ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE FAKULTA STROJNÍ ÚSTAV TECHNICKÉ MATEMATIKY OBOR APLIKOVANÉ A NUMERICKÉ MATEMATIKY DIPLOMOVÁ PRÁCE PROUDĚNÍ V TRAKTU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STAVEBNÍ ÚSTAV GEODÉZIE
Advertisements

vlastnosti kapalin a plynů I. Hydrostatika
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
Bakalářská práce Vzduchotechnika včera dnes a zítra
Závěrečné opakování Matematika 3.ročník.
AUTOR Mgr.Moravcová Daniela ŠKOLA ZŠ TGM Kutná Hora Datum Ročník DRUHÝ
Lekce 7 Metoda molekulární dynamiky I Úvod KFY/PMFCHLekce 7 – Metoda molekulární dynamiky Osnova 1.Princip metody 2.Ingredience 3.Počáteční podmínky 4.Časová.
Rekonstrukce povrchu objektů z řezů Obhajoba rigorózní práce 25. června 2003 Radek Sviták
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Vysoké učení technické v BrněFakulta stavebníANALÝZA VLHKOSTNÍCH PROCESŮ OBALOVÝCH KONSTRUKCÍ ANALÝZA VLHKOSTNÍCH PROCESŮ OBALOVÝCH KONSTRUKCÍ Ing. Ondřej.
Mechanika s Inventorem
VÝPOČETNÍ PROGRAM AUTOŘI Ing. Ondřej Šikula, Ph.D. Ing. Josef Plášek
VYUŽITÍ METODY PIV PRO MĚŘENÍ TURBULENTNÍCH FLUKTUACÍ
HYDROMECHANICKÉ PROCESY Potrubí a potrubní sítě
Koncepce rozvoje a řízení vědy a výzkumu
školitel: doc.Ing.Milan Hokr, Ph.D.
Proudění tekutin Ustálené proudění (stacionární) – všechny částice se pohybují stejnou rychlostí Proudnice – trajektorie jednotlivých částic proudící tekutiny.
Kalmanuv filtr pro zpracování signálů a navigaci
Obecná deformační metoda
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
Numerické (CFD) výpočty v aerodynamice
Ing. Robert Popela, Ph.D. Numerické výpočetní metody v aerodynamice.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Základy mechaniky tekutin a turbulence
Zábavná matematika.
VÝSTUPY Z UČENÍ – PREZENTACE VÝSTUPŮ PROJEKTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích INOVACE VÝSTUPŮ, OBSAHU A METOD BAKALÁŘSKÝCH PROGRAMŮ.
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (1) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
1 Mechanika s Inventorem 5. Aplikace – tahová úloha Petr SCHILLING, autor přednášky Ing. Kateřina VLČKOVÁ, obsahová korekce Tomáš MATOVIČ, publikace FEM.
KOMBINOVANÉ SYSTÉMY ELEKTRICKÉHO VYKUROVANIA Matematický model Boldiš, Tomáš, Ing., SvF STU, KTZB, Radlinského 11, Bratislava
Laboratorní cvičení 3 Vysoké učení technické v Brně, Fakulta stavební,
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE Fakulta strojní, Ústav mechaniky Biomedicínské a rehabilitační inženýrství Technická 4, Praha 6 PREZENTACE.
Náhoda, generátory náhodných čísel
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
FEM model pohybu vlhkostního pole ve dřevě - rychlost navlhání dřeva
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Laboratorní model „Kulička na ploše“ 1. Analytická identifikace modelu „Kulička na ploše“ 2. Program „Flash MX 2004“ Výhody/Nevýhody Program „kulnapl.swf“
1 Mechanika s Inventorem 4. Prostředí aplikace Petr SCHILLING, autor přednášky Ing. Kateřina VLČKOVÁ, obsahová korekce Tomáš MATOVIČ, publikace FEM výpočty.
Petr Horník školitel: doc. Ing. Antonín Potěšil, CSc.
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
Vnitřní energie tělesa, změny skupenství a tepelné spalovací motory
Metody predikce životnosti
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Katedra energetických strojů a zařízení
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA
Únik zemního plynu z potrubí a jeho následky při havárii na plynovodu
Nelinearity s hysterezí Přerušení platnosti relace vytváří dvě různé charakteristiky, jejichž platnost je podmíněna směrem pohybu Hystereze přepínače x.
MODELOVÁNÍ PROUDĚNÍ V MEZNÍ VRSTVĚ ATMOSFÉRY
Alternativy k evolučním optimalizačním algoritmům Porovnání genetických algoritmů a některých tradičních stochastických optimalizačních přístupů David.
Jméno: Miloslav Dušek Fakulta: Strojní Datum:
Optimalizace versus simulace 8.přednáška. Obecně o optimalizaci  Maximalizovat nebo minimalizovat omezujících podmínkách.  Maximalizovat nebo minimalizovat.
Obecná deformační metoda Řešení nosníků - závěr. Analýza prutové soustavy Matice tuhosti K (opakování) Zatěžovací vektor F Řešení soustavy rovnic.
Autor: Richard Paulas Vedoucí práce: Prof. Ing. Jaroslav Fořt CSc.
Proudění tekutin Částice tekutiny se pohybuje po trajektorii, která se nazývá proudnice.
Prezentace Bc. Zdeněk Šmída. Osnova Úvod – Co je úkolem práce Doosan Škoda Power – Minulost a současnost společnosti + vývoj výzkum Parní Turbíny – Rozdělení,
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický OPTIMALIZACE PROCESŮ VÝROBY NÁBYTKU VE SPOLEČNOSTI ARBYD CZ S.R.O. Obhajoba diplomové.
Navierovy-Stokesovy rovnice
Archimédův zákon rovnováha hydrostatická vztlaková síla: tíha kapaliny
Dokončení vývoje a ověření SW Flow123d v rámci projektu DECOVALEX 2015
Fyzika větrných elektráren a mlýnů
Proudění kapalin a plynů
Matematické modelování turbulence
Obecná deformační metoda
Ústav termomechaniky AV ČR, v.v.i., ČVUT v Praze, FS, UK MFF
Transkript prezentace:

ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE FAKULTA STROJNÍ ÚSTAV TECHNICKÉ MATEMATIKY OBOR APLIKOVANÉ A NUMERICKÉ MATEMATIKY DIPLOMOVÁ PRÁCE PROUDĚNÍ V TRAKTU TOPENÍ AUTOMOBILU Autor: Tomáš Mužík Vedoucí práce: Prof. Ing. Pavel Šafařík, CSc. Akademický rok: 2006/2007

CÍL DIPLOMOVÉ PRÁCE 1.Vyřešení proudového pole uvnitř traktu topení automobilu firmy ŠkodaAuto. 2.Navržení tvarových změn vedoucích k zrovnoměrnění hmotnostních průtoků na výstupech z traktu. 3.Tvarová optimalizace traktu topení vedoucí k zrovnoměrnění hmotnostních průtoků na výstupech z traktu.

Vstup Výstup 1 Výstup 2 Výstup 3Výstup 4 Přívod vzduchu k ofukovačům ,

Výpočet proudového pole CFD metodami v software Fluent Soustava rovnic: Navierovy – Stokesovy rovnice Rovnice kontinuity Rovnice bilance hybnosti Doplněné rovnicemi transportními pro kinetickou energii turbulence a pro rychlost disipace podle druhu modelu turbulence.

1. Vyřešení proudového pole uvnitř traktu topení automobilu firmy ŠkodaAuto Řešení rozložení hmotnostních průtoků na výstupech z traktu topení s cílem otestovat a vybrat nejvhodnější variantu modelu turbulence a typu sítě pro řešení zrovnoměrnění hmotnostních průtoků na výstupech z traktu. Vstup: Hmotnostní průtok odpovídající 2. stupni na ventilátoru (rychlost zadána homogenně V=5,3m.s -1 ). Ostatní parametry nastaveny tak, aby simulovaly reálné prostředí. Jako nejlepší varianta byl vyhodnocen model turbulence realizable k-ε (rke) Model kvalita sítě Hmotnostní průtok [kg/hod] Turbulencevstupvýstup 1výstup 2výstup 3výstup 4 Měření 288,1-63,5-93,5-71,9-59,2 rke level 2288, , , , , level 4288, , , , , level 6288, , , , , ske level 2288, , , , , level 4288, , , , , level 6288, , , , , rng level 2288, , , , , level 4288, , , , , level 6288, , , , ,

Proudové pole nejlepší varianty Kontury rychlostí, řez výstupem 2 Odtržení Pole vektorů rychlostí v traktu topeníProudnice v traktu topení Kontury rychlostí, řez výstupem 3

2. Navržení tvarových změn pomocí software Sculptor vedoucích k zrovnoměrnění hmotnostních průtoků na výstupech z traktu Hmotnostní průtok [kg/h] vstup výstup 1 výstup 2 výstup 3 výstup 4 varianta 1 288,072-60,899-97,049-71,490-58,633 varianta 2 288,072-64,766-81,512-82,160-59,632 varianta 3 288,072-66,562-80,532-75,075-65,901 Varianty 3Varianta 2 Varianta 1 průměr

Proudové pole variant po tvarových změnách Proudnice v traktu topení Kontury rychlostí, řez výstupem 2 Kontury rychlostí, řez výstupem 2 Proudnice v traktu topení Kontury rychlostí, řez výstupem 2 Proudnice v traktu topení Varianta 1Varianta 3Varianta 2

3. Tvarová optimalizace traktu topení vedoucí k zrovnoměrnění hmotnostních průtoků na výstupech z traktu Gradientová optimalizační metoda LSGRG2 Minimalizujeme cílovou funkci Užívá gradientu k nalezení směru nejstrmějšího sestupu Najde lokální minimum Cílová Funkce: rovnoměrnost Vstup [kg/h] Výstup1 [kg/h] Výstup2 [kg/h] Výstup3 [kg/h] Výstup4 [kg/h] Před optimalizací 288,072-64,009-93,932-72,078-58,051 Po optimalizaci 288,072-68,538-80,711-71,974-66,847

Isight Sculptor Fluent Průběh optimalizačního procesu CFD Processing Výpočet proudového pole Výstupem jsou parametry proudění (hmotnostní průtoky) Deformace sítě pomocí ASD objemů Optimalizační nástroj Gradientová metoda LSGRG2 Komunikace pomocí textových souborů ve formátu *.jou Proces probíhá dokud: Není nalezeno minimum Nenarazí na hraniční kritéria – - deformace sítě nesmí překročit povolenou mez (dále by byl výpočet zatížen příliš velkou chybou) ASD objem

Isight Sculptor Fluent Před optimalizací Po optimalizaci

Proudové pole po tvarové optimalizaci Kontury rychlostí, řez výstupem 2 Kontury rychlostí, řez výstupem 3 Kontury tlaků, řez výstupem 2 Kontury tlaků, řez výstupem 3 Pole vektorů rychlostí v traktu topení hluky, tlaková ztráta !!! zúžení

Závěr Byly otestovány modely turbulence, kvalita sítě a jejich vliv na výpočet proudění v traktu topení. Jako nejvhodnější model turbulence pro vnitřní aerodynamiku byl vybrán rke. Nejlépe splnil požadovaná kritéria. Bylo zjištěno, že není možné dosáhnout rovnoměrnosti hmotnostních průtoků manuálními tvarovými změnami. Byla navržena a vyřešena optimalizační úloha. Získané výsledky ukazují, že tento postup je v praxi dobře aplikovatelný. V praxi by se však neřešila jen tato část traktu, ale celé rozvody v automobilu najednou. V oboru aerodynamiky se optimalizace stává účinným nástrojem k řešení technických problémů.