3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Jak na to, aniž bychom se zničili
přednáška Environmentální etika
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Co a proč Radka Mužíková. Co stojí v centru mého zájmu? Co hýbe mým srdcem? To je tím CO, tím hlavním CO v mém životě: Život, bytí, existence Člověk jako.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
IDEOVÁ KONFERENCE TOP 09 Olomouckého kraje Konzervativní hodnoty a politika 21. století – , Olomouc Anna Putnová.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
6. Je dobro dáno povinností?
Etika Mgr. Blanka Chocová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Humanistické a existenciální teorie v SP
2. Co je to dobro? Nonkognitivní teorie Kognitivní teorie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Společenskovědní seminář Mgr. Milan Šimek
Teorie motivace Adéla Furiková.
Filosofie úvod do problému....
Metaetika Shrnutí.
Thomas International Analýza osobních a pracovních profilů
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
DOBRO A ZLO – etické kategorie
Environmentální etika
Psychologické aspekty zdraví
Tresty a ochranná opatření
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Přednáška K čemu je právní filosofie
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Etika II.
náboženství staré Číny a Japonska
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Počátky teoretického ekonomického myšlení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Smrt Vypracoval: Jakub Polášek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Filosofická antropologie
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler, Nikolai Hartmann, Dietrich von Hildebrand

Nedostatečné definice „Hodnota určuje to, co si člověk myslí, že by měl dělat.“ (Beckett & Maynard, 2005) „Hodnoty se vztahují k tomu, co si myslíme, že bychom my nebo druzí měli dělat.“ (Parrot, 2006) „V každodenní praxi se slovo hodnota používá často k označení jednoho nebo všech morálních, politických nebo ideologických principů, přesvědčení nebo přístupů.“ (Banks, 2001) „Hodnota je to, co daná společnost, skupina nebo jednotlivec považují za žádoucí, vhodné a dobré – o co usilují.“ (Matoušek, 2003)

Analytická filosofie hodnot typické pro analytickou filosofii je zkoumání jazyka – o čem mluvíme. etika do značné míry redukována na metaetiku otázka hodnot se obvykle spojuje s problémem vztahu faktu a hodnoty (resp. faktuálního soudu „je“ s hodnotovým soudem „má být“)

Analytická filosofie hodnot Hodnotový realismus: h. jsou svébytné objektivně existující abstraktní vlastnosti věcí Hodnotový redukcionismus: h. jsou reálné empirické vlastnosti, které sami vytváříme (např. příjemnost) Hodnotový subjektivismus: h. nejsou vlastnosti věcí, ale vyjádření subjektivních pocitů mluvčího

Nikolai Hartmann oblast hodnot je mimo oblast reálné existence věcí platonismus (hodnoty jakožto ideje) H. je přesvědčen o vnitřním souladu a jednotě klasické tradice ve vztahu k hodnotám – neempirické a duchovní entity

Nikolai Hartmann poznání hodnot emoční intuicí (zakoušení) apriornost hodnot zdůvodnění jednání – poukaz na hodnotnou věc jako účel, atd. až k hodnotě samé hodnotový absolutismus

Max Scheler odmítnutí účelovosti Kantova kategorického imperativu (jednej tak, aby…) pro účel se rozhodujeme, hodnoty cítíme bez potřeby chtění poznávání hodnot cítěním (shoda s Hartmannem), ale odmítnutí hodnot jako idejí

Max Scheler Hierarchie hodnot posvátné duchovní životní pocity příjemné a nepříjemné

Dietrich von Hildebrand důležitost základ pro hodnotu negativní i pozitivní (podle toho „nehodnota“ – hodnota) motivace vyvolání odpovědi

Dietrich von Hildebrand Kategorie důležitosti: hodnota objektivní dobro osoby subjektivní uspokojení

Hodnotový vztah Vztah je konstituován 3 členy Kategorie důležitosti termín 1 termín 2 fundament vztahu Kategorie důležitosti něco je důležité pro mě kvůli něčemu

Instrumentální hodnota Příklad: peníze jako (instrumentální) hodnota „Dělám X, abych si vydělal peníze.“ (peníze jsou fundament vztahu „já“ a „dělání X“) ALE Peníze jsou opět podmíněné, např.: (Já) uznávám hodnotu peněz, protože mi umožňují důstojný život.

Absolutní hodnota hodnota ve vlastním slova smyslu poslední a dále nepodmíněný fundament hodnotových vztahů (instrumentálních hodnot)

Charakteristika absolutní hodnoty člověk jak je (empirická realita) hodnoty, na které musím brát zřetel, abych… (jednání dle hodnot) odvození hodnoty z ideálu (poznání hodnot) člověk jak má být (ideál)

Hodnotový intuicionismus bezprostřední zřejmost hlavních hodnot hodnoty se nedají definitivně vykořenit otázka je, zda je to jediný způsob poznání hodnot (srov. minulé schéma)