VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu:CZ.1,07/1.5.00/ Autor:Jiřina Fialová Tematická oblast:Latina – mluvnice a slovní zásoba Název DUMu:Opakování substantiv 1. a 2. deklinace Kód:VY_32_INOVACE_LA.1.10 Datum: Cílová skupina:Žáci středních škol Klíčová slova:Slovesa, 1. a 2. konjugace Anotace: Tato prezentace slouží k zopakování sloves 1. konjugace a k seznámení s 2. konjugací včetně prvního nácviku. K procvičení lze využít pracovního listu VY_32_INOVACE_LA.1.12.
VY_32_INOVACE_LA OPAKUJEME Co víte o latinských slovesech? Podle čeho poznáte, jak se sloveso má časovat? Co je to slovníkový tvar? laudō, ās, āre, āvī, ātum Znáš další slovesa 1. konjugace? Umíš je časovat?
VY_32_INOVACE_LA OPAKUJEME Urči a přelož slovesné tvary: pūgnantvocāmusinterrogā bojujívzývámeptej se castīgārislabōrātisnarrātur jsi káránpracujetevypravuje se salūtāmini amorproperāte jste zdravenijsem milovánpospíchejte
VY_32_INOVACE_LA OPAKUJEME Přelož slovesné tvary do latiny: zpívámepřipravujíjsme chváleni cantāmus parantlaudāmur doufášbojujteptáte se spērāspūgnāteinterrogātis kárájsem zdravenpospíchá castīgatsalūtorproperat
VY_32_INOVACE_LA KONJUGACE je nejbližší „příbuznou“ 1. konjugace. moneō,ēs, ēre, monuī, monitum Časování: kmen monē- + osobní přípony IND. PRÉZ. AKT. IND. PRÉZ. PAS. moneō monēs monet monēmus monētis monent moneor monēris monētur monēmur monēminī monentur
VY_32_INOVACE_LA PROCVIČUJEME Časuj: (Odhadni význam nových sloves) laudō et moneō pūgnō et dēleō nōn vocō, sileō videō et salūtō interrogor et respondeō bene labōrō,itaque nōn timeō
VY_32_INOVACE_LA DALŠÍ TVARY 2. KONJUGACE IMPERATIV monē! monēte! Vytvoř tvary imperativu od již známých dvojic sloves: laudō et moneō pūgnō et dēleō nōn vocō, sileō videō et salūtō interrogo et respondeō bene labōrō,itaque nōn timeō
VY_32_INOVACE_LA DALŠÍ TVARY 2. KONJUGACE INFINITIV PRÉZ. AKT. monēre INFINITIV PRÉZ. PAS. monērī Pamatuješ si některá slovesa? Umíš vytvořit oba infinitivy?
VY_32_INOVACE_LA NĚKTERÁ DALŠÍ SLOVESA 2. KONJUGACE Dokážeš odhadnout jejich význam na základě příbuznosti s jinými jazyky? exerceō, ēre habeō, ēre noceō, ēre teneō, ēre terreō,ēre
VY_32_INOVACE_LA PROCVIČOVÁNÍ: Každý žák vytvoří 3 tvary s použitím nových sloves a napíše je na tabuli. Ostatní žáci tyto tvary zkontrolují a poté přeloží do češtiny. Žáci vytvářejí věty s využitím těchto sloves.
VY_32_INOVACE_LA Použitá literatura Autorská práce Návaznost na učebnici SEINEROVÁ, Vlasta, Latina pro střední školy, především gymnázia, I. část, nakladatelství FORTUNA, Praha 2005, ISBN Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.