Maloobchodní sítě Barbora Hrubcová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Advertisements

Konference nejen Rezidencích 07. Potřeba vlastnit vs. výhoda nájmu Podpora vlastnického bydlení (americký sen) Rodinné kořeny 45 let, 2x stěhování, 60.
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
, Chrudim Anna Chvátalová
Energetický management budov
Tvorba cen v maloobchodě
 Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň  Předmět: Občanská výchova  Ročník: 8,9 
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
OBCHOD A HOSPODÁŘSTVÍ Vyzkoušejte si samostatně obchodovat…
Objem a struktura trhu. Průmyslový řetězec Skládá se ze všech sektorů průmyslu, které jsou zapojeny do realizace výrobku Proces od získávání surovin přes.
Obchodní logistika Přímá výrobková rentabilita
Dynamické rozvozní úlohy
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Mapa zájmu - plány.
Jazyk vývojových diagramů
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
DATOVÉ SOUBORY PRO ANALYTICKÉ A PROGNOSTICKÉ PRÁCE NA ÚROVNI SPRÁVNÍCH OBVODŮ OBCÍ S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ Doc. RNDr. Alois Andrle, CSc. ÚRS PRAHA, a.s.
Porovnání dopravní obslužnosti obcí v ČR a stanovení základních kritérií standardu dopravní obslužnosti obcí Úkol. č. 1F54E/044/110.
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Ing. David Slavata, Ph.D. Trh nemovitostí
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Zadluženost domácností v ČR Smilovice 5. června 2007 Zdeněk Veselý MF ČR Názory a závěry prezentované dále jsou autorovy a nemusí tak být v souladu s postojem.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Český statistický úřad a zpracované regionální analýzy o Královéhradeckém kraji Ing. Ivana Dušková Český statistický úřad, Hradec Králové,Oddělení regionálních.
1 Ekonomický růst a trh práce (několik postřehů) František Cvengroš Smilovice, prosinec 2004.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Teorie optimální velikosti města
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Strategie značky a komunikace
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
VÝVOJ TRHU NEMOVITOSTÍ V BRNĚ
2.Marketingové prostředí
FINANCE U MALOOBCHODU Maloobchod potřebuje ke své činnosti peníze:
Umístění maloobchodní sítě - maloobchodních provozoven
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
MALOOBCHOD 1. Maloobchod – podstata, vývoj, úloha
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Význam sektoru obchodu v české ekonomice
Teorie optimální velikosti města
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Maloobchodní sítě Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu Maloobchodní síť Obchodní obvody Rozhodování o umístění maloobchodní jednotky Získání prodejní.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Rozhodování o sortimentu v obchodní firmě
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Umístění prodejny.
Vítejte na marketingu.
Transkript prezentace:

Maloobchodní sítě Barbora Hrubcová

Hlavní funkce Tvorba nákupních podmínek pro uspokojování poptávky po spotřebním zboží a službách Zajištění ekonomické a společenské efektivnosti spojené s jejich realizací

Nákupní podmínky by měly odpovídat kapacitě tak, aby zabezpečily konkrétní potřeby domácností.

Faktory ovlivňující kapacitu a sortimentní soubory zboží v maloobchodní síti: Dostupnost provozoven sítě Velikost a struktura osídlení Nákupní zvyklosti obyvatel Charakter bydlení Nástroje marketingového mixu Důležité je předvídat vývoj spotřebitelské poptávky, směry v obchodní technologii a ve struktuře osídlení

Teorie na řešení maloobchodní sítě je založena na 3 řešitelných úkolech: Stanovení kapacity sítě Umístění sítě Počet jednotek (i konkurenčních)

1. Vlivy na stanovení kapacity sítě Řešení poptávky vesnic a malých měst – nejvýznamnější vliv Neexistence potřebných údajů, protože všechny podnikatelské záměry směřují do okresních měst

1. Vlivy na stanovení kapacity sítě Řešení venkovské a městské sítě je založeno na umožnění kvantifikace výše nákupů obyvatel pomocí výpočtů nákupního spádu Řešení krátkodobých přesunů poptávky (rekreační oblasti) – potřeba podnikatelského záměru maloobchodu vyhovujícího kapacitně místním obyvatelům a rekreantům při ekonomické efektivnosti obchodů

2-3) Umístění sítě a propočet počtu jednotek (provozoven) Je založeno na propočtech nákupního spádu (vystihuje jistou hierarchii mezi místy osídlení, přesuny kupních fondů mezi jednotlivými středisky osídlení)

Vlivy na intenzitu nákupního spádu Struktura obyvatelstva (rozdílnost kupních fondů) Mikrostruktura regionu Vybavenost komunikačním systémem Občanská vybavenost Nákupní zvyklosti

Metodika řešení nákupních podmínek v konkrétním regionu vycházíme z analýz Počet obyvatel v regionu Rozdělení regionu na menší územní celky K rozděleným územím vypočítat hodnoty Počet současných maloobchodních jednotek v rozdělených územních celcích Výpočty obratů maloobchodních jednotek v tis. Kč Výpočty nákupního spádu

1. Počet obyvatel v regionu

2. Rozdělení regionu na menší územní celky Obce do 2 000 obyvatel Města do 10 000 obyvatel Města nad 10 000 obyvatel

3. K rozděleným územím vypočítat: Počet obyvatel v rozdělených územních celcích Procento obyvatel z celkového počtu obyvatel v regionu

4. Počet současných maloobchodních jednotek v rozdělených územních celcích Rozdělení jednotek Druhů Typů s uvedenými prodejními plochami podle sortimentních tříd zboží Např: Velikostní skupina v m2 maloobchodních jednotek a jejich počet v územních celcích Počet obyvatel v územním celku = potenciální poptávka Analýza nákupních podmínek v podobě charakteristicky současných MO jednotek Dostupnost Vybavenost sortimentem Marketingový výzkum

5. Výpočty obratů MO jednotek v tis. Kč Obraty rozdělit podle sortimentních skupin zboží Potraviny Suché Rychle se kazící b) Nepotraviny Tvrdé Měkké

6. Výpočty nákupního spádu Při výpočtu je nutné vzít v úvahu: spádovou oblast a obraty konkurenčního regionu migrace obyvatelstva – v důsledku krátkodobých přesunů poptávky Je nutné znát předpokládané MO obraty pro každou skupinu sortimentu zboží

Určení počtu a výměry MO jednotek Propočet kapacity a struktury MO sítě + nákupní spád u zboží denní a časté poptávky nákupní spád u zboží občasné poptávky Řešení MO sítě ve středisku místního významu

Hodnotové ukazatele - kupní fondy (nejsou podklady k výpočtu, pracné zjišťování) maloobchodní obraty (kromě pracného ukazatele „kupních fondů“ se používá MO obrat/1 obyvatele) plošný standard = taková průměrná norma pro jednotlivé sortimentní skupiny vypočítaná pro předpokládaný počet obyvatel

Hodnotové ukazatele Celkový maloobchodní obrat Průměrný roční maloobchodní obrat/obyvatele obce Nákupní spád/sortimentní skupiny Předpokládaný maloobchodní obrat dle výzkumu trhu Výpočet požadované prodejní plochy

Spádová oblast – opakování nákupního spádu Gravitační metoda výpočtu: vzdálenost v km mezi městy β = _________________________________ počet obyvatel zvoleného města 1 + √ ____________________________ počet obyvatel zkoumaného města

Vlivy vnějšího nákupního spádu: Dostupnost Obchodní vybavenost nejbližších středisek Pracovní příležitosti Počet obyvatel….

Přepočet nákupního spádu – intenzita, velikost Ns je část výdajů obyvatelstva (kupních fondů) v maloobchodní síti realizovaných v jiném místě nežli v místě bydliště Výpočet: Absolutní NS = MO – KF (v Kč) Průměrný NS = MO – KF Relativní MO – KF NS = ________ * 100 (v %) KF

Průměrný MO obrat na 1 obyvatele Vzhledem k tomu, že je obtížné jistit údaje o velikosti kupních fondu, používá se jiný údaj Průměrný MO obrat na 1 obyvatele Výhody: Statisticky dostupný Zahrnuje i obchodní kapacitu cizinců, rekreantů…

Umístění prodejny Soulad s nabídkou firmy a potřebami zákazníků Správné umístnění prodejny je determinováno znaky: Soulad s nabídkou firmy a potřebami zákazníků Podpora prodeje Atraktivnost sousedících obchodů Síla konkurence Ostatní

„Správné umístění“ Mnoho obchodníků spoléhá spíše na intuici nebo jiné vlivy: s oblastí, kde rádi žijí nebo kam se nastěhovali dostupnost budoucí prodejny vhodnost uvažovaného sortimentu v MO posuzují koncentraci obyvatel a jejich strukturu Pragmatický pohled obchodních organizací: zřizují nebo mají zřízeno „oddělení nemovitostí“ používají vhodné počítačové modely (software) zaměstnávají analyticky, logistiky a zkušené odborníky na lokalizaci prodejen popř. si objednávají agentury na marketingový průzkum trhu

Kategorie MO nákupních obvodů Starší neplánované obvody uvnitř měst Novější plánovaná nákupní centra

Lokalizace Centrální obchodní obvod („COO“) Sekundární obchodní obvody („SOO“) Místní nákupní ulice („MNU“)

1. Centrální obchodní obvod Nachází se převážně ve středu nebo centru města Je nejstarším nákupním obvodem ve městě Středem prochází hlavní ulice a jsou zde umístěny i ústřední budovy, banky.. Obchody – větší typy jednotek (obchodní domy, supermarkety, retailingové jednotky, nezávislí obchodníci se speciálním sortimentem) Dostupnost – MHD, pěšky Automobilový provoz – omezován pro nedostatek parkovacích míst nebo jejich drahotu

1. Centrální obchodní obvod Nevýhody: Vysoké nájemné a ceny nemovitostí Přesun středních vrstev obyvatelstva na předměstí Stárnoucí struktura budov Vyšší daňové sazby Snaha maloobchodníků následovat obyvatele na periferie měst

2. Sekundární obchodní obvody Umístěny na hlavních tepnách měst směrem z centra Aktivní nákupní obvody ze vzdálenosti 10 – 20 min. jízdy vozem Obchody nejsou velké, ale rozmanité v sortimentní skladbě zboží a služeb Není zde tak vysoké nájemné Dostatečné obraty

3. Místní nákupní ulice Celé bloky obchodů po celé délce obvodu do vzdálenosti několik set metrů i kilometrů Umístěny do nájemných domů Obchodní jednotky – nezávislé firmy, specializované na určitý sortiment (železářství, lékárny, pekárny, služby/salóny…) Nájemné je mírné, ceny nemovitostí nižší Lokalita vhodná pro nové maloobchodníky, novátory

Ostatní lokality uvnitř měst Na rozích bloku obytných domů Dopravní provoz je mírný Dostupnost je střední – MHD, vlastními automobily Obchody jdou nezávislé nebo zařazeny do určitých řetězců (retailingů)

Nová plánovaná nákupní střediska Nejnovější kategorie Nákupní střediska umožňují splnit téměř všechny požadavky zákazníků Potřeby se mění a měnily Zaměstnanost žen - Nákupy pod jednou střechou Široký sortiment… Nákupní střediska se dělí: Regionální – hypermarkety, nákupní sítě Obvodní – střediska nejmenší Místní – místní 1 supermarket, obchodní centrum

Rozhodování o umístění obchodních jednotek firmy Gravitační metody Používány pro vymezení spádové oblasti pomocí např. rovnice zlomového bodu Zlomový bod: Vzdálenost mezi městy A a B ____________________________ počet obyvatel A 1 +√ _______________ počet obyvatel B Negravitační modely Jednoduché modely, pomocí kritických metody, založeny na demografických údajích a na určitých faktorech, které maloobchodník posuzuje: odhad objemu tržeb, obrat počet a struktura obyvatel odhad kupní síly (příjmů) obyvatel Maloobchodní lokality: Interní, axiální, středová, periferní, externí

Přehled ostatních metod Analogové metody Modely vybavenosti území (soubor kvantifikovatelných faktorů) Regresní analýza (soubor proměnných – demografické, materiální charakteristiky) Metody sekrogramů (prostorové modely x potenciál populace) Mikroanalytické modelování (prostorové modely, diskriminantní analýzy)

Úrovně výzkumu umístnění obchodu Obec – charakteristika populace, ekonomické faktory, kvalita života, veřejná doprava, spolky, parky, veřejné školy, kultura Bezprostřední okolí – přitažlivost, velikost obchodní oblasti, parkovací možnosti, místní předpisy Místo samo – dostupnost, slučitelnost sousedních obchodů, prostorové podmínky…

Získání prodejní jednotky Výstavba obchodu (dostatek financí na výstavbu) výhody: neexistují obavy ze zvyšování nájemného značná výše odpisů snižuje daň z příjmu získání hypotečního úvěru na budovou prodejem firma získá kapitálový výnos nevýhody: potřeba velkých kapitálových investic daň z nemovitosti získání místního stavebního povolení udržování budovy

Získání prodejní jednotky 2. Koupě obchodu výhody i nevýhody jsou obdobné i zde prostor zůstává stejný, může být i nevhodný pro MO 3. Pronájem obchodu nejoblíbenější metoda získání prodejní jednotky nejrychlejší způsob vstupní investice do interiéru mohou zmírnit výši nájemného nevýhody: neobnovení smlouvy nárůst nájemného odchod z dobře zavedené lokality

Ekonomické faktory k umístění prodejní jednotky Dostupná pracovní síla Disponibilní příjmy obyvatelstva Rozdělení kupní síly Rozsah zaměstnanosti Sezónní příliv návštěvníků Daňové zatížení druhy podniků ve městě Celkové tržby v maloobchodě (celkový maloobchodní potenciál)

Největší globální maloobchodní řetězce v ČR Pořadí Firma Země Obrat* 1. Metro AG DE 69.134 2. Tesco plc UK 68.866 3. Schwarz Unternehmens Treuhand KG 45.891 4. Rewe-Zentral AG 44.039 5. Edeka Zentrale AG & Co. KG 39.445 6. Koninklijke Ahold N.V. NL 36.893 7. Tengelmann Verw. und Beteil. GmbH 29.077 8. Delhaize Group BE 23.164 9. The IKEA Group SE 18.825 10. KarstadtQuelle AG 14.305 *) Celosvětový maloobchodní obrat ve finančním roce 2005 (v mil. USD) Zdroj: Publikovaná data společností a Planet Retail

Zdroj: ČSU, říjen 2007

Literatura HESS, A. Velkoobchod a maloobchod. Praha: PEF ČZU v Praze, 2004. ISBN 80-213-1163-0 Rychlá informace [online].[cit 2007-12-29]. Dostupné z <http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cmal121707.doc> Tržby 250 světových maloobchodů dosahovaly loni 1,94 mil. Kč za sekundu [online].[cit 2007-12-29]. Dostupné z <http://www.deloitte.com/dtt/press_release/0,1014,sid%253D12394%2526cid%253D143639,00.html>

Děkuji za pozornost!