Lektorské dovednosti
PRAVIDLA HRY
SKROMNĚ SEBEVĚDOMÝ PROFESIONÁL PROČ JSME ZDE? SKROMNĚ SEBEVĚDOMÝ PROFESIONÁL RÉTORIKA LEKTORA Jak mluvit? Forma Obsah… LEKTOR – PSYCHOLOG Kdo jsme Naše energie Závěry pro… ÚVOD TRÉNINKU Cíl Pravidla Představení PŘÍPRAVA WORKSHOPU Ischikawa Mind Mapping Improvizace? METODY A TECHNIKY Diskuse Moderace Simulace…
ŘEKNĚTE, CO JE? Kurz, školení? Koučování? Porada? Workshop? Moderování?
PRINCIPY MODERACE Aktivní podíl všech Společné hledání řešení Odpovědnost za výsledek Otevřenost, kooperace
JAK AKTIVIZOVAT ÚČASTNÍKY Jsou pasivní? Proč tomu tak je? Jak je zbavit obav?
MODERÁTOR WORKSHOPU Předkládá, řídí a usměrňuje Nementoruje, neprosazuje se… Klade cílené otázky Naslouchá Motivuje, nekritizuje Propojuje, sjednocuje, shrnuje Zaznamenává
JAK JE ZÍSKAT? Vyzařuj zájem Nepředpokládej, ptej se Naslouchej Ověřuj porozumění Vyhodnocuj sdělení Kontroluj emoce Pochvaly Ne konfrontace
PŘÍPRAVA WORKSHOPU Jak stanovit cíl? Metoda Rybí kost Metoda Mind Mapping
METODA „RYBÍ KOST“ Hlava = problém Kosti = příčiny (hlavní) Kostičky = vedlejší příčiny
METODA „MIND MAPPING“ Definice cíle (užitek) Cíl = kritérium výběru Vše poměřujte Zapisujte symboly
BRAINSTORMING Kreativní a týmové řešení problému Jak postupovat? Jak využít? Příklad
ROLOVÁ HRA Kdy se hodí? Jak ji vytvořit? Postup a prostředky Zkusme připravit: „Překonání námitky“
PŘÍPADOVÁ STUDIE Kdy je vhodná? Jak ji vytvořit? Perfektní zadání! Zkusme připravit: „Prodávejte užitek“
SIMULAČNÍ HRA Vyberte si dvě fotografie Zvolte „preferovanou“ osobu Zvolte „nežádoucí“ osobu Dohodněte se…
TESTY, KVÍZY, SOUTĚŽE K čemu je dobrý test? Jak jej připravit? A co dát si kvíz? Má smysl soutěž? A pokud ano, jaká?
MODERAČNÍ KARTY Zelené karty – potenciální užitek Modré karty – co je aktuálně pozitivní Červené karty – výhrady, nedostatky Rozdělte se do „barevných skupin“ Roztřídění do „hnízd“ Dělby „červených“ + akční plán
ZÁKLADY RÉTORIKY Veřejná & běžná komunikace Proč znát rétoriku?
PRÁCE S HLASEM Poloha hlasu Jak se vyhnout monotónnosti „Způsob řeči je odrazem ducha“ Výslovnost Intonace Hlasová hygiena
ZÁKLADNÍ SLOŽKY ŘEČI Respirace (dýchání) Fonace (tvoření hlasu) Artikulace (tvoření hlásek) Modulace (frázování, důrazy, tempo) Dikce (soubory výrazových prostředků)
HLAVNÍ PROBLÉMY Zadýchávání Monotónní hlas Nevhodná rychlost mluvy Příliš hlasitý, nebo příliš tichý hlas Vycpávková slova
JAK VZNIKÁ HLAS? Rezonanční dutiny hlavové (čelní, kosti klínové) střední (ústní, nosní, hrdelní) prsní
HLASOVÁ REZONANCE Hlavová Prsní Celková pro uvolnění mluvidel
ČEMU SE VYHNOUT ledovým či naopak vařícím nápojům alkoholu, kávě a pravému čaji ořechům, kakau, čokoládě a mléku přetopené, zakouřené nebo prašné místnosti
JAK VYUŽÍVAT HLAS? Artikulace Síla hlasu Tón hlasu Tempo, rytmus Pauza
SÍLA / TÓN / TEMPO / PAUZA „Dobří lektoři využívají svůj hlas. Ke zdůraznění toho, co říkají, hlas zesílí, ale někdy naopak výrazně ztiší. Hlubším tónem si dodávají autoritu. Mění tempo své řeči a čas od času udělají významnou pauzu.“
MODULAČNÍ PROSTŘEDKY slovní přízvuk - hlavní, vedlejší frázování - dělení na logické celky, pauzy větný přízvuk - zdůraznění slova intonace - střídání výšky hlasu
FRÁZOVÁNÍ Člověk má dvě mšice šest noh. Deset prstů mám na každé ruce pět a dvacet na rukou a na nohou.
TVORBA SAMOHLÁSEK Á É Í Ó Ú
ROZMLOUVACÍ CVIČENÍ Obličejová gymnastika Pohyblivost jazyka Svislý pohyb čelisti Předozadní pohyb čelisti Strany jazyka Špička jazyka
INTONACE Rozsviť (5x jinak) Báseň jako: - Hravou hříčku - Romantický obraz - Parodii - Baladu
ARTIKULACE Přesná výslovnost… Nezval? Mácha? Morgenstern?
ZVLÁDNEME JAZYKOLAMY? Náš Popokatepetl je ze všech Popokatepetlů nejpopokatepetlovatější Popokatepetl Pudl prdl pudr. Prdl pudl pudr?
PAUZA Pauza pomáhá: soustředit mluvčího posluchače, tzv. soustřeďovací pauza zdůraznit určitou část promluvy doznění sdělení, tzv. pauza na doznění
PSYCHOLOGIE A SOCIOLOGIE V PRÁCI LEKTORA Základní pojmy z oblasti „člověk a společnost“ Hlavní přístupy k vysvětlení a závěry pro lektory
BOD „ZLOMU“? CO SE DĚJE? šimpanz dítě Co se zde děje?
CO JE ČLOVĚK? Co nás charakterizuje a odlišuje? Vrozené biologické potřeby Vrozené socio-kulturní predispozice Důkaz: nechtěné experimenty Je (jenom) člověk tvor společenský? Orientace v realitě A – pudy, instinkty Orientace v realitě B - instituce
JAK K TOMU DOŠLO? Interakce Myšlení Strukturace Kulturní akcelerace Jak došlo k tomu, že se člověk stal sociálně-kulturním druhem? Jednoduchá kooperace Dělba práce Interakce Myšlení Verbální komunikace Nonverbální komunikace Zastřená pudovost Strukturace akcelerace Kulturní individuum Dominance kultury
CO MUSÍME ZNÁT? Jaké „biologické“ faktory nás ovlivňují? přírodní prostředí a interakce s ním genetická informace (dispozice k akulturaci) Co patří mezi Individuálně-psychologické faktory? Hodnotový systém, co to je hodnota? Normy, soc. kontrola: individuum/společnost Osobnostní charakteristiky - temperament, povahové vlastnosti, inteligence …(typy)
institucionalizované HODNOTY Potřeba Hodnota Postoj Činnost Vnější institucionalizované cíle a požadavky Mocenské zájmy Ekonomická situace Prestiž
CO MUSÍME ZNÁT? Co jsou to sociologické faktory: Co jsou (čím jsou utvářeny) „vztahy“ ? Co jsou společenské „pozice“? Co jsou společenské „role“? Co to jsou společenské skupiny? Instituce? Organizace? Společenské jednání? (typy)
CO NÁS URČUJE? Co se podílí na tom, že jsme jací jsme? Co z toho je významnější? Formativní optimismus Geneticismus versus environmentalismus
KRITIKA EXTRÉMŮ Co určuje genotyp a co určuje prostředí? Ani jen „získané“, ani jen „vrozené“ znaky Genotyp určuje možnosti a meze Prostředí určuje využití potenciality Nelze říci, které geny rozhodují o IQ Nelze říci, jaké prostředí je nezbytné pro vznik génia
PROČ JSME RŮZNÍ? Je ještě něco jiného kromě genotypu a prostředí? Genetická různorodost Proměnlivost (různorodost) prostředí Různorodost interakcí (geneticko-environmentální interakce Unikátní genotyp + unikátní prostředí = unikátní interakce = unikátní jedinec
OTÁZKY SOCIOLOGIE Existuje ideální prostředí pro všechny genotypy? Vyžaduje každý genotyp pro svůj optimální rozvoj odlišné prostředí? Hledáme „míru“ pro každého? Kdy je společnost bohatá? Bída „masové“ společnosti
CO JE ZÁKLADEM LIDSKÉHO JEDNÁNÍ Pojetí Emila Durkheima – vztah individuálního a společenského vědomí Člověk je v zajetí bludu o síle individuálního vědomí V davu nebo v izolaci se projeví nicotnost individuálního vědomí „Mechanická“ a „organická“ solidarita
CO JE ZÁKLADEM LIDSKÉHO JEDNÁNÍ Teorie sociálního jednání Maxe Webera: Racionální složka – logika, empirie Ne-racionální složka – „porozumění“ Konkrétní jednání lze pochopit na základě: Analýzy zjevného chování Analýzy subjektivních motivů Nejde jen o „objektivní“ funkce, ale i o „subjektivně“ zamýšlené významy
4 TYPY SPOL. JEDNÁNÍ Racionální účelové (svobodná volba efektivního prostředku ve vztahu k …) Racionální etické (volba dle efektivity, ale s ohledem na hodnoty, etické normy) Afektivní (emocionální volba, nesoulad ve vztahu prostředek – cíl) Tradiční (prostředky i cíle dány zvykem)
LIDSKÁ ENERGIE? ODPOVĚĎ PSYCHOANALÝZY Jádro aktivity – libido – instinkty Potřeba (biologický pojem) Instinkt (psychologický pojem) Instinkty: „života“ – Eros (re/produktivní) „smrti“- Thanatos (destruktivní) Interpretace: sex a agresivita = základ Balance „E“ a „T“; blokace instinktů…
INSTINKTY A EMOCE Instinkty vyvolávají emoce Instinkty city: A) láska (z instinktu života) B) hněv (z instinktu smrti) C) strach: Objektivní (vnější ohrožení) Morální (vina, stud) Neurotický (nevědomý vnitřní boj)
TRANSFORMACE INSTINKTŮ Kultura výchova Erotika „Zlý“ instinkt „Dobrý“ instinkt Vnější tlaky se proměňují na vnitřní a mění projev instinktů Egoistické instinkty se mění v sociální
STRUKTURA OSOBNOSTI SUPEREGO EGO ID Svědomí; Morálka Filtr, semafor Princip reality ID Nevědomé instinkty; Princip slasti
VZTAHY ID, EGO, SUPEREGO Vědomý konflikt Odpor Instinkt EGO Normální a patologický konflikt – neurózy Normální psychický konflikt Vědomý konflikt Odpor EGO Instinkt
VZTAHY ID, EGO, SUPEREGO Neurotický konflikt - „vytěsnění“ Kanalizační funkce snu BLOK Instinkt Odpor EGO
POHLED NA KULTURU Vývoj společnosti - zříkání se instinktního chování, interiorizace vnějších tlaků Socializace - převádění vnějšího tlaku na tlak vnitřní Kulturní způsobilost - lidé se chovají shodně, ale má to zcela jiný pudový základ Lidé předstírají kulturní jednání Hledání příležitosti - války Řešení: zrušit kulturu?
POSLEDNÍ ZVONĚNÍ Splnilo se Vaše očekávání? Co doporučujete pro příště? I my potřebujeme zpětnou vazbu
TĚŠÍME SE NA PŘÍŠTÍ SETKÁNÍ