Geny a osobnost Dean Hamer/Peter Copeland

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv hluku na lidské zdraví
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
VOLNÝ ČAS TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ POTŘEBY KAŽDÉHO ČLOVĚKA.
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Hladina oxidu dusnatého (NO) a aktivita adenosindeaminásy (ADA) v mozkomíšním moku u pacientů se subarachnoideálním krvácením (SAH) Daniel Matouš
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Rodina.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče
Krmná dávka - jen kukuřice Veškerá kukuřice jen GMO Hypotetický příklad: brojler.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Emoce (city).
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Těhotenství, dětství a dospívání
Genetika člověka Vypracovala: Martina Krahulíková 4.A/4
Výživa a potraviny Metabolismus člověka Obrázek:
Antiarytmický a antifibrilační účinek flumazenilu.
Infanticida Zabíjení mláďat téhož druhu
Emoce ve sportu Agresivita
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Maskulinizace samic hyen skvrnitých Vysoké hladiny androgenů v těle březí samice Agresivita amaskulinizace samic Obtížnost porodů.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Evoluce ženské menopauzy aneb k čemu všemu jsou nám užitečné babičky
Pohlavní a chovatelská dospělost
Děti – pokračování našeho života
Downův syndrom ( genetické choroby člověka )
Chce být ekonomie udržitelná resp. je toho vůbec schopna? Ing. Lubor Tvrdý, Ph.D. PROCES Centrum pro rozvoj obcí a regionů
LÁSKA ANO – DĚTI JEŠTĚ NE!
Puberta - Patofyziologie
Agrese a agresivita.
GENETIKA.
SLOUŽÍ K:  NEPOHLAVNÍMU ROZMNOŽOVÁNÍ  K RŮSTU MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ  K REGENERACI MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
Kriminalita mládeže.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Fyzický vývoj – vývoj mozku
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Agresivita ve sportu Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
N ORMÁLNÍ A PATOLOGICKÉ. N ORMY ve společnosti – socializace odchylka od normy - Deviace přijetí pravidel – INTERIORIZACE (zvnitřnění) Sociální kontrola.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina
Hemo - philia.
POPULAČNÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE V ROCE & AKTUÁLNÍ ÚDAJE ZA ROK 2005
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Socializace Kejřová.
Pokus. konec.
Temperament, charakter, motivace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Transkript prezentace:

Geny a osobnost Dean Hamer/Peter Copeland AGRESIVITA

Geny a osobnost Biologické základy člověka Geny(temperament) vs. Charakter(prostředí)

Přirozená agresivita Reakce amygdaly – část primitivního systému mozku Člověk je biol. předurčen k tomu, že je podrážděný, nechá se vytočit

Současná kriminalita Prolínání povahových rysů a výchovy Kombinace vyhýbání se ohrožení a prostředí, ve kterém vyrůstáme

Geny vs. protředí Adopce – hned po porodu Dítě se rodí s „dobrými“ nebo „špatnými“ geny a vyrůstá v dobrém a špatném prostředí

Geny vs. prostředí Dobré geny – rodina nemá moc vliv Špatné geny –rodina velká role, o 500% více agresivity

Kdy má prostředí vliv? Mladí vs. dospělost Mládí: 7% geny, 31% prostředí Dospělost: 43% geny, 5% prostředí V dospělosti si geny „hledají“ své prostředí

Serotonin Goodwin – vyřazení mariňáci Snížená hladina 5-hydroxyindolyloctové kyseliny(5-HIAAA) Nalezeno u násilníků, trestanců, atd. Čím míň serotoninu, tím větší agresivita a naopak

Způsob fungování serotoninu Přenos receptorů v mozku Určení serotoninového receptoru 5-HMB Pokus na myších v laboratorních podmínkách – zvýšení útoků Kolísání hladiny serotoninu i ve volné přírodě – skupiny divokých makaků Kolísání také u lidí

Chromozom Y Muži více agresivnější než ženy (Nad)Muži se 2 chromozomy Y více agresivnější Zkoumání přerušeno z etických důvodů Vyzkoumané závěry: o 40% agresivnější, 4krát více trestných činů

Testosteron Muž se stává agresivnější v pubertě a jeho agresivita klesá a věkem Více testosteronu, více agresivní jedinec Výzkum na věkově stejných skupinách Potvrzení hyeny – samice produkují testosteron

NO – oxid dusičitý Hopkins – NO zabíjí mozkové buňky po mrtvičce, co se stane když ho odstraníme? Pokus na myších Samečci se zabíjeli mezi sebou, 10krat méně se vzdávali – nebrali by to v potaz, neznali ne… NO jako brzda, ale u lidí?

Chovanec X V jeho rodině 14 mužů, většina z nich mentálně retardovaných Agresivní a násilné chování Přenos přes X, tzn. výzkum genu v této rodině Mutace enzymu pro rozklad serotoninu, monoamonoxidáza A Výskyt jen u této rodiny neznamená objev lidské agresivity

Rodina Mozek jako sval Rodina pomáhá ovládat zlost a agresitu už od dětství, dobrá komunikace U negativní rodiny o 42% větší šance pro projev agresivity

Gen MAO - A Nový objev prokázal spojení mezi MAO-A a monoaminioxidázou Nedostatek MAO-A způsobuje agresivitu

Agresivita a společnost Agresivita roste, ale genotyp se nemění tak rychle Za nárůst může součastná kultura a společnost Pozitivní využití agresivity (sport, ochrana národa, atd.)

Konec…