Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Advertisements

Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Násobení a dělení čísel 10, 100 a jejich násobků
Dělitelnost přirozených čísel
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_15 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Zřizovatelem školy je statutární město Brno, městská část Brno-střed Dominikánská 2, Brno Tel , www.
Nejmenší společný násobek
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Společný násobek nejmenší společný násobek (n)
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Největší společný dělitel – teorie a procvičování
Vlastnosti sčítání a odčítání
Největší společný dělitel
Tvorba číselných výrazů
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
VY_42_INOVACE_386_NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK, NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL
Násobilka 6, 7, 8, 9 VY_32_INOVACE_090, 5. sada, M ANOTACE
Násobilka 2, 3, 4, 5 VY_32_INOVACE_085, 5. sada, M ANOTACE
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Převody jednotek objemu,
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Křížovka - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Rozklad na prvočinitele
Transkript prezentace:

Číselné obory - přirozená čísla, nejmenší společný násobek, největší společný dělitel Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech studijních oboru oborů, je zaměřena na osvojení pojmů přirozená čísla, nejmenší společný násobek, největší společný dělitel, k zopakování určování největšího společného dělitele a nejmenšího společného násobku. Výukový materiál slouží také k procvičení svých vědomostí na daných příkladech a následnou kontrolu výpočtů. Očekávaný přínos Žák si zopakuje rozklad na součin prvočísel, určování největšího společného dělitele a nejmenšího společného násobku, upevní a následně ověří své znalosti na příkladech. Tematická oblast Operace s čísly a výrazy Téma Číselné obory - přirozená čísla, nejmenší společný násobek, největší společný dělitel Předmět Matematika Ročník První Obor vzdělávání Maturitní obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání Název DUM Š21_S1_01_Operace s čísly a výrazy Datum 30.4.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Přirozená čísla Přirozená čísla vyjadřují nenulový počet prvků. - množinu(obor)přirozených čísel označujeme N - množina přirozených čísel má nekonečně mnoho prvků - číslo nula nepatří mezi přirozená čísla

Nejmenší společný násobek Nejmenší společný násobek čísel a, b je nejmenší ze všech společných násobků těchto dvou čísel. - označujeme n(a, b) Postup určení nejmenšího společného násobku: - z prvočíselných rozkladů čísel vybereme prvočísla, která se vyskytují alespoň v jednom rozkladu, a to s nejvyšší mocninou, ve které se prvočíslo v rozkladech vyskytuje, a tyto mocniny vynásobíme n(60 , 72) = 𝟐 𝟑 ∙ 𝟑 𝟐 ∙ 5 = 360 72 = 𝟐 𝟑 ∙ 𝟑 𝟐 60 = 𝟐 𝟐 ∙ 3 ∙ 5

Největší společný dělitel Největší společný dělitel čísel a, b je největší ze všech společných dělitelů těchto čísel. - označujeme D(a, b) Postup určení největšího společného dělitele: - z prvočíselných rozkladů čísel vybereme prvočísla, která se vyskytují v každém rozkladu, a to s nejnižší mocninou, ve které se prvočíslo v rozkladu vyskytuje. Tyto mocniny prvočísel vynásobíme. - pokud nenajdeme společná čísla, D(a, b)= 1 D(60, 72) = 𝟐 𝟐 ∙ 3 = 12 72 = 𝟐 𝟑 ∙ 𝟑 𝟐 60 = 𝟐 𝟐 ∙3 ∙ 5

Příklady k procvičování - n(a , b) Určete nejmenší společný násobek čísel : a) n(15, 30) = b) n(18, 32)= c) n(40, 48) = d) n(17, 35)= e) n(98, 70 )= f) n(132, 198)=

Řešení nejmenší společný násobek Určete nejmenší společný násobek čísel : a) n(15, 30) = 2 ∙ 3 ∙ 5 = 30 b) n(18, 32)= 2 5 ∙ 3 2 = 288 15 = 3∙ 5 18 = 2 ∙ 3 2 30 = 2 ∙ 3 ∙ 5 32= 2 5 c) n(40, 48) = 2 4 ∙ 3 ∙ 5= 240 d) n(17, 35)= 5∙ 7∙ 17= 595 40 = 2 3 ∙ 5 17 = 17 48 = 2 4 ∙ 3 35 = 5∙ 7 e)n(98,70 )= 2∙ 5∙ 7 2 = 490 f) n(132, 198)= 2 2 ∙ 3 2 ∙11= 396 98 = 2∙ 7 2 132= 2 2 ∙ 3 ∙ 11 70 = 2∙ 5∙ 7 198= 2 ∙ 3 2 ∙ 11

Příklady k procvičování – D ( a ,b ) Určete největší společný dělitel čísel : a) D(15, 30)= b) D(18, 32)= c) D(40, 48)= d) D(17, 35)= e) D(98, 70 )= f) D(132, 198)=

Řešení největší společný dělitel Určete největší společný dělitel čísel : a) D(15, 30) = 3∙ 5 = 15 b) D(18, 32)= 𝟐 15 = 3∙ 5 18 = 2∙ 3 2 30 = 2∙ 3∙ 5 32= 2 5 c) D(40, 48) = 2 3 =𝟖 d) D(17, 35)= 1 40 = 2 3 ∙5 17 = 17 48 = 2 4 ∙ 3 35 = 5∙ 7 e) D(98,70 )= 2∙ 7= 14 f) D(132, 198)= 2∙3∙11= 66 98= 2∙ 7 2 132= 2 2 ∙3 ∙11 70= 2∙ 5∙ 7 198= 2 ∙ 3 2 ∙11

Kontrolní opakování A B Urči n(a, b), D(a, b): Urči n(a, b), D(a, b): a) 14, 28 a) 10, 20 b) 90, 300 b) 150, 360 c) 255, 850 c) 285, 760 d) 8, 48, 96 d) 9, 36, 72

Řešení A B a) 14 = 2 ∙ 7 a) 10 =2 ∙ 5 28 = 2 2 ∙ 7 20 = 2 2 ∙ 5 n(14, 28) = 28 D(14, 28) = 14 n(10, 20) = 20 D(10, 20) = 10 b) 90 = 2 ∙ 3 2 ∙5 b) 150 = 2∙3∙ 5 2 300 = 2 2 ∙ 3 ∙ 5 2 360 = 2 3 ∙ 3 2 .5 n(90, 300) = 2 2 ∙3 2 ∙ 5 2 = 900 n(150, 300) = 2 3 ∙ 3 2 ∙ 5 2 = 1 800 D(90, 300) = 2 ∙ 3 ∙5 = 30 D(150, 300) = 2 ∙ 3 ∙ 5 = 30 c) 255 = 3 ∙ 5 ∙ 17 c) 285 = 3 ∙ 5 ∙ 19 850 = 2 ∙ 5 2 ∙17 760 = 2 3 ∙ 5 ∙ 19 n(255, 850) = 2 ∙ 3 ∙ 5 2 ∙ 17 = 2 550 n(285, 760) = 2 3 ∙ 3 ∙ 5 ∙ 19 = 2 280 D(255, 850) = 5 ∙ 17 = 85 D(285, 760) = 5 ∙ 19 = 95 d) 9 = 3 2 , 36 = 2 2 ∙ 3 2 , 72 = 2 3 ∙ 3 2 d) 8 = 2 3 , 48 = 2 4 ∙ 3, 96 = 2 5 ∙ 3 n(9, 36, 72) = 72, D(9, 36, 72) = 9 n(8, 48, 96) = 96, D(8, 48, 96) = 8

Zdroje Literatura: RNDr. Pavel Čermák , Mgr. Petra Červinková: Odmaturuj ! z matematiky 1 . 3.vydání(opravené). Brno: DIDAKTIS, 2004. 9 s.,11s. ISBN 80-7358-014-4 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šárka Čížová.