Lidské ucho Alžběta Svobodová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Autor: Lenka Kraváčková
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Akustika 4 (Hlasitost).
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
FY_083_Zvuk_ Detekce zvuku
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
Úvod do biomedicínské informatiky
Ušní šelest Radka Horáková, 2006
Smyslové vnímání Sluch
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
1.zevní ucho = AURIS EXTERNA (boltec,zvukovod,bubínek) 2.střední ucho = AURIS MEDIA (sluchové buňky, Eustachova trubice) 3.vnitřní ucho = AURIS INTERNA.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Smyslové ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_13_Smyslové ústrojí sluchu.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Základní škola, Hradec Králové
Zvukové jevy.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Transkript prezentace:

Lidské ucho Alžběta Svobodová

LIDSKÉ UCHO Alžběta Svobodová VIII. B. 2008/09

Obsah: Ucho Součásti ucha Jak slyšíme Intenzita zvuku Rozsah zvuku Nemoci Naslouchátka Závěr

Ucho Když se řekne ucho, tak si pravděpodobně představíte ušní boltec, což je odborný název pro útvar z kůže a chrupavky ležící na straně hlavy. Ale většina složitého sluchového ústrojí je schována hluboko uvnitř hlavy. Nejcitlivější části chrání lebka. Jsou to tři drobné kůstky zvané kovadlinka, třmínek a kladívko a spirálovitá dutina hlemýžď, kde se přeměňují zvukové vlny na nervové signály.

Součásti ucha:

Vnější ucho Vnější ucho se skládá z boltce, zvukovodu a bubínku. Boltec je tvořen chrupavkou (pouze lalůček chrupavčitou kostru nemá) a směřuje akustické vlny do zvukovodu. Velikost a tvar boltce ale nemá vliv na sluch. Zvukovod (také se mu říká sluchový kanálek) je trubice, která má část chrupavčitou a kostěnou. Na konci zvukovodu se nachází bubínek, hranice mezi zevním a středním uchem. Zvuková vlna, která projde zvukovodem, naráží do bubínku a putuje dál do nitra ucha. Délka zvukovodu dospělého člověka je asi 3 cm.

Bubínek je vazivová blanka na konci zvukovodu, cca 0,1 mm silná Bubínek je vazivová blanka na konci zvukovodu, cca 0,1 mm silná. Zvuková vlna jej rozechvěje, bubínek ji zesílí a předá do středního ucha. Zdravý bubínek je lesklý a má šedavou barvu. Výstelka zvukovodu obsahuje mazové žlázy, které produkují ušní maz. Zvukovod má samočisticí schopnost – nečistoty jsou z něj vypuzovány směrem ven. Výstelka zvukovodu obsahuje mazové žlázy, které produkují ušní maz. Zvukovod má samočisticí schopnost – nečistoty jsou z něj vypuzovány směrem ven.

Střední ucho Střední ucho je systém vzduchem vyplněných dutin, vystlaných sliznicí. Začíná bubínkem, na nějž jsou napojeny tři sluchové kůstky. Mezi sluchové kůstky patří kladívko, kovadlinka a třmínek. Řetěz kůstek přenáší zvuk od bubínku do vnitřního ucha - ploténka třmínku se dotýká oválného okénka v labyrintu. Ze středního ucha do nosohltanu ústí Eustachova trubice, která vyrovnává tlak ve středním uchu s tlakem v okolním prostředí. Pomáhá také čistit středoušní dutinu.

Vnitřní ucho Vnitřní ucho se skládá z částí: Hlemýžď je stočená trubička naplněná tekutinou. Vibrace z hlemýždě cestují po membráně. Tyto vibrace objevují vlasové buňky . Každá buňka vysílá signály do mozku po sluchovém nervu. Signály jsou vnímány jako zvuk.

Orgány rovnováhy. Hluboko ve vnitřním uchu leží tři trubičky zvané polokruhovité kanálky. Kanálky vzájemně svírají téměř pravý úhel.a jsou naplněny rosolovitou tekutinou. Když pohnete hlavou a tělem, pohne se i tekutina. Jak tlačí dopředu a dozadu, nahoru a dolů, dotýká se vláskových smyslových buněk, které pomocí nervů řeknou mozku, v jaké pozici se zrovna nacházíme.

Jak slyšíme: Vnímání zvuku začíná tím, že se zvukové vlny zachytí v záhybech ušního boltce a dál se šíří zevním zvukovodem do středního ucha. Ve středním uchu se zvukové vlny přenášejí přes bubínek do vnitřního ucha. Poté co vlny rozechvějí bubínek, postoupí ke sluchovým kůstkám a dále až k další membráně vsazené do hlemýžďového okénka, zvané druhotný bubínek. Ta přenese vibraci pomocí tekutiny v hlemýždi.

Uvnitř hlemýždě jsou v řádkách seřazeny tisíce smyslových buněk opatřených vlásky. Každá buňka má asi sto vlásků, které mění pohyb proudící tekutiny na vzkazy přenášené do mozku. Jestliže se vlásky poškodí, nebo chybějí, potom osoba částečně, nebo úplně ohluchne.

Intenzita zvuku Odborníci měří zvuk v jednotkách zvaných decibely (dB). Intenzita zvuku nestoupá s počtem decibelů lineárně: každé zvýšení o 3 dB znamená zdvojnásobení hlasitosti. Nadměrná hlasitost poškodí trvale uši. Zvuky o síle 120 dB, nebo dokonce víc jsou pro uši nejen nebezpečné, ale mohou způsobit i trvalou ztrátu sluchu. Šepot – 20dB Běžný hovor – 60dB Hluk vysavače - 80dB Rockový koncert – 120dB Start tryskačového letadla – 140dB

Rozsah zvuku Živočichové včetně člověka slyší zvuky pouze v určitém vlnovém rozsahu. K měření zvukových vln používají odborníci jednotkuk zvanou )Hz). Čím větší je počet herzů, tím je zvuk vyšší. Lidé slyší zvuky v rozsahu 20 – 20 000 Hz. Mnoho živočichů – včetně netopýrů a psů – dokáže vnímat zvuky daleko vyšší, než zachytí lidské ucho.

Nemoci Mezi nejčastější ušní choroby patří zánět středního ucha. Sliznice ve středouší a Eustachově trubici oteče, vytváří se zánětlivý a hnisavý výpotek, napíná se bubínek. Ludwig van Beethoven ztratil sluch. Dnešní lékaři se domnívají, že trpěl otosklerózou a dokázali by Beethovena vyléčit, ale tehdy mu nebylo pomoci. Umělec nemohl slyšet svou hudbu, ale dokázal si představit tóny. Odřízl nohy od piana a hrál vleže, aby cítil vibrace přenášené podlahou.

Naslouchátka Naslouchátka jsou přístroje k zesílení zvuku. Vědcům se podařilo vyvinout silné tranzistorové naslouchátko, a přitom tak malé, že se dá vložit dovnitř ušního boltce. Nepatrný přístroj přijímá zvuky z okolí, zesílí je a pošle přímo do ucha.

Závěr „Slepota odděluje člověka od věcí, hluchota od lidí.“ Naše uši zachytávají ze zvuku zvukové vlny. Umožňují nám slyšet vše od šepotu až po hřímající bouři. Uši jsou také tlumočníky – překládají zvukové vlny do elektrických nervových signálů, které směřují do mozku. Spolu s mozkem dokážou vytvořit další ze smyslů – sluch. Ucho je dokonce i orgánem rovnováhy, neboť pomáhá udržet tělo v určité poloze.