Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ CZ.1.07/1.1.10/03.0008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ CZ.1.07/1.1.10/
Advertisements

Smíšené a listnaté lesy
Přírodní společenstva
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Tundra a polární pustina
Nahosemenné rostliny VY_32_INOVACE_009 – 1. sada, Př Přírodopis
Tajga.
TUNDRA A LESOTUNDRA.
Přírodověda – Podnebné pásy ( Mírný pás )
TAJGY A JEHLIČNATÉ LESY
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Les.
Co je to biom?.
ZŠ ŠKOLNÍ VRCHLABÍ Vyrobeno v rámci programu MŠMT : EU – OP VK 2010.
Cizokrajné ekosystémy
PODNEBNÉ PÁSY.
Lesy mírného pásu.
TUNDRA A LESOTUNDRA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Věra Floriánová Třída/ročník:
Tundry a polární oblasti
Biosféra Lesy mírného pásu
Biomy - popis.
PODNEBNÉ PÁSY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Sabina Skácelová ZŠ Ilji Hurníka 2010
Za předpokladu použití psacích potřeb
Tajga, smíšené a listnaté lesy
Biosféra Tropické deštné lesy
Lesy mírného pásu Obr. 1 – Listnatý les
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
TAJGA Pás jehličnatých lesů.
Lesy mírného pásu Jan Dušek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tajga a lesy mírného pásu
Podnebí (climate) a přírodní krajiny Ameriky – Opakování!
VĚTŠINA DRUHŮ SE PO VĚTŠINU ČASU NA VĚTŠINĚ MÍST NEVYSKYTUJE
Amerika – Přírodní krajiny
Mírný pás - Jehličnatý les, tajga
Fytogeografické člení zemského povrchu
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
1. ročník technického lycea
Povrch-Příroda-Rostliny
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Kanada Hlavní město: Ottawa Hlavní městoOttawa Rozloha: km² (2. na světě) z toho 8,92 % vodní plochy Rozloha2. na světě Nejvyšší bod: Mount.
TAJGA Váňová Stanislava.
Podnebné pásy – mírný pás
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny v lese Autor:
Zeměpis – 6.ročník Tajga VY_32_INOVACE_ Název školy
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_16_Les
VEGETAČNÍ PÁSY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
TAJGY A JEHLIČNATÉ LESY
VY_32_INOVACE_13_Z_LESY MÍRNÉHO PÁSU - TAJGA
Přizpůsobivost živočichů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Lesy mírného pásu TÉMATICKÝ CELEK: Přírodní.
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
Základní škola, Hradec Králové
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Přírodní krajiny AUTOR: Mgr. Aleš Skála
VY_32_INOVACE_20_Z_TUNDRA
TAJGA Vladan Čirka
Polární pás Co zde roste? Žije? Polární pustiny trvalé zalednění
OBSAH PODNEBNÉ PÁSY TROPICKÝ PÁS SUBTROPICKÝ PÁS MÍRNÝ PÁS POLÁRNÍ PÁS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
14. g Tundra Subpolární p. pás.
Šablona III/2 Tundra a lesotundra
VY_32_INOVACE_Z Evropa Autor: Mgr
Přírodověda Podnebné pásy ( Mírný pás )
18. TAJGA - pás jehličnatých lesů
Transkript prezentace:

Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ CZ.1.07/1.1.10/03.0008

Boreální jehličnaté lesy Tajga – v překladu znamená les

Mapa – severní polokoule Euroasijská tajga Severoamerická tajga http://biomesfifth09.wikispaces.com/Taiga+Home

KLIMATICKÉ PODMÍNKY Pouze 2 období - Dlouhé a chladné zimy a krátká a chladná léta Srážky 450 – 600mm/rok rovnoměrné v průběhu roku – sníh v zimě, déšť v létě Velké teplotní rozdíly mezi létem a zimou (30 – 50°C) Permafrost – trvale zmrzlá půda na severu http://www.blueplanetbiomes.org/taiga.htm Pravidelné srážky http://www.marietta.edu/~biol/biomes/boreal.htm

ekologie http://scienceandfunmh.blogspot.com/2011_02_01_archive.html http://www.vtaide.com/png/taiga.htm

rostliny Převažují nahosemenné rostliny - jehličnany Adaptace – neopadavé, kónický tvar pomáhá lépe sjíždět těžkému sněhu Stromové, bylinné a mechové patro http://louisbiome.webnode.com/news/works-consulted1/

Stromové patro Smrk ztepilý jedle a borovice Modřín opadavý břízy http://www.zahradni-raj.eu/zahradniraj/eshop/4-1-Jehlicnate-dreviny/15-2-Modriny jedle a borovice Modřín opadavý břízy

Bylinné a mechové patro http://www.mezistromy.cz/cz/les/rostliny-v-lese/byliny/dutohlavka-sobi/fotogalerie http://www.blizprirode.cz/en/encyclopedia/plants/list-plants/brusnice-boruvka.html Ploník a dutohlávka sobí Brusnice borůvka Vřes obecný Brusnice brusinka naturfoto.cz

Severoamerická tajga Smrk pichlavý Sekvoj obrovská (Sequoiadendron giganteum), Mariposa Grove, Yosemite National Park Douglaska tisolistá http://www.blueplanetbiomes.org/taiga_plant_page.htm

živočichové vlk Adaptace: zimní spánek, kožešina, osrstěné tlapky, tukové zásoby, větší a těžší než jižnější druhy Medvěd hnědý Tygr sibiřský Rys ostrovid rosomák http://tunguz.sweb.cz/fauna.htm

živočichové Málo obojživelníků a plazů – nestálá teplota těla http://www.huntingexperience.org/2009/02/sob-polarni-rangifer-tarandus.html Sob polární los Veverka obecná Brkoslav severní Tetřev hlušec

Potravní přizpůsobení ptáků

Severoamerická tajga liška Zajíc měnivý Medvěd baribal Rys kanadský Orel bělohlavý Medvěd grizzly http://www.blueplanetbiomes.org/taiga_animal_page.htm

pravidla BERGMANNOVO PRAVIDLO- Na první pohled je nápadné, že zvířata obývající chladné oblasti mají celkově nižší a kulatější postavy – lépe udržují tělesnou teplotu. zvířata z populací žijících v severních oblastech jsou větší než jejich druhové na jihu ALLENOVO PRAVIDLO čím žijí zvířata dále na severu, tím mají kratší všechny vyčnívající části těla . Smyslem tohoto přizpůsobení je rovněž zabránění zbytečným ztrátám tepla http://biologos.blog.cz/galerie/ekologie/abioticke-faktory/obrazek/67410342 Zajíc měnivý (b) kratší, silnější končetiny a kratší uši Medvěd hnědý – polární- grizzly http://wildanimalelite.yuku.com/topic/375/Size-comparison--polar-bear--brown-bear-thanks-boldchamp?page=2#.Ti3KhYKNeSo

Proč je v tajze tolik jezer a rybníků?

Tajga v ČR Krajina podobná tajze v Jizerských horách a Slavkovském lese – kladské rašeliniště Jizerské hory http://www.nature.unas.cz/prirodaCR/kladska.htm

ohroženost Požáry Těžba dřeva Lov kožešinové zvěře Slabě osídleno V minulosti pracovní tábory gulagy na Sibiři Tunguszská záhada – exploze a dopad tělesa způsobilo požáry – zničení lesů a zvířat

Odkazy a použitá literatura http://www.blueplanetbiomes.org/taiga.htm http://biomesfifth09.wikispaces.com/Taiga+Home http://www.buzzle.com/articles/taiga-biome-food-chain.html http://www.nhptv.org/natureworks/nwep8b.htm http://tunguz.sweb.cz/fauna.htm http://websidetridy.ic.cz/20092010/5.o/referaty/10tajga/tajgaalfa.pdf Campbell, Neil A.; Reece, Jane B.: Biologie, Praha: Computer Press, 2006 ABC přírody Svět v otázkách a odpovědích, Praha: Reader´s Digest Výběr, 1999 Hančová, H.; Vlková, M. : Biologie I. v kostce pro střední školy, Havlíčkův Brod, Fragment, 1999