Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Advertisements

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
  CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_537_Př8     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Jaguár americký.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ZOOLOGIE PARYBY.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 5. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Registrační číslo projektu:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Manta obrovská Kateřina Fidlerová 2014.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Rybolov, vodní a lesní hospodářství
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Eva Slováčková, Ondřej Smékal, Jana Mlatečková
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.04 Vzdělávací oblast: Přírodověda – přírodní rovnováha, vztah mezi predátorem a kořistí Autor: Mgr. Aleš Hruzík.
Rozmanitost přírody Oceány. Rozmanitost přírody Oceány.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 2. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_479.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 21. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 30. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 25. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 31. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 8. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mořský savci ..
Paryby Základní škola a Mateřská škola
PARYBY převážně mořští živočichové chrupavčitá kostra dýchají žábrami
RYBY VY_32_INOVACE_06-55 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_PŘZOO.04 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
PARYBY (žraloci) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace III/2 VY_32_INOVACE_318 Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 3. listopadu 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Tematický okruh: Biologie živočichů Téma: LOV A OCHRANA PARYB Metodický list/Anotace: S využitím výukového materiálu žák dovede pochopit důvody lovu paryb včetně důsledků jejich globálního vybíjení. Dovede zaujímat zodpovědná stanoviska k nehumánním způsobům lovu i k iracionálnímu využívání nepatrných částí těla zabíjených zvířat. Dokáže charakterizovat změny v názorech a postojích v civilizovaných zemích a stav ochrany paryb ve světě i v Evropě. Zdroje: Uvedeny na konci prezentace

PŘÍČNOÚSTÍ = PARYBY (CHONDRICHTHYES) LOV A OCHRANA PARYB RNDr. Rostislav Herrmann Mendelovo gamnázium, Opava, příspěvková organizace

LOV ŽRALOKŮ Žraloci jsou loveni pro maso, ploutve, olej (dnes méně), někdy také ze sportu pro trofeje, využívá se také chrupavka a játra Žraločí maso bylo donedávna bezcenné, protože svou kvalitou nedosahovalo kvality masa lovených ryb – s celosvětovým úbytkem ale získává na významu Nejbrutálnější a nejnesmyslnější je lov pro ploutve, ze kterých se v Číně a dalších asijských zemích připravuje tradiční polévka Přisuzují se jí afrodiziakální účinky, zpomalování stárnutí, prevence proti rakovině – žádný z těchto účinků ale nebyl vědecky prokázán, jde o mýty V posledních desetiletích se navíc žraločí polévka stala symbolem bohatství a společenského statutu, cena za porci se pohybuje od 19 dolarů výše Žralokům jsou zaživa uříznuty ploutve a zbytek těla je hozen zpět do moře, kde žraloci pomalu hynou Zatímco za maso se platí maximálně 10 dolarů za kg, cena za ploutve je sedmdesátkrát vyšší (tvoří asi dvacetinu hmotnosti) Rekordní cena za ploutev je až 10 000 dolarů Každoročně je pro ploutve usmrceno asi 100 milionů žraloků (údaje se různí, některé odborné zdroje uvádějí až dvojnásobek) http://www.superzraloci.estranky.cz/clanky/-zraloci-ohrozeny-druh/zraloci-v-ohrozeni.html

LOV ŽRALOKŮ Masový rok žraloků začal zhruba v roce 1986 Od té doby poklesly u některých druhů populace takto (údaje z roku 2011): Žralok černoploutvý o 93% Žralok tygří o 97% Žralok býčí o 99% Kladivoun obecný o 99% Žralok velrybář o 99% Některé zdroje uvádějí, že z oceánů celkově zmizelo až 90% žraločích populací První zemí, která začala žraloky chránit byla Jihoafrická republika – 1991 žralok bílý vyhlášen jako chráněný druh USA až v roce 2009 zpřísnily zákony na ochranu rybolovu včetně žraloků a zaměřily se obzvlášť na odřezávání ploutví V roce 2010 se USA a Palau pokoušeli prosadit celosvětovou regulaci lovu žraloků – ale opozice vedená Čínou a Japonskem to znemožnila V roce 2011 několik zemí zřídilo mořská národní parky a zakázalo nebo omezilo lov žraloků ve svých vodách Většina zemí se zatím k ochraně žraloků nepřipojila – největší jatka probíhají na Japonských ostrovech, obecně je nelegální lov velmi častý v Tichomoří Lov žraloků a rejnoků jako „sportovní rybolov“ nabízejí i některé cestovní kanceláře – lze ale zároveň dodat, že kde není poptávka, mizí i nabídka…

LOV ŽRALOKŮ V současné době se začínají lovit také hlubokomořské druhy žraloků (z hlobek nad 400 metrů) pomocí speciálních svislých sítí Často se stává, že žraloci rovněž uvíznou v sítích určených pro výlov různých ryb, díky znehybnění se utopí a jsou vyhozeni jako odpad K vývozcům produktů ze žraloků patří také evropské země (viz. výše), nicméně v roce 2009 EU schválila akční plán na ochranu paryb V plánu je zakotvena ochrana všech paryb, tedy nikoli pouze žraloků, ale i rejnoků a chimér, k nimž patří celkem přes 1 000 druhů. V EU je v současnosti zakázáno odřezávání žraločích ploutví. V rámci akčního plánu se zavádějí přísnější kontrolní opatření, která by měla zlepšit stav celého mořského ekosystému, jenž trpí stále intenzivnějším rybolovem. http://www.tyden.cz/rubriky/apetit/zraloci-ploutve-jsou-na-taliri-uz-out_113925.html

LOV ŽRALOKŮ Ekologie rozmnožování žraloků je nastavena podobně jako u jiných vrcholových predátorů – rozmnožují se pomalu Pohlavní dospělosti žraloci dosahují zhruba v 10 – 20 letech Při intenzivním lovu jsou žraloci velmi zranitelní a hrozí vyhubení druhů, případně narušení ekologické rovnováhy Žraloci loví staré, nemocné a slabé jedince – pomáhají tak udržovat dobrý zdravotní stav populací mořských živočichů (včetně udržení genetické kvality populací) Mnozí jsou potravní specialisté a jsou součástí složité sítě vzájemných ekologických vztahů Obecně úbytek žraloků v ekosystémech může vést např. k přemnožení ryb živících se fytoplanktonem a následně k redukci stavu fytoplanktonu v mořích (produkuje fotosyntézou kolem 50% kyslíku na Zemi) Stabilita oceánského ekosystému je prvořadým faktorem pro ovlivnění klimatu na Zemi Žraloci ovlivňují například životaschopnost korálových útesů, které patří mezi nejohroženější ekosystémy vůbec Jiný příklad - žraloci se živí většími rybami, které se živí populacemi měkkýšů. Tito měkkýši hrají roli ve filtraci vody, redukují obsah sedimentů a zlepšují kvalitu vody. Není-li predací udržována populace ryb, které žerou měkkýše, dochází k nadměrné likvidaci měkkýšů a k narušení ekosystémů http://m.national-geographic.cz/zraloci-ploutve-se-susi-na-chodniku/ng/foto/395

LOV ŽRALOKŮ http://deniscinblogisek.blog.cz/0804 http://xsharks.czechian.net/Ochrana.htm

http://deniscinblogisek.blog.cz/0804

LITERATURA WWW ZDROJE A DORLING KINDERSLEY BOOK. Zvíře: Obrazová encyklopedie živočichů všech kontinentů. 1. vyd. Praha: Euromedia Group, 2002, 624 s. ISBN 80-242-0862-8. GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. 1. vyd. Praha: Academia, 1983. ROČEK, Zbyněk. Historie obratlovců. 1. vyd. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0858-6. Žraloci jsou super!!!: žraloci v ohrožení. In: [online]. [cit. 2012-11-15]. Dostupné z: http://www.superzraloci.estranky.cz/clanky/-zraloci-ohrozeny-druh/zraloci-v-ohrozeni.html Korálové útesy v ohrožení. Kvůli úbytku žraloků. In: [online]. [cit. 2012-11-15]. Dostupné z: http://aktualne.centrum.cz/priroda/clanek.phtml?id=605849 Žralok mizí ze světa aneb polévka, která ohrožuje světový ekosystém. In: [online]. [cit. 2012-11-15]. Dostupné z: http://cestovani.idnes.cz/zralok-mizi-ze-sveta-aneb-polevka-ktera-ohrozuje-svetovy-ekosystem-1g0-/kolem-sveta.aspx?c=A100809_180926_igsvet_hig Evropská komise: Zvýšení ochrany žraloků - 06/08/2009. In: [online]. [cit. 2012-11-15]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/news/agriculture/090806_cs.htm Žraločí ploutve jsou na talíři už „out"?. In: [online]. [cit. 2012-11-15]. Dostupné z: http://www.tyden.cz/rubriky/apetit/zraloci-ploutve-jsou-na-taliri-uz-out_113925.html Žraločí ploutve se suší na chodníku. In: National Geographic [online]. [cit. 2012-11-15]. Dostupné z: http://m.national-geographic.cz/zraloci-ploutve-se-susi-na-chodniku/ng/foto/395 Co lidé dělají žralokům... In: [online]. [cit. 2012-11-15]. Dostupné z: http://deniscinblogisek.blog.cz/0804 2011: Rok žraloka. In: [online]. [cit. 2012-11-15]. Dostupné z: http://www.balzarova.cz/cz/clanky.php?i=66 Ochrana žraloků. In: [online]. [cit. 2012-11-18]. Dostupné z: http://xsharks.czechian.net/Ochrana.htm