Tvarosloví – zájmena Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor PaedDr. Blanka Slováčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ČJ/1-CJ-2/4 Název DUM Tvarosloví – zájmena Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Český jazyk Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: zájmena a jejich charakteristika Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Zájmena osobní, ukazovací, přivlastňovací, tázací, vztažná, záporná, neurčitá Datum 5. 6. 2013
Tvarosloví – zájmena Náplň výuky: Druhy zájmen Rody zájmen Vzory zájmen
Druhy zájmen rodová svým tvarem vyjadřují jmenný rod on, který, jeho, její, každá, tatáž, toto, tamta, onen bezrodá svým tvarem nevyjadřují jmenný rod ty, my, vy, já, se, si, kdo, co
Osobní zájmena označují účastníky komunikačního procesu já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona, si, se skloňují se podle vzoru mladý, jarní Obr. 1
Ukazovací zájmena ukazujeme jimi na osoby, zvířata, věci, vlastnosti a jevy označované podstatnými jmény ten, tento, tenhle, tamten, onen, takový, týž, tentýž, sám skloňují se podle vzoru mladý Obr. 2
Přivlastňovací zájmena přivlastňují účastníkům komunikace, tvoří se od osobních zájmen můj, tvůj, jeho, její, jeho, náš, váš, jejich, svůj skloňují se podle vzoru mladý, jarní Obr. 3
Tázací zájmena ptáme se jimi na osobu, zvíře, věc… označované podstatnými jmény kdo, co, jaký, který, čí skloňují se podle vzoru mladý, jarní Obr. 5
Vztažná zájmena vyjadřují vztah k osobě či věci, uvozují vedlejší věty vztažné kdo, co, jaký, který, čí, jenž, kdož, což, kterýž… skloňují se podle vzoru mladý, jarní Obr. 6
Neurčitá zájmena odvozují se hlavně od tázacích zájmen předponami ně-, málo-, všeli-, sotva-, leda-, kde- a příponami -koli, -si, někdo, máloco, všelijaký, ledakdo, číkoli, kdekdo, cosi… skloňují se podle vzoru mladý, jarní
Záporná zájmena odvozují se hlavně od tázacích zájmen předponou ni- nikdo, nic, nijaký, nikterý, ničí, žádný skloňují se podle vzoru mladý, jarní Obr. 7
Kontrolní úkoly Urči druh, rod, číslo, pád, vzor na naší zahradě v jakékoli škole s ním každému průvodčímu pro nikoho bez kterého
Kontrolní úkoly Urči druh, rod, číslo, pád, vzor – řešení: na naší zahradě – přivlastň., žen., jedn., 6., jarní v jakékoli škole – neurčité, žen., jedn., 6., nesklonné s ním – osobní, muž., jedn., 7., jarní každému průvodčímu – ukaz., bezrodé, j., 3., mladý pro nikoho – záporné, bezrodé, jedn., 4., mladý bez kterého – vztažné, muž., jedn., 2., mladý
Seznam obrázků: Obr. 1: diego cervo, [vid. 5. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/college-students-doing-homeworks-in- park(43550081)/ Obr. 2: Bewertung, [vid. 5. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/bewertung(49968844)/ Obr. 3: Michael Brown, [vid. 5. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/happyballoonsiso(282333)/ Obr. 4: Orlando Florin Rosu, [vid. 5. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/question-mark(49228764)/ Obr. 5: Orlando Florin Rosu, [vid. 5. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/businessman(50394163)/ Obr. 6: Orlando Florin Rosu, [vid. 5. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/clover(49650030)/ Obr. 7: marigold_88, [vid. 5. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/clover-leaf(49324691)/
Seznam použité literatury: [1] SOCHROVÁ, Marie, Cvičení z českého jazyka v kostce, 1. vyd. Praha, Fragment 2008, s. 196, ISBN 978-80-253-0671-0. [2] MAŠKOVÁ, Drahuše, Český jazyk. Přehled středoškolského učiva, 1. vyd. Třebíč, PV 2006, s. 176, ISBN 80-902571-5-1. [3] SOCHROVÁ, Marie, Český jazyk v kostce pro střední školy, 2. vyd. Praha, Fragment 1999, s. 104, ISBN 80-7200-338-0.
Děkuji za pozornost