.
TEORIE HER A ROZHODOVACÍ MODELY
58. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Nadreálná čísla Jiřetín 2008.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Soustava lineárních nerovnic
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Taktická příprava Michal Lehnert.
Vězňovo dilema a evolučně stabilní strategie
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Nejbližší úkoly IV (Do prázdnin a na prázniny) Radim Valenčík VŠFS květen 2010.
Diskuse pořádaná časopisem Marathon
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Nové v teorii redistribučních systémů (leden 2008) Doc. Radim Valenčík CSc.
Proces řízení rizik.
TEORIE HER.
Korelace a elaborace aneb úvod do vztahů proměnných
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
1 TEORIE HER Nejmenovaná studentka, písemka, 2003: „Teorii her neznám, ale kdo si hraje, nezlobí“ „Teorii her neznám, ale kdo si hraje, nezlobí“
Teorie her pro manažery, redistribuční systémy Mikroekonomie magisterský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 6.
Nashova rovnováha v elementárním redistribučním systému
„Proč se zhoršují výsledky českého školství? (A co s tím?)“ (A opravdu se zhoršuje?) Fontes Rerum Radim Valenčík VŠFS.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 16. PŘEDNÁŠKA.
Teorie her pro manažery
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Nové v Teorii redistribučních systémů (Něco jako Vorrede k vystoupení J. Miholy) Radim Valenčík VŠFS
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
5.4. Účinné průřezy tepelných neutronů
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Teorie her, teorie redistribučních systémů a teorie veřejné volby
Databázové systémy Datové modely.
Teorie her pro manažery, redistribuční systémy Mikroekonomie magisterský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 5.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Generátory tvorby hodnoty
1 Martin Vojnar Bibliografie jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní SNK v Martine, 7. listopadu 2011.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
4. Vězňovo dilema, kooperativní hry, grafické řešení Martin Dlouhý VŠE v Praze.
2. Hra v normálním tvaru, hra s konstantním součtem Martin Dlouhý VŠE v Praze.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
3. Hra s nekonstantním součtem Martin Dlouhý VŠE v Praze.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Soustava lineárních rovnic
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Vzorový projekt pro ZŠ.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Vzorový projekt pro ZŠ.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Transkript prezentace:

Nejbližší úkoly III (Do prázdnin a na prázniny) Radim Valenčík VŠFS květen 2010

Kontextuální hry Každou hru, kterou hrajeme reálně, můžeme chápat jako kontextuální hru, tj. hru, kterou hrajeme v kontextu jiných her. Naše rozhodování v reálných hrách je podstatným způsobem podmíněno tím, jak reflektujeme kontextuální hry. Samotná reflexe kontextuálních her je podstatným způsobem podmíněna naší zkušeností a „přetavením“ této zkušenosti do „on-line“ mechanismů našeho (lidského) rozhodování, ve kterém hraje důležitou roli představivost, emoce aj. atributy psychiky. (Viz následující příklad – Kosička, též dělení 100 Kč – Michl.)

Zdánlivý rozpor teorie s experimentem Ve vězňově dilematu mají oba hráči dvě možnosti – spolupracovat nebo zradit. Sobecká volba zradit vede k vyššímu zisku než spolupráce, pokud druhý hráč spolupracovat chtěl, ale k nižšímu, pokud také zradil. Racionálním chováním obou obviněných je udat svého spolupachatele, i když optimálním řešením je mlčení obou. Rozpor mezi Nashovou rovnováhou a Paretovským optimem. Tento výsledek, kdy zrada je tím správným rozhodnutím, vedl k mnoha diskuzím a pokusům o vysvětlení. Také bylo provedeno několik široce publikovaných experimentů. zrada kooperace neznámé rozhodnutí zrada kooperace neznámé rozhodnutí Shafir, Tversky (92) Li, Taplan (02) Busemeyer (06) (čísla jsou procentuálním vyjádřením zrady, vynechal jsem Croson (99)) Další experimenty ukázaly, že ochota zradit či kooperovat je do velké míry ovlivněna velikostí odměny (trestu) K tomu („teoreticky“ by se zdálo): 1. Pokud nevíme, jak se druhý rozhodl, měli bychom zradit (a ne jen %). 2. Pokud víme, že nás druhý zradil, tím spíše (a ne jen v %). 3. Pokud víme, že druhý kooperuje, proč jej zrazovat (a proč v %)?

Jak tedy vysvětlit „iracionální“ chování? Musíme vyjít z kontextuálního charakteru her. V realitě totiž málokdy dojde k situaci, že se hraje hra typu vězňova dilematu bez opakování a zcela izolovaně bez ostatních her. Vždyť většinou se na průběh hry, to, jak se jednotliví hráči rozhodnou, dívají ostatní hráči a podle toho si vytvářejí i vztah k těm, kteří se dané hry účastní. V realitě se tedy nehraje čistá hra bez opakování určitých dvou hráčů, ale řada her, kterých se účastní další hráči, přičemž jejich součástí jsou herní situace, které bychom mohli nazvat kontextuální hry s kvaziopakováním.

Kontextuální hry s kvaziopakováním Hráči mohou nabývat či ztrácet „důvěryhodnostní“ kapitál a tím je určen další průběh kontextuálních her s kvaziopakování. O tom, kdo podvádí, se ví, že podvádí, a podle toho se k němu budou ostatní chovat. A podle toho se budou chovat i k tomu, o kom se ví, že je poctivý, že si zaslouží důvěryhodnost. Představme si například, že se kromě jiného hrají i hry typu lovu na jelena s vloženým uzavřením dohody, přičemž po uzavření dohody vzniká herní situace typu vězňova dilematu. V tom případě hráč, který má nízký důvěryhodností kapitál, bude vyřazen z těchto her (z původní hry typu lovu na jelena podmíněné smlouvou). Ocenit pak lze jak parametry her, tak i důvěryhodností kapitál. Ten se v hrách tohoto typu mění na jednotky, v nichž jsou vypláceny výplaty (tj. lze jen např. i peněžně ocenit).

Lov na jelena s dohodou Při základní hře typu Lov na jelena předpokládáme, že hráči před započetím hry spolu nekomunikují a nemají tedy informaci, jak bude postupovat každý z nich. Předpokládejme nyní, že spolu mohou komunikovat a uzavřít dohodu, že budou lovit jelena. Jejich rozhodování je zdánlivě jednodušší. Každý z nich ví, že větší výnos bude mít, pokud spolu budou lovit jelena, a proč by tedy někomu něco mělo bránit uzavřít dohodu. Jenže dohodu lze porušit. A představme si nyní, že v kontextu této hry působí poziční multiplikátor, resp. multiplikátor pozičního investování. Tj. kdo v určité hře získá větší výnos (ve hře Lov na jelena s dohodou, kterou lze ovšem porušit), ten má výhodu v další hře. A tak může i ve hře typu Lov na jelena s dohodou dojít k porušení dohody.

Problém různé informovanosti: Problém ovšem je ve skrytém předpokladu – když se někdo zachová nefér (nečestně apod.), všichni to vidí a vědí, tj. jsou plně informováni. Co když porušení dohody zjistí jen jeden z hráčů kontextuálních her? Může uplatnit dvě strategie: - Rozšířit informaci ostatním hráčům. - Nechat si informaci pro sebe (příp. aktivně „přikrýt“ nečetné jednání určitého hráče) a začít s tímto hráčem hrát své hry. (Vydírat jen, ale nejen to, existují i jiné typy her, do kterých ho může vtáhnout.)

Struktury vzájemného krytí: - Omezení role důvěryhodnostního. - Jsou vytvářeny složitější struktury, které v daném společenském prostoru podléhají zákonům přirozeného výběru (stabilnější, odolnější a agresivnější, které jsou schopny zabezpečit efektivní krytí nečestného jednání a získat větší zdroje z prostředí, v němž se hrají, vytlačují měně dokonalého struktury tohoto typu). - Vznikají sofistikované mechanismy blokující schopnost hráčů něco rozpoznat, něco si uvědomovat.

Souvislost s institucemi: - Pokud v rozvinutější společenských systémech vznikají specializované instituce, jejichž cílem je odhalit nečestné formy jednání, zveřejnit je či sankcionovat, tak právě tyto instituce jsou účinně napadány těmi strukturami vzájemného krytí, které v boji o přežití vítězí. - Protože podstatnou součástí vzniku těchto struktur je vyjednávání, vznikají v komunikačním prostoru odpovídajícím příslušnému společenskému systém replikátory, které podstatným způsobem profilují jednotlivé hráče her určitých typů.

Jeden z aspektů racionality a iracionality v kontextuálních hrách: Můžeme předpokládat plnou informovanost o kontextuálních hrách? Z hlediska reálného chování hráčů je takový předpoklad nerealistický. Informovanost o kontextuálních hrách je z principu vždy jen částečná. Můžeme tedy předpokládat, že každý z hráčů je kontextuálními hrami odlišně imprimován. Při odhadování situací proto musíme odhadovat i to, jak který hráč uvažuje (reflektuje dle svých zkušeností) kontextuální hry.

Naším cílem je: 1. Vytvořit model kontextuálních her, tj. her, které na sebe v reálném společenském prostoru navazují. 2. Rozpracovat metodiku postupného rozšiřování výchozího modelu (příp. výchozích modelů), které umožní analyzovat skryté vazby a skryté formy jednání.

Tento postup chápeme ve dvou rovinách: 1. Jako výzkumný program postupného „dešifrování“ reality, kdy to, co již dokážeme „číst“ slouží jako východisko odhalení skrytějších vazeb, složitějších vztahů. 2. Jako oporu těm, co chtějí v příslušných hrách obstát, tj. jako metodicky vhodně upravenou podobu prezentace výsledků realizace programu pro širší veřejnost, kdy každý na základě své představivosti a odhadu je schopen „on-line“ vidět to, co mělo zůstat skryto, a efektivně jednat.

Součástí tohoto programu je: 1. Analýza redistribučních her tak, aby bylo zřejmé, jaké skryté vazby působí na tvorbu koalic. 2. Vytvoření představy o „ontologii“ vzájemné podmíněnosti a vzájemných souvislostí mezi jednotlivými hrami. 3. Vyjádření výsledků prostřednictvím funkčního názorného modelu tak, aby si potenciální uživatel rozšířil a obohatil svoji představivost. 4. Rozpracování metodologických základů zkoumání a popisu přechodů a souvislostí mezi jednotlivými hrami. 5. Analýza a typologie skrytých struktur, resp. struktur založených na vzájemném krytí. 6. Analýza a typologie replikátorů působících v komunikačním prostoru. 7. Identifikace vztahů mezi vytvářením institucionální struktury a působením struktur založených na vzájemném krytí.

Pragmatické kroky: - Dokončit monografii – materiálu je dostatečně, hlavní otázka, Na čem ji postavit“, „jak odstartovat výklad problematiky“, aby to čtenáře co nejvíce zaujalo. - Návazně na monografii organizovat stránku prestižních „paperů“. Jde mj. o rozšíření kapacit a navázání spolupráce.

Děkuji za pozornost – výzkum – Teoretický seminář EPS ACTA VŠFS (Marathon)