Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Advertisements

zpracovaný v rámci projektu
Kultura francké říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
FRANCKÁ ŘÍŠE Z materiálu sestavil a přeložil: Mgr. Vít Zahradníček.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
Franská říše Úvodní tématický okruh do středověkých evropských dějin.
Franská říše a Karel Veliký
FRANSKÁ ŘÍŠE.
franský král, bavorský vévoda, římský císař
Elektronická učebnice - II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Raný středověk 5. – 11. století
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Franská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mgr. Michaela Psíková.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Co bylo typické pro tehdy vznikající státy. Jak vznikaly
Název dokumentu: Francká říše Autor: PhDr. Jana Burianová
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Franská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Karel Veliký ( ) III-02.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Francká říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vznik Svaté říše římské
Franská říše.
FRANCKÁ ŘÍŠE.
FRANCKÁ ŘÍŠE.
Francká říše.
Franská říše
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
Masarykova základní škola Debř, Mladá Boleslav, příspěvková organizace Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_04_Člověk a společnost_7. ročník_Francie.
Francká říše Petr Procházka
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
FRANCKÁ ŘÍŠE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Co bylo typické pro tehdy vznikající státy. Jak vznikaly
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_10
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.1 Vznik Franské říše
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Historické počátky středověké Evropy
"první významný stát ve středověku"
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Francká říše.
Transkript prezentace:

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Přehled dějin literatury Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_04 Název DUMu: Karel Veliký Pro obor vzdělávání: 64-51-L/41 Předmět: Dějepis Ročník: první Autor: Mgr. Pavla Brunová Datum: 24.11.2013

Říše Karla Velikého

5. – 8. st. po rozpadu západořímské říše se vytváří řada barbarských států – organizace založena na kmenových vztazích spojnicí mezi řecko-římskou kulturou a západoevropskou byla francká říše, po 300 letech se podařilo vytvořit civilizaci s pevnou státní mocí dala si za úkol znovu obnovit univerzální římskou říši s centrem v západní Evropě na tomto úkolu se podílelo západní křesťanství s centrem v Římě, církev jako jediná částečně uchovala dědictví antiky (s výhradami ke všemu pohanskému)

Evropa po Chlodvíkově smrti 511 po Kr.

Vývoj franckého území

Karel Veliký vrcholné období francké říše nastává za vlády Karla Velikého (768 – 814) pokouší se vytvořit univerzální římskou říši hlásící se ke křesťanství, v níž vládne 1 panovník, opírá se o církevní organizace a klášterní hnutí (arcibiskupství v Mohuči a klášter ve Fuldě – 8. st- byly spolu s královským dvorem v Cáchách – Aachen- centrem kultury i politiky)

Karel Veliký Karel Veliký vedl za život kolem 50 válek, ovládl sever Itálie, Řím, Bavorsko, Sasko, zastavily ho až Arabové v Hispánii podařilo se mu ovládnout církev, vládl z „vůle Boží“, jmenoval biskupy, svolával církevní sněmy, určoval svátky atd., zároveň dbal na vzdělanost a obdarovával církev půdou roku 800 byl papežem Lvem III korunován v Římě císařem = oficiální obnovení římského císařství => do budoucna vznikla otázka, kdo má větší moc? císař nebo papež? – řešena po celý středověk

Trůn Karla Velikého

Říše v roce 814

Organizace říše Karel se pokusil dát říši jednotný hospodářský, sociální, správní i kulturní rámec hospodářství: základem velkostatek – uzavřená a celkem soběstačná hospodářská, církevní i správní jednotka

Vznik lenního vztahu svobodní sedláci byly nuceni postupovat své pozemky v ochranu velmožům velmoži byli odměňováni tzv. lénem (feudum) postupně vzniká vztah : lenní pán (ten, kdo poskytuje půdu) a vazal (ten, kdo půdu obdrží a má jisté povinnosti) léno bylo nejprve propůjčováno jednotlivcům, postupně se stává dědičným – z těchto lidí se stává šlechta

Hospodářství na velkostatcích se uplatňovala trojhonná soustava vznikaly trhy, platilo se nejprve zbožím, později stříbrnými mincemi (denáry) stát = majetek panovníka, absolutní moc

Územní organizace říše říše se rozdělovala na hrabství (v čele hrabě), stavěl vojsko pro krále, v čele vojska z několika hrabství stál vévoda v pohraničí vznikaly tzv. marky – v čele markrabě základem vojska byla jízda – z ní se vyvinulo rytířstvo

Územní organizace říše říše se rozdělovala na hrabství (v čele hrabě), stavěl vojsko pro krále, v čele vojska z několika hrabství stál vévoda v pohraničí vznikaly tzv. marky – v čele markrabě základem vojska byla jízda – z ní se vyvinulo rytířstvo

po Karlově smrti si říši rozdělily jeho vnuci r po Karlově smrti si říši rozdělily jeho vnuci r. 843 verdunskou smlouvou vzniká: západofrancká říše – později se z ní vyvinula Francie východofrancká říše – základ Německa 3 část (Porýní a severní Itálie) se rozpadla a o jeho území se řadu let bojovalo

KONEC FRANCKÉ ŘÍŠE Po smrti Karlova syna Ludvíka Pobožného byla říše roku 843 Verdunskou smlouvou rozdělena mezi Karlovy vnuky Byli slabými vládci a bojovali mezi sebou

9. – 10. stol. Evropa čelí nájezdům Vikingů, Maďarů a Muslimů Výsledek: Západní Evropa je navždy roztříštěna mezi jednotlivé státy

Zdroj materiálů: SOCHROVÁ, Marie; HLADÍK, Jaroslav. Testy z humanitních věd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-108-6. ČORNEJ, Petr. Dějepis pro střední odborné školy. Praha: SPN, 2002, ISBN 80-7235-194-X. ČAPEK, Vratislav; PÁTEK, Jaroslav. Dějepis pro střední odborné školy. Praha: Scientia, 2001, ISBN 80-7183-237-5. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Treaty_of_Verdun_cs.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karldergrossesignatur.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frankish_Empire_481_to_814-de.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:K%C3%B6nigsthron_Aachener_Dom.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frankish_Empire_481_to_814-en.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Albrecht_D%C3%BCrer_047.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Denier_sous_Charles_Ier_dit_Charlemagne.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aachen_Cathedral,_Oktogon.jpg Není –li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.