První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity III/2 INOVACE A ZKVALITNÉNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor Ing.Jiří Tocháček Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AUT_1U_TO_21_01 Název Rozdělení motorových vozidel Druh učebního materiálu Prezentace Předmět Automobily Ročník První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel Tématický celek Základní poznatky o motorových vozidlech Anotace Prezentace stručně uvádí rozdělení motorových vozidel Metodický pokyn Výklad je nutné doplnit kategorizací vozidel dle platné vyhlášky (L, M, N, O …) Klíčová slova Pojem – motorové vozidlo, rozdělení silničních motorových vozidel, části silničních motorových vozidel Očekávaný výstup Žák získá obecný přehled o konstrukci silničních vozidel a jejich částí. Datum vytvoření 14.9.2012
Rozdělení motorových vozidel Silniční motorová vozidla Motorová vozidla Přívěsná vozidla Dvoustopá Osobní motorová vozidla Užitková motorová vozidla Autobusy Nákladní automobily Tahače Jednostopá Sedlové návěsy Kloubové přívěsy Centrální přívěsy Motocykly Skútry Jízdní kola s pomocným motorkem Rozdělení motorových vozidel Jde o všechna vozidla, která jsou vybavena pro provoz na pozemních komunikacích a pohybují se po nich. K pohybu nepotřebují koleje. Základní rozdělení je na vozidla motorová a přívěsná. Motorová vozidla mají vždy strojový pohon (motor - agregát).
Hlavní části osobních automobilů: a) Podvozek - hlavní část, která se skládá z : - karoserie, rám - základní nosná část, umožňuje přepravu osob a nákladu,nese zadní a přední zavěšení kol (podvěs); - zavěšení kol - (přední a zadní)nápravy - hnací a hnané ; (podvěs) - odpružení (pérování); - brzdový systém; - kola. - řízení - příslušenství podvozku - ovládací ústrojí spojky, brzd apod. b) Poháněcí soustava - ústrojí, které zajišťuje pohyb vozidla - hnací ústrojí - motor a příslušenství; - převodná ústrojí - spojka; - převodovka s řadícím ústrojím; - spojovací kloubový hřídel; - rozvodovka - stálý převod; - diferenciál;
c) Příslušenství - zařízení, přístroje s vozidlem pevně spojené, které jsou nezbytné pro funkci (činnost ) vozidla - zapalování, osvětlení, chlazení apod.; d) Výstroj - zařízení a přístroje s vozidlem pevně spojené, které nejsou nezbytně nutné pro funkci (činnost) vozidla, ale jsou pro jeho provoz předepsané nebo účelové ( stěrače, zpětná zrcátko, rychloměr, bezpečnostní pásy apod.); e) Výbava - části, které nejsou pevně spojené s vozidlem ( základní nářadí, náhradní kolo, lékárnička apod.);
Hlavní části užitkových a nákladních vozidel a) Strojový spodek skládající se ze : - podvozek - rám (základní nosná část nákladního automobilu); - podvěsy (přední, zadní) - řízení - příslušenství podvozku - poháněcí soustava - motor s příslušenstvím; - převodná ústrojí
b) Karoserie - není nosnou částí automobilu c) Příslušenství - viz. osobní automobil d) Výstroj - viz. osobní automobil e) Výbava – podobná jako u osobního automobilu Podvozek Motor Převodná ústrojí Elektrická zařízení Spalovací Rotační pístový benzínový naftový Skříň motoru Klikový mechanismus Rozvodový Zařízení pro tvorbu směsi Pomocná zařízení Palivová soustava se vstřikováním Elektromotor Skříň s pístem rotačního motoru Výstředníková hřídel motoru Karoserie nebo rám karoserie Zavěšení kol - nápravy Odpružení (pérování) Brzdová soustava Kola (disky, pneumatiky) Řízení Spojka Převodovka Spojovací hřídel Kloubový hřídel Stálý rozvod s diferenciálem (rozvodovka) Zdroj elektrického napětí Spotřebiče Motorové vozidlo
Rozdělení motorových vozidel do kategorií Základní kategorie vozidel Kategorie L - motorová vozidla zpravidla s méně než čtyřmi koly; Kategorie M - motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu osob; Kategorie N - motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu nákladů Kategorie O - přípojná vozidla Kategorie T - traktory zemědělské nebo lesnické Kategorie S - pracovní stroje Kategorie R - ostatní vozidla, která nelze zařadit do výše uvedených kategorií
B) Členění některých kategorií vozidel 2.) Kategorie vozidel M se člení na M1 - vozidla, která mají nejvýše osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, nebo víceúčelová vozidla, M2 - vozidla, která mají více než osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost nepřevyšuje 5 000 kg. M3 - vozidla, která mají více než osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, a jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 5 000 kg. 3.) Víceúčelové vozidlo je vozidlo typem karoserie určené k přepravě osob a nákladu v jediném oddělení vozidla. Rozdělení vozidel podle typu karoserie a podmínky pro zařazení víceúčelového vozidla do kategorie vozidel M1 nebo N1 stanoví prováděcí právní předpis (vyhl. č. 341/2002 Sb.). Při rozhodování o zařazení vozidla do kategorie M a N se považuje za místo k přepravě osob místo pro osobu sedící, ležící, stojící nebo místo s trvalými úchyty ukotvení sedadla, přičemž není rozhodující, zda sedadlo na tomto místě je nebo není umístěno.
Použité podklady: Podvozky Ing. Zdeněk Jan, Ing.Bronislav Ždánský Příručka pro automechanika Rolf Gscheidle a kolektiv Automobily I Milan Pilárik Jiří Pabst