INTEGRACE DĚTÍ SE SPECIFICKÝMI POTŘEBAMI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Krok do života 1 projekt, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů vstoupit do samostatného života.
Zákon o sociálních službách
Integrace zdravotně postižených
socializace člověka s handicapem
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výstupy z Úvodního semináře
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Sociální patologie SCPT SCPA
Alternativní a augmentativní komunikace
Institucionální a politická dimenze sociálního vyloučení.
Uplatňování konceptu ucelené rehabilitace u integrovaných žáků a studentů s tělesným postižením v ČR.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Chudoba jako sociální problém
Inkluze a integrace v ČR v kontextu nerovností v celém vzdělávacím systému Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Sociální patologie SCPT SCPA
Modely mentální retardace
Základy speciální pedagogiky
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Definice, základní pojmy
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Vymezení a vzájemný vztah pojmů v sociální péči. Pojem sociální péče Je to úsilí veřejnoprávního subjektu o řešení životních situací, které občané nejsou.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Osobní asistence. osobní pomoc osobám se zdravotním postižením zahrnuje služby, které zmírňují důsledky postižení pro jedince při všech jeho činnostech.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
9. Tvorba individuálního plánu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
SOCIÁLNÍ VYLOUČENÍ/EXKLUZE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
9. Tvorba individuálního plánu
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Socializace Kejřová.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Speciálně pedagogické metody
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

INTEGRACE DĚTÍ SE SPECIFICKÝMI POTŘEBAMI PhDr. & Mgr. Petra POTMĚŠILOVÁ, Ph.D.

Základní pojmy integrace socializace exkluze inkluze

INTEGRACE širší význam užší význam cíl, proces školní pracovní sociální cíl, proces

INTEGRACE je závislá na třech základních pilířích: jedinec s postižením rodina škola integrace není vhodná pro každého velice důležité jsou postoje společnosti k integraci

INTEGRACE strach z jinakosti, z něčeho cizího (xenofobie) výchova emancipace lidí s postižením sektářství

Základní definice praktický jev, který se aktualizuje při styku hodnotových postojů v různých oblastech existence společnosti vzájemné soužití majority a minorit vede přes podávání a přijímání pravdivých informací s následnou komunikací zúčastněných skupin v procesu integrace nezávislý způsob života je stav, kdy jsme na živu a máme sociální, politické, ekonomické a kulturní možnosti výběru rovnocenné možnostem nepostižených osob

Peníze získané vyvoláním pocitů viny u nepostižených - prohlubují antagonismus – všechny druhy charity můžou zraňovat.

Koadaptační a asimilační integrace Jesenský (1995) definuje integraci jako stav soužití postižených a nepostižených při přijatelné míře konfliktnosti, jako stav vzájemné podmíněnosti vyjádřené slovy „jeden pro druhého“. Toto je odmítnutí integrace ve formě asimilace. Opakem integrace je pak segregace – odloučení postižených od nepostižených.

Stupně integrace plná integrace – kdekoliv bez použití komp. pomůcek podmíněná integrace – kdekoliv s použitím osobních komp. pomůcek snížená integrace – vázána na technické a jiné úpravy výchovně vzdělávacího prostředí, speciální pomůcky ohraničená integrace – technicky upravené prostředí, použití spec. pomůcek a výběrové uplatnění spec. ped. metod vymezená integrace – technicky upravené prostředí, použití spec. pomůcek a pravidelné uplatňování spec. ped. metod – v průměrném rozsahu redukovaná integrace – technicky upravené prostředí , použití spec. pomůcek a pravidelné uplatňování spec. ped. metod – v převládajícím rozsahu narušená integrace – dtto, ale v plném rozsahu segregovaná výchova – dtto, ale začíná být omezený sociální status vysoce segregovaná výchova – dtto – omezený sociální status

srovnání integračních principů asimilační integrace integrace je hlavně problémem minority integrace vyjadřuje vztah nadřízení a podřízení – hodnotový systém majority je ten správný integrace představuje ztotožnění se minority s identitou majority hlavní způsob postupu je bezvýhradné přijetí psaných i nepsaných norem existence majoritní společnosti (asimilace) hlavní forma řešení je začlenění minorit do institucí majorit jedná se o splývání se zdravými – intaktními nebo s hlavním (většinovým) proudem společenského dění koadaptační integrace integrace je společným problémem majority i minority integrace je vztahem partnerství integrace je nová hodnota vytvořená jak z hodnot minority tak z hodnot majority hlavní způsob postupu v integraci je koadaptace začleněné minority do institucí majorit není jediná forma integrace jedná se o partnerské soužití majorit a minorit – potenciální konfliktnost nesmí být překážkou, ale stimulem k dosažení integrace v pozici jeden pro druhého

SOCIALIZACE čtyři stupně socializačního procesu: integrace – plné začlenění a splynutí adaptace – schopnost zdravotně postiženého jedince přizpůsobit se sociálnímu prostředí, komunitě, společenským podmínkám utilita - sociální zařaditelnost zdravotně postiženého jedince, jehož vývoj je značně omezen – není již samostatný inferiorita – sociální vyčlenění ze společnosti – naprostá nesamostatnost důraz pak spíše na kvalitu života

SOCIALIZACE Sovák (1984) integraci definuje jako : nejvyšší stupeň socializace úplné zapojení individua stiženého vadou, u něhož byly důsledky vady zcela a beze zbytku překonány. „Zatímco osoby stižné vadami smyslu a vadami tělesnými mohou dosáhnout nevyšších stupňů socializace, osoby mentálně postižené zůstávají na nižších stupních tj. utilita, inferiorita, adaptace.“

Stupně integrace dle WHO sociálně integrovaný – plně se účastní všeho účast inhibovaná – mírné omezení v plné účasti omezená účast – neúčastní se plně všech činností – omezení v soc. oblasti – manželství zmenšená účast – jejich společenské styky jsou omezeny jen na přirozenou komunitu – rodina, škola. ochuzené vztahy – omezení ve fyzickém, sociálním, psychickém vývoji – bez tendencí ke zlepšení redukované vztahy – schopnost udržet vztahy pouze k vybrané a omezené skupině či jednotlivci. narušené vztahy – nejsou schopni udržovat trvalejší vztahy s ostatními lidmi společensky izolované – míra integrace je nezjistitelná, právě pro jejich sociální izolovanost

INTEGRACE V PRAXI sociální rehabilitace enkulturace speciální výchova a vzdělávání výchova a vzdělávání v běžných školách psychologické působení pracovní uplatnění kompenzační pomůcky, odstranění bariér

Základní podmínkou integrace je změna normality školy: normalita – škola bez postižených žáků je normální flexibilní normalita – škola zůstane normální, i když přijme postižené žáky transformovaná normalita - škola bez postižených žáků není normální

INKLUZE exkluze – sociální vyloučení separace – místní vyloučení 1. redistribuční - zdůrazňuje sociální vlivy, které tuto situaci způsobují (mezi ně řadíme například existující nerovnost ve společnosti) a zaměřuje se na osoby žijící v chudobě. 2. etický - zdůrazňuje kriminální chování a morální úpadek celých sociálních skupin či obyvatel městských čtvrtí, které se ocitly v sociálním vyloučení. 3. integračním - sociální vyloučení je zde chápáno jako totožné s vyloučením z trhu práce. separace – místní vyloučení

EXKLUZE A SEPARACE

INKLUZE Integrace – začlenění části do celku. Inkluze - „nevyžaduje“ předem žádné vyčlenění, aby poté mohla začleňovat. Inkluze znamená automatické začlenění či bytí součástí určité skupiny, komunity, společnosti. Znamená samozřejmý společný život postižených i nepostižených jedinců v naši společnosti. Jiný význam inkluze – snaha po oddělení významu.

INTEGRACE A INKLUZE