Lektorské dovednosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Komunikační dovednosti
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ JEVY.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Emoce (city).
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Rozdíly mezi osobnostmi
P REZENTAČNÍ TECHNIKY MgA. Eva Suková
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Psychologie II Sociální psychologie
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Základy sociální psychologie
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
August Comte Émile Durkheim Max Weber
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Sociologie ?.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
3. téma: Kultura
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Klasická sociologie (Max Weber)
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Komunikace učitele se žáky
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Jak zvládat zlost a agresivitu
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Lektorské dovednosti

PRAVIDLA HRY

SKROMNĚ SEBEVĚDOMÝ PROFESIONÁL PROČ JSME ZDE? SKROMNĚ SEBEVĚDOMÝ PROFESIONÁL RÉTORIKA LEKTORA Jak mluvit? Forma Obsah… LEKTOR – PSYCHOLOG Kdo jsme Naše energie Závěry pro… ÚVOD TRÉNINKU Cíl Pravidla Představení PŘÍPRAVA WORKSHOPU Ischikawa Mind Mapping Improvizace? METODY A TECHNIKY Diskuse Moderace Simulace…

ŘEKNĚTE, CO JE? Kurz, školení? Koučování? Porada? Workshop? Moderování?

PRINCIPY MODERACE Aktivní podíl všech Společné hledání řešení Odpovědnost za výsledek Otevřenost, kooperace

JAK AKTIVIZOVAT ÚČASTNÍKY Jsou pasivní? Proč tomu tak je? Jak je zbavit obav?

MODERÁTOR WORKSHOPU Předkládá, řídí a usměrňuje Nementoruje, neprosazuje se… Klade cílené otázky Naslouchá Motivuje, nekritizuje Propojuje, sjednocuje, shrnuje Zaznamenává

JAK JE ZÍSKAT? Vyzařuj zájem Nepředpokládej, ptej se Naslouchej Ověřuj porozumění Vyhodnocuj sdělení Kontroluj emoce Pochvaly Ne konfrontace

PŘÍPRAVA WORKSHOPU Jak stanovit cíl? Metoda Rybí kost Metoda Mind Mapping

METODA „RYBÍ KOST“ Hlava = problém Kosti = příčiny (hlavní) Kostičky = vedlejší příčiny

METODA „MIND MAPPING“ Definice cíle (užitek) Cíl = kritérium výběru Vše poměřujte Zapisujte symboly

BRAINSTORMING Kreativní a týmové řešení problému Jak postupovat? Jak využít? Příklad

ROLOVÁ HRA Kdy se hodí? Jak ji vytvořit? Postup a prostředky Zkusme připravit: „Překonání námitky“

PŘÍPADOVÁ STUDIE Kdy je vhodná? Jak ji vytvořit? Perfektní zadání! Zkusme připravit: „Prodávejte užitek“

SIMULAČNÍ HRA Vyberte si dvě fotografie Zvolte „preferovanou“ osobu Zvolte „nežádoucí“ osobu Dohodněte se…

TESTY, KVÍZY, SOUTĚŽE K čemu je dobrý test? Jak jej připravit? A co dát si kvíz? Má smysl soutěž? A pokud ano, jaká?

MODERAČNÍ KARTY Zelené karty – potenciální užitek Modré karty – co je aktuálně pozitivní Červené karty – výhrady, nedostatky Rozdělte se do „barevných skupin“ Roztřídění do „hnízd“ Dělby „červených“ + akční plán

ZÁKLADY RÉTORIKY Veřejná & běžná komunikace Proč znát rétoriku?

PRÁCE S HLASEM Poloha hlasu Jak se vyhnout monotónnosti „Způsob řeči je odrazem ducha“ Výslovnost Intonace Hlasová hygiena

ZÁKLADNÍ SLOŽKY ŘEČI Respirace (dýchání) Fonace (tvoření hlasu) Artikulace (tvoření hlásek) Modulace (frázování, důrazy, tempo) Dikce (soubory výrazových prostředků)

HLAVNÍ PROBLÉMY Zadýchávání Monotónní hlas Nevhodná rychlost mluvy Příliš hlasitý, nebo příliš tichý hlas Vycpávková slova

JAK VZNIKÁ HLAS? Rezonanční dutiny hlavové (čelní, kosti klínové) střední (ústní, nosní, hrdelní) prsní

HLASOVÁ REZONANCE Hlavová Prsní Celková pro uvolnění mluvidel

ČEMU SE VYHNOUT ledovým či naopak vařícím nápojům alkoholu, kávě a pravému čaji ořechům, kakau, čokoládě a mléku přetopené, zakouřené nebo prašné místnosti

JAK VYUŽÍVAT HLAS? Artikulace Síla hlasu Tón hlasu Tempo, rytmus Pauza

SÍLA / TÓN / TEMPO / PAUZA „Dobří lektoři využívají svůj hlas. Ke zdůraznění toho, co říkají, hlas zesílí, ale někdy naopak výrazně ztiší. Hlubším tónem si dodávají autoritu. Mění tempo své řeči a čas od času udělají významnou pauzu.“

MODULAČNÍ PROSTŘEDKY slovní přízvuk - hlavní, vedlejší frázování - dělení na logické celky, pauzy větný přízvuk - zdůraznění slova intonace - střídání výšky hlasu

FRÁZOVÁNÍ Člověk má dvě mšice šest noh. Deset prstů mám na každé ruce pět a dvacet na rukou a na nohou.

TVORBA SAMOHLÁSEK Á É Í Ó Ú

ROZMLOUVACÍ CVIČENÍ Obličejová gymnastika Pohyblivost jazyka Svislý pohyb čelisti Předozadní pohyb čelisti Strany jazyka Špička jazyka

INTONACE Rozsviť (5x jinak) Báseň jako: - Hravou hříčku - Romantický obraz - Parodii - Baladu

ARTIKULACE Přesná výslovnost… Nezval? Mácha? Morgenstern?

ZVLÁDNEME JAZYKOLAMY? Náš Popokatepetl je ze všech Popokatepetlů nejpopokatepetlovatější Popokatepetl Pudl prdl pudr. Prdl pudl pudr?

PAUZA Pauza pomáhá: soustředit mluvčího posluchače, tzv. soustřeďovací pauza zdůraznit určitou část promluvy doznění sdělení, tzv. pauza na doznění

PSYCHOLOGIE A SOCIOLOGIE V PRÁCI LEKTORA Základní pojmy z oblasti „člověk a společnost“ Hlavní přístupy k vysvětlení a závěry pro lektory

BOD „ZLOMU“? CO SE DĚJE? šimpanz dítě Co se zde děje?

CO JE ČLOVĚK? Co nás charakterizuje a odlišuje? Vrozené biologické potřeby Vrozené socio-kulturní predispozice Důkaz: nechtěné experimenty Je (jenom) člověk tvor společenský? Orientace v realitě A – pudy, instinkty Orientace v realitě B - instituce

JAK K TOMU DOŠLO? Interakce Myšlení Strukturace Kulturní akcelerace Jak došlo k tomu, že se člověk stal sociálně-kulturním druhem? Jednoduchá kooperace Dělba práce Interakce Myšlení Verbální komunikace Nonverbální komunikace Zastřená pudovost Strukturace akcelerace Kulturní individuum Dominance kultury

CO MUSÍME ZNÁT? Jaké „biologické“ faktory nás ovlivňují? přírodní prostředí a interakce s ním genetická informace (dispozice k akulturaci) Co patří mezi Individuálně-psychologické faktory? Hodnotový systém, co to je hodnota? Normy, soc. kontrola: individuum/společnost Osobnostní charakteristiky - temperament, povahové vlastnosti, inteligence …(typy)

institucionalizované HODNOTY Potřeba Hodnota Postoj Činnost Vnější institucionalizované cíle a požadavky Mocenské zájmy Ekonomická situace Prestiž

CO MUSÍME ZNÁT? Co jsou to sociologické faktory: Co jsou (čím jsou utvářeny) „vztahy“ ? Co jsou společenské „pozice“? Co jsou společenské „role“? Co to jsou společenské skupiny? Instituce? Organizace? Společenské jednání? (typy)

CO NÁS URČUJE? Co se podílí na tom, že jsme jací jsme? Co z toho je významnější? Formativní optimismus Geneticismus versus environmentalismus

KRITIKA EXTRÉMŮ Co určuje genotyp a co určuje prostředí? Ani jen „získané“, ani jen „vrozené“ znaky Genotyp určuje možnosti a meze Prostředí určuje využití potenciality Nelze říci, které geny rozhodují o IQ Nelze říci, jaké prostředí je nezbytné pro vznik génia

PROČ JSME RŮZNÍ? Je ještě něco jiného kromě genotypu a prostředí? Genetická různorodost Proměnlivost (různorodost) prostředí Různorodost interakcí (geneticko-environmentální interakce Unikátní genotyp + unikátní prostředí = unikátní interakce = unikátní jedinec

OTÁZKY SOCIOLOGIE Existuje ideální prostředí pro všechny genotypy? Vyžaduje každý genotyp pro svůj optimální rozvoj odlišné prostředí? Hledáme „míru“ pro každého? Kdy je společnost bohatá? Bída „masové“ společnosti

CO JE ZÁKLADEM LIDSKÉHO JEDNÁNÍ Pojetí Emila Durkheima – vztah individuálního a společenského vědomí Člověk je v zajetí bludu o síle individuálního vědomí V davu nebo v izolaci se projeví nicotnost individuálního vědomí „Mechanická“ a „organická“ solidarita

CO JE ZÁKLADEM LIDSKÉHO JEDNÁNÍ Teorie sociálního jednání Maxe Webera: Racionální složka – logika, empirie Ne-racionální složka – „porozumění“ Konkrétní jednání lze pochopit na základě: Analýzy zjevného chování Analýzy subjektivních motivů Nejde jen o „objektivní“ funkce, ale i o „subjektivně“ zamýšlené významy

4 TYPY SPOL. JEDNÁNÍ Racionální účelové (svobodná volba efektivního prostředku ve vztahu k …) Racionální etické (volba dle efektivity, ale s ohledem na hodnoty, etické normy) Afektivní (emocionální volba, nesoulad ve vztahu prostředek – cíl) Tradiční (prostředky i cíle dány zvykem)

LIDSKÁ ENERGIE? ODPOVĚĎ PSYCHOANALÝZY Jádro aktivity – libido – instinkty Potřeba (biologický pojem) Instinkt (psychologický pojem) Instinkty: „života“ – Eros (re/produktivní) „smrti“- Thanatos (destruktivní) Interpretace: sex a agresivita = základ Balance „E“ a „T“; blokace instinktů…

INSTINKTY A EMOCE Instinkty vyvolávají emoce Instinkty  city: A) láska (z instinktu života) B) hněv (z instinktu smrti) C) strach: Objektivní (vnější ohrožení) Morální (vina, stud) Neurotický (nevědomý vnitřní boj)

TRANSFORMACE INSTINKTŮ Kultura výchova Erotika „Zlý“ instinkt „Dobrý“ instinkt Vnější tlaky se proměňují na vnitřní a mění projev instinktů Egoistické instinkty se mění v sociální

STRUKTURA OSOBNOSTI SUPEREGO EGO ID Svědomí; Morálka Filtr, semafor Princip reality ID Nevědomé instinkty; Princip slasti

VZTAHY ID, EGO, SUPEREGO Vědomý konflikt Odpor Instinkt EGO Normální a patologický konflikt – neurózy Normální psychický konflikt Vědomý konflikt Odpor EGO Instinkt

VZTAHY ID, EGO, SUPEREGO Neurotický konflikt - „vytěsnění“ Kanalizační funkce snu BLOK Instinkt Odpor EGO

POHLED NA KULTURU Vývoj společnosti - zříkání se instinktního chování, interiorizace vnějších tlaků Socializace - převádění vnějšího tlaku na tlak vnitřní Kulturní způsobilost - lidé se chovají shodně, ale má to zcela jiný pudový základ Lidé předstírají kulturní jednání Hledání příležitosti - války Řešení: zrušit kulturu?

POSLEDNÍ ZVONĚNÍ Splnilo se Vaše očekávání? Co doporučujete pro příště? I my potřebujeme zpětnou vazbu

TĚŠÍME SE NA PŘÍŠTÍ SETKÁNÍ